arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴

ال کلاسیکوی 231 تحت تدابیر شدید امنیتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئال مادرید و بارسلونا شنبه شب در یکی از حساس ترین دیدارهای بشگاهی فوتبال جهان تحت تدابیر شدید امنیتی در مادرید به میدان خواهند رفت.

حساس‌ترین ر‌قا‌بت باشگاهی فو‌تبا‌ل جهان شنبه بین ر‌ئال‌ ماد‌رید و بارسلونا برگزار می‌شود. دیداری که اهمیت زیادی برای دو تیم دارد. 21 نوامبر. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو. یا آنجا باشید، یا یکی از میلیون‌ها تماشاگر تلویزیونی دیدار حساس بارسلونا و رئال‌مادرید از هفته دهم لیگا.

* دو مدعی عنوان قهرمانی ر‌قا‌بت‌های لیگا روز شنبه در حالی باید برابر هم قرار گیرند که بارسلونا با سه امتیاز بیشتر نسبت به ر‌ئال‌ ماد‌رید در صدر جدول قرار گرفته است. ر‌ئال‌ ماد‌رید با شکست سه بر دوی هفته‌ قبل برابر سویا باعث شد تا صدر جدول را پیش از ال کلاسیکو در اختیار بارسلونا قرار دهد. البته رئالی‌ها در هفته‌های قبل با مشکل مصدومیت دست و پنجه نرم کردند، اما آنها در برابر بارسلونا تمام بازیکنان مصدومشان به ترکیب تیم باز گشتند. سرخیو راموس، گرت بیل و خامس رودریگس .

بازیکنانی که مصدومیتشان برطرف شده و در بازی برابر بارسلونا می‌توانند ر‌ئال‌ ماد‌رید را همراهی کنند ، ولی همچنان حضور کریم بنزما در ترکیب ر‌ئال‌ ماد‌رید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این مهاجم اسپانیایی با مشکل همسترینگ دست و پنجه نرم کرده است ، ولی سوال بزرگی در دیدار شنبه ر‌ئال‌ ماد‌رید و بارسلونا درباره لیونل مسی است و این که این بازیکن در ترکیب تیمش به میدان خواهد رفت یا خیر؟ او در هفته‌های قبل به دلیل مصدومیت غایب بزرگ بارسلونا بوده ، ولی در این دیدار احتمالا به میدان برود چرا که با بقیه بازیکنان بارسلونا تمرین کرده و از شرایط خوبی برخوردار است.

لوئیس انریکه، سرمربی بارسلونا دو غایب برای بازی با ر‌ئال‌ ماد‌رید دارد. ایوان راکیتیچ، هافبک کروات و رافینیا برزیلی غایبان این دیدار هستند.

دیدار دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در حالی شنبه شب برگزار می شود که حملات تروریستی در اروپا باعث لغو چند بازی شده است و حتی این احتمال وجود داشت که این دیدار نیز لغو شود. با این حال تصمیم گرفته شده است تا تدابیر امنیتی شدیدیدر این دیدار حکمفرما شود. در حالی که کم کم به برگزاری حساس ترین دیدار باشگاهی فوتبال جهان نزدیک می شویم پلیس اسپانیا اعلام کرده است که تدابیر امنیتی کاملی برای این دیدار خواهد داشت و حتی ساندویچ هایی که تماشاگران می آورند را مورد بررسی قرار می‌دهد. از تدابیری که پیش از ال کلاسیکو قرار است در پایتخت اسپانیا مادرید و در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو انجام شود این است که تمامی خیابان‌های منتهی به ورزشگاه و تمامی تماشاگرانی که به ورزشگاه می روند با دقت تمام مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وزیر ورزش اسپانیا درباره امکان وقوع این اتفاقات در ال کلاسیکو پیش‌رو گفت: مردم هوشیار هستند و می‌دانند همه چیز شفاف است. حمله ناگهانی یک شوک است و کسی که فکر می‌کند اگر به ورزشگاه نرود راحت‌تر است، مجبور به انجام این کار نیست.

