arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۸۹

وزیر بهداشت: درمان بيماران ايدزي گينه‌بيسائو با داروي ايراني «آيمود»

وزير بهداشت از درمان 100 بيمارمبتلا به ايدز در گينه‌بيسائو با داروي ايراني «آيمود» خبر داد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير بهداشت از درمان 100 بيمارمبتلا به ايدز در گينه‌بيسائو با داروي ايراني «آيمود» خبر داد .

دكتر مرضيه وحيد دستجردي در ديدار مشاوراقتصادي و سرمايه‌گذاري گينه بيسائو از بازديد تيم فني و متخصص ايران از وضعيت بهداشتي درماني اين كشور خبر داد و ابراز كرد: اين تيم فني اطلاعات كاملي درباره واكسن، دارو و نيروي متخصص دارند كه مي توانند با بازديد از مراكز درماني گينه گزارش هاي كاملي به وزارت بهداشت ايران ارائه دهند.

وي اظهار كرد: ما در زمينه‌هاي مختلفي همچون درمان سرطان، جراحي پيوند اعضا و درمان بيماري‌هايي همچون ايدز از پيشرفت هاي چشمگيري برخوردار بوديم به طوري كه با توليد دارويي به نام آيمود كه براي اولين بار در كشور ما توليد شده توانستيم درخصوص درمان بيماران ايدزي و ارتقا و طول عمر آنها به نتايج خوبي دست پيدا كنيم.

وي افزود: در زمينه آموزش نيروهاي متخصص و مردمي در زمينه ايدز اقدامات خوبي صورت گرفته است به طوريكه با بالا رفتن اطلاعات عمومي مردم كاهش جدي در ابتلا وشيوع جديد ايدز داشته ايم.

دستجردي در ادامه از درمان 100 بيمارمبتلا به ايدز در گينه با داروي آيمود خبر داد و گفت: در ايران 96درصد داروها در داخل توليد مي شود و تنها 4 درصد را از خارج وارد مي كنيم كه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته سعي داريم تا به تدريج اين 4 درصد را هم در كشور توليد كنيم.

وي عنوان كرد: در طول سي سال گذشته تمام داروها را به صورت ژنريك مصرف كرده و در قيمت داروها حدود 90 درصد صرفه جويي داشتيم، اين درحالي است كه هزينه هاي چرخه دارويي كشورهاي مشابه با اين تعداد جمعيت، 10 برابر ميزان هزينه هاي دارويي ما است.

وزير بهداشت درباره توليد تجهيزات پزشكي در ايران گفت: در حال حاضر دستگاه هاي دياليز، ام آرآي و سي تي اسكن در داخل كشور توليد مي شود و ميزان قيمت اين تجهيزات نسبت به مشابه خارجي آن بسيار پايين تر است.

دستجردي با اشاره به توليد 10 واكسن در داخل كشور گفت: درخصوص توليد واكسن با برنامه ريزي هاي مختلف سعي داريم تا به توليد واكسن هاي بيشتري دست پيدا كنيم.

وي ضمن اعلام آمادگي كشورمان براي ارائه تجربيات خود به گينه، افزود: انتقال تجربيات ما در زمينه پزشكي به گينه، نيازمند توسعه زيرساخت ها به خصوص در زمينه نيروي انساني است.

بر اساس اين گزارش "ابوبكر دامباداهابا" ، مشاور اقتصادي و سرمايه گذاري گينه بيسائو نيز در اين نشست اظهار داشت: مشاهده پيشرفت هاي ايران ما را ترغيب مي كند تا همكاريهاي خود را با ايران گسترش داده و از تجربيات شما در زمينه هاي مختلف پزشكي استفاده كنيم.

وي افزود: در گينه بيسائو تمام داروهاي كشور از خارج وارد شده و با توجه به توليد 96 درصدي داروها در ايران اميدواريم بتوانيم با تاسيس يك كارخانه داروسازي در گينه همكاريهاي دو كشور را تقويت و به وضعيت بهداشتي مردم گينه كمك كنيم.

دامباداهابا درباره وضعيت واكسن در گينه تصريح كرد: با توجه به هزينه زياد واردات واكسن و تجهيزات پزشكي كمك هاي ايران در زمينه پزشكي مي تواند باعث حل مشكلات اقتصادي و بهداشتي گينه شود.
نظرات بینندگان