به هر حال این دیدار از دیدارهای مهم جهان محسوب می‌شود. داربی که دو بازیکن برتر جهان یعنی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در آن هستند و تازه دو بازیکن بزرگ دیگر به نام نیمار و گرت بیل نیز به جمع آنها پیوسته اند. ریشه این بازی در سیاست و هویت نهفته است. جدایی طلبان کاتالان که از حمایت های ژنرال فرانکو از رئال مادرید به ستوه آمده بودند راهی جز زمین فوتبال را برای گرفتن حق و حقوق خود مناسب ندیده‌اند. اتفاقاتی که برای انتقال لوییس فیگو از بارسلونا به رئال مادرید رخ داد تا کنون باعث شده است کمتر بازیکنی به طور مستقیم از یک باشگاه به باشگاه روبرو نقل مکان کند.

بارسلونا برای کاتالونیایی‌ها بیش از یک باشگاه بود، مانوئل واسکز نویسنده و روزنامه‌نگار صاحب نام اسپانیایی می‌گوید که بهترین راهی که کاتالونیایی‌ها ابراز وجود می‌کردند و مخالفت خود را با حکومت فرانکو اعلام می‌کردند، این بود که به جمع هواداران باشگاه بارسلونا بپیوندند. این برای آن‌ها بهتر از پیوستن به گروه‌های زیر زمینی و مخالف دولت بود. در مقابل به رئال مادرید به عنوان نماد و آیینه تمام نمای دولت تمامیت خواه و فاشیست فرانکو نگاه می‌شد و به تیم پادشاهی شهرت یافته بود. همین مساله باعث شد تا رویارویی‌های دو تیم به نوعی رنگ و بوی سیاسی به خود گیرد و فراتر از یک بازی فوتبال باشد.

** مردان اصلی

درست است که کریستیانو رونالدو و لیونل مسی دو ستاره دو تیم باز هم چهره اصلی تیم‌شان خواهند بود، ولی ال کلاسیکوی دور رفت نشان داده است که برای پیروزی در این دیدار خاص فقط به یک رونالد و یک مسی آماده نیاز ندارید ، بلکه بازیکنان دیگری هم هستند که چه بسا هم اندازه این دو بازیکن در سرنوشت تیمشان در ال کلاسیکو موثر باشند.

بارسلونا- خرارد پیکه

پیکه در ال کلاسیکوی سال قبل بازی ضعیفی از خود به نمایش گذاشت و یک پنالتی به رئالی‌ها داد. او در اکثر نبردهای تن به تن برابر رونالدو شکست خورد و باعث شد تیمش بازی برده را در سانتیاگو برنابئو ببازد. او بازیکنی که در صورت آماده بودن دفاع تیمش را بیمه می‌کند و جلوی پاس های حریف را می‌گیرد. او در چند هفته‌ گذشته نمایش خوبی در تیمش داشته است و این هواداران آبی‌ اناری‌ها را امیدوار کرده که یک پیکه آماده را در ال کلاسیکو ببینند.

رئال مادرید- تونی کروس

نبرد تونی کروس و سرخیو بوسکتس در مرکز زمین به یکی از نبردهای ال کلاسیکو تبدیل خواهد شد. کروس در تابستان از بایرن‌مونیخ جدا شد و به رئال مادرید پیوست و در این فصل یکی از بهترین بازیکنهای کهکشانی‌ ها بوده است. پاس های دقیق کروس ، توپ گیری های او و بازی خوانی بالایش باعث شده او در بازی‌های ضعیف رئال مادرید در یک ماه گذشته بهترین بازیکن شود. عملکرد با ثبات کروس احتمالا در ال کلاسیکو نیز ادامه خواهد داشت. او همکاری خوبی با رونالدو و گرت بیل در دو جناح راست و چپ رئال مادرید دارد. علاوه بر این از قدرت شوت زنی نیز برخوردار است و این خاصیت باعث شده او به بازیکن خطرناکی تبدیل شود.

اینفورگرافی ال کلاسیکوی 231:

آخرین بازی:

بارسلونا 2 - رئال مادرید یک

اولین بازی: بارسلونا 3 - رئال مادرید یک

10 بازی آخر در سانتیاگو برنابئو:‌ بارسلونا 4 برد، رئال‌مادرید 3 برد، تساوی 3

10 بازی آخر در همه رقابت‌ها: بارسلونا 3 برد، رئال مادرید 5 برد، تساوی 2

رکورد کلی:

بارسلونا 90 برد، رئال‌مادرید 92 برد، تساوی 48

پرگل ترین برد رئال در سانتیاگو برنابئو:

رئال مادرید 6 - بارسلونا یک سال 1949

پرگلترین برد بارسلونا در ال کلاسیکو:

بارسلونا 5 - رئال مادرید صفر 1974

تعدادگل های بارسلونا در لیگ در سال 2015:

94 گل

تعدادگل های رئال‌مادریددر لیگ در سال 2015:

66 گل

تعدادگل های بارسلونا در لیگ در این فصل:

25 گل

تعدادگل های بارسلونا در لیگ در این فصل:

26 گل

تعداد قهرمانی بارسلونا در تاریخ:

85 قهرمانی

تعداد قهرمانی رئال مادرید در تاریخ:‌

80 قهرمانی

قیمت فعلی بازیکنان بارسلونا:

295،765،000 میلیون دلار

قیمت فعلی بازیکنان رئال مادرید:

476،645،000 میلیون دلار

5 بازیکن برتر تاریخ رئال مادرید:

آلفردو دی‌استفانو، فرانس پوشکاش، کریستیانو رونالدو، ایکر کاسیاس، رائول

5 بازیکن برتر تاریخ بارسلونا:

یوهان کرایف، رونالدینیو، لیونل مسی، ژاوی، اینیستا

بیشترین تماشاگر برای رئال مادرید:

124 هزار نفر

بیشترین تماشاگر برای بارسلونا:

120 هزار نفر

تعداد هواداران در شبکه اجتماعی فیسبوک:

بارسلونا: 87 میلیون نفر / رئال‌مادرید 84 میلیون نفر

برترین گلزنان ال‌کلاسیکو

لیونل مسی 21 گل

آلفردو دی‌استفانو 18 گل

کریستیانو رونالدو، رائول 15 گل

خنتو (رئال مادرید)، سزار (بارسلونا) و پوشکاش (رئال‌مادرید) 14گل

** بازی‌های خاطره انگیز

1974 -1973 ، رئال مادرید صفر – بارسلونا 5

یوهان کرایف هلندی، بارسلونا را که 14 سال قهرمان لیگ نشده بود، متحول کرد و آنها را به پیروزی بزرگی در برنابئو برابر رئال رساند. نتیجه‌ای که به عنوان یکی از تحقیرآمیزترین شکست‌های رئال در نظر گرفته می‌شود. کرایف، به تنهایی دو گل به بارسلونا زد. او توپ را از میانه‌ی زمین خودی پیش برد و با به زانو درآوردن مدافعان رئال، ماریانو گارسیا رمون، سنگربان حریف را نیز تسیلم کرد. بارسلونا آن فصل قهرمان شد.

1985-1984 رئال مادرید صفر بارسلونا 3

بارسلونا در اواسط دهه‌ی 80 با تری ونبلز رنگ و بوی انگلیسی به خود گرفته بود، استیو آرچی بالد اسکاتلندی، گری لینکر و مارک هیوز ولزی، به نوکمپ آمدند. ارچی بالد که او را با لقب آرچی گل می‌شناختند، بهترین بازیکن این ال کلاسیکو بود. او یک گل زد و دو گل ساخت. بارسلونا شیرینی دیگری را در خانه مادرید جشن گرفت. ارزش این سه امتیاز، بسیار بیشتر از دیدارهای گذشته بود. چرا که این دو برای قهرمانی با یکدیگر دسته و پنجه نرم می‌کردند . دو فصل پس از این، لینکر سه گل در پیروزی سه بر دو بارسلونا در برابر رئال مادرید در نوکمپ زد.

1994-199بارسلونا 5 رئال - مادرید صفر

این داربی از آن روماریو مهاجم بی‌نظیر برزیلی بود. تیمی ‌که مربی آن کرایف بود با هنرنمایی روماریو در نوکمپ پیروز شد. این مهاجم در این دیدار سه گل زد. بارسلونا چهارمین قهرمانی پیاپی خود را به لطف ضربه‌ی پنالتی که مدافع دپورتیو لاکرونیا برابر والنسیا در آخرین بازی فصل از دست داد، جشن گرفت.

1995-1994 رئال مادرید 5 - بارسلونا صفر

انتقام شیرین از بارسلونا ! ایوان زامورانو شیلیایی، در این دیدار سه گل زد . آماویسکا و لوییس انریکه مدتی پس از این بازی به بارسلونا پیوستند و گل‌های بارسلونا را به ثمر رساندند. رئال به لطف این پیروزی بالاتر از دپورتیو قهرمان لیگ شد.

2010-2011 بارسلونا 5 – رئال مادرید صفر

ژوزه مورینیو در اولین حضورش در ال‌کلاسیکو طعم تلخ شکست را چشید و تیمش با 5 گل برابر بارسلونا در کاتالان شکست خورد. واکنش جالب پیکه پس از پایان این دیدار تا مدت ها سوژه رسانه‌ها بود.

2011-2012 رئال مادرید یک – بارسلونا صفر

دو تیم در فینال کوپا‌دل ری به مصاف هم رفتند که بازی در پایان 90 دقیقه با تساوی بدون گل در جریان بود و به وقت‌های اضافه کشیده بود. در نهایت این شاگردان مورینیو بودند که با گل کریستیانو رونالدو موفق شدند به قهرمانی در کوپا دل ری دست یابند.

** از سیر تا پیاز ال کلاسیکو

A Is for All-Time Records

اولین دیدار دو تیم در سال 1902 برگزار شد و از آن زمان تاکنون، رئالی‌ها با دو برد بیشتر نسبت به رقیب همیشگی خودشان رکورد بهتری در بازی های رودررو دارند. بارسایی‌ها در سال‌های اخیر توانستند فاصله خودشان را با رئال‌مادرید کم کنند ولی هنوز به رکورد رقیب دیرینه خود نرسیدند.

B Is for Basketball

رئال‌مادرید و بارسلونا تنها در فوتبال با هم رقابت ندارند. با توجه به اینکه دو تیم در رشته‌های مختلفی تیم‌داری می کنند، علاقه‌مندان به فوتبال می توانند هر ساله داربی های زیادی در رشته‌هایی چون بسکتبال، هندبال و راگبی ببینند که از این بین دیدار بسکتبال دو تیم اهمیت زیادی دارد.

C Is for Clasico

لقب این دیدار حساس کلاسیکو است که به خوبی بین اهالی فوتبال جا افتاده است.

D Is for Di Stefano

آلفردو دی‌استفانو اسطوره فقید رئال مادرید دیگر در کنار رئالی‌ها نیست تا این دیدار را تماشا کند. در واقع یکی از دلایل اختلاف این دو باشگاه، همین دی‌استفانو بود. بارسایی ها رئال را متهم کردند که با نفوذ ژنرال مارکو دیکتاتور سابق اسپانیا توانستند دی استفانو را جذب کنند و از همان زمان‌ها آتش کینه بین این دو تیم زبانه زد. دی‌ استفانو در رئال مادرید عملکرد فوق العاده ای داشت و موفق شد 305 گل به ثمر برساند و تا نیم قرن برترین گلزن تاریخ این باشگاه بود. رکورد گلزنی این بازیکن بزرگ را رائول گونسالس شکست. هر چند رائول به دو برابر تعداد بازی های دی استفانو زمان نیاز داشت تا به این رکورد برسد.

E Is for Eto'o

بازیکنانی کمی بودند که بین این دو تیم جا به جا شدند. یکی از همین بازیکن ها ساموئل اتوئو کامرونی بوده است که از رئال‌مادرید به بارسلونا پیوست و بارها نیز به مدیران تیم مادریدی به خاطر بازی ندادن به او تاخت. اتوئو مدت ها کابلوس مدافعان رئال مادرید بود و توانست گل های زیادی در بارسلونا به نام خود ثبت کند.

F Is for Franco

ژنرال فرانکو دیکتاتور سابق اسپانیا از رئال مادرید به عنوان تیم دستگاه حکومتی حمایت می کرد. حمایت‌های این بازیکن از جمله مالی و غیره باعث شد تا مردم کاتالان نتوانند نفرتشان را از مادرید و ژنرال فرانکو پنهان کنند.

G Is for Goals

دیدار‌های ال‌کلاسیکو برخلاف داربی های دیگر جهان پرگل بوده است و همیشه علاقه‌مندان به فوتبال را سیراب کرده است. تاکنون گل های زیادیدر تاریخ ال کلاسیکو به ثمر رسیده است که این نشان می دهد بازی‌های دو تیم در این داربی مهیج تا چه حد پرگل بوده است. میانگین گل این بازی 3.3 به ازای هر بازی است که جالب توجه است.

H Is for Hans Kamper

هانس گامپر یا به قول کاتالانی ها خوان گامپر موسس باشگاه بارسلونا است که این باشگاه را در سال 1899 یعنی 3 سال زودتر از رئال مادرید تاسیس کرد. خوان گامپر شخصیتی است که اهمیت زیادی برای کاتالانی ها دارد. خوان گامپر سوئیسی همچنین موسس باشگاه بازل و زوریخ در کشور سوئییس نیز بوده است.

I Is for Independencia

بارسلونا یعنی فراتر از یک باشگاه و این دیدار بهترین فرصت برای هواداران این تیم است که شعارشان که همان جدایی از اسپانیا است را به صدا در آورند. همیشه بازی های دو تیم که در ورزشگاه نیوکمپ برگزار می شود به محلی برای هواداران بارسلونا تبدیل می‌شود که خواسته شان را به زبان آورند.

J Is for Julian Palacios and Juan Padros

خولین پالاسیو و خوان پاردوس موسسان باشگاه رئال مادرید محسوب می شوند که در سال 1901 با جمع کردن تیمی در مادرید باشگاه رئال مادرید را تاسیس کردند. البته هیچ کدام از این دو مرد احتمالا آن روز‌ها فکرش را هم نمی کردند که رئال مادرید در آینده به چه تیم بزرگ و معتبری تبدیل خواهد شد.

K Is for Karim Benzema

کریم بنزما چند سالی است که گل زدن در ال کلاسیکو را یاد گرفته است. او در 3 سال گذشته به جز فصل قبل حداقل در یک ال‌کلاسیکو توانسته گلزنی کند. این مهاجم فرانسوی در بازی شنبه شاید نتواند مهاجم اصلی رئال مادرید باشد و شاید اینبار خسه بازیکن جوان ‌و آینده دار در ترکیب رئال به میدان برود.

L Is for Luis Suarez

لوئیس سوآرس یکی از بازیکنان مهم در این دیدار خواهد بود که توانسته عملکرد خوبی برای تیمش داشته باشد.

M Is for Manuel Sanchis

هیچ بازیکنی به اندازه مانوئل سانچس معنای ال کلاسیکو را نمی فهمد. این مدافع سابق رئال‌مادرید 43 ال‌کلاسیکو را تجربه کرده است و رکورددار بازی در این دیدار است.

N Is for No Goals

جالب است بدانید که در تاریخ دیدارهای این دو تیم تاکنون تنها 6 دیدار با تساوی به پایان رسیده است. این به این معنا است که کیفیت این دیدار تا چه حد بالا است و مهاجمان دو تیم چه شرایطی در این دیدار دارند.

O Is for Oro

جایزه توپ طلای فوتبال جهان در سال های گذشته بین لیونل مسی و کریستیانو رونالدو دست به دست شده است و خیلی‌ها معتقدند امسال نیز مسی این جایزه را به خود اختصاص خواهد داد. باید ببینیم آیا بازیکنی پیدا می شود که بتواند با کنار زدن این دو بازیکن توپ طلای فوتبال جهان را به خود اختصاص دهد یا خیر.

P Is for Pig's Head

این همان چیزی بود که هواداران بارسلونا با آن به استقبال لوئیس فیگو، ستاره سابقشان رفتند. وقنی فیگو به قول هواداران بارسلونا خیانت کرد و به رئال مادرید پیوست، هواداران بارسلونا به او فهماندند که این بازی تا چه حد برای آنها ارزش دارد و با دلار و سر خوک به استقبال فیگو رفتند.

Q Is for Quashed Result

در سال 1943 یک نتیجه بین این دیدار رقم خورد که بعدها از کارنامه بازی این دو تیم پاک شد. بارسلونا در دیدار رفت جام حدفی موفق شد با 3 گل رئال مادرید را شکست دهد ولی رئال‌ در بازی برگشت موفق شد با نتیجه 11 بر یک این تیم را شکست دهد و در مجموع با برتری 11 بر 4 راهی مرحله بعد شود. گفته می شود که ژنرال فرانکو قبل از بازی برگشت به رختکن بارسلونا رفته است و به بازیکنان این تیم هشدار داده است که در صورت جدی گرفتن بازی تنبیه خواهند شد. پس از این صحبت‌ها این نتیجه از تاریخ دیدار‌های دو تیم پاک شد.

R Is for Ronaldinho

رونالدینیو یکی از ستارگان تاریخ دیدار دو تیم رئال مادرید و بارسلونا است. این بازیکن برزیلی با هنر ناب خود ارزش بازیکنان برزیلی را نشان داد. هیچکس بازی زیبای رونالدینیو را در سانتیاگو برنابئو فراموش نمی کند، جایی که این بازیکن 2 گل به ثمر رساند و حتی مورد تشویق هواداران رئالی قرار گرفت.

S Is for Standing Ovations

قسمت پشت دروازه رئالی‌ها را هواداران افراطی این تیم در اختیار دارند که با سر و صداهای خود جو خاصی به این ورزشگاه می‌دهند. این سر و صداها در بازی ال‌کلاسیکو بیشتر از قبل می‌شود.

T Is for Turncoats

در تاریخ این دو باشگاه 33 بازیکن بودند که بین این دو تیم جا به جا شدند. اخرین بازیکنی که بین این دو تیم جا به جا شد خاویر ساویولا بوده است که در سال 2007 از رئال به بارسلونا رفت. جنجالی‌ترین انتقال ها بین این دو تیم را نیز لوئیس انریکه و لوئیس فیگو در اختیار دارند.

U Is for Ultras

در این دیدار نیز پلیس مادرید باید تدابیر ویژه ای برای تیفوسی های این دو تیم بیندیشد تا مانع بروز درگیری شود.

V Is for Villarato

به معنای کمک گرفتن بارسلونا در داوری برای پیروزی در ال کلاسیکو است. مادریدی‌ها معتقد هستند بارسلونا تیم محبوب داوران است و به همین خاطر همیشه برای این تیم پنالتی گرفته می‌شود.

W Is for Worldwide Audience

این بازی نه تنها در اسپانیا، که در سراسر جهان نیز به شدت دنبال می‌شود و علاقه‌مندان زیادی دارد.

X Is for Xavi

ژاوی یکی از باسابقه ترین بازیکنان حاضر در ال‌کلاسیکو است که رهبر بارسلونا محسوب می شود و از احترام خاصی بیم هواداران بارسلونا و حتی رئال‌مادرید برخوردار است!

Y Is for Yogurines

به معنای تیم پایه و تیم جوانان است. این همان طعنه ای است که هواداران بارسلونا به رئالی‌ها می‌زنند و آنها را متهم می کنند که مانند بارسلونا از آکادمی فعال لاماسیا بهره‌مند نیست. خیلی از بازیکنان بارسلونا به همین خاطر از آکادمی به تیم اصلی رسیدند، در حالی که این امار برای رئال مادرید بسیار کم است.

Z Is for Zamora

ریکاردو زامورا دروازه‌بانی است که برای هر دو تیم بازی کرده است و بعد‌ها نام این دروازه‌بان به بهترین دورازه‌بان فصل داده می شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان