arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

رمزگشایی از آتش زیر خاکستر شهر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها صداهایی از پارلمان ساختمان خیابان بهشت می رسد که قدری ناشناخته و غریب است. ناشناخته به جهت اینکه معمولا صدای بلندی از اینجا به گوش مردم نمی رسد و مسایل با کدخدا منشی و تعاملات فی مابین حل و فصل می شود. اما امروز نقدهایی به گوش می رسد که رنگ و بوی آن متفاوت با تذکرات عادی شورای شهری های تهران است. این اتفاقات از زمانی رسانه ای شد که گزارش حسابرسی شرکت های شهرداری تهران در دستور کار شورای شهر در سال جاری قرار گرفت و گزارشات ابهامات مالی توسط حسابرس منتخب شورای شهر مطرح شد. و در شورا برخی له و برخی علیه این گزارش ها اظهار نظر کردند. تاجایی که یک عضو تاثیر گذار شورا که اتفاقا در این سال ها از حامیان پر و پا قرص شهردار نیر بوده است روز حسابرسی را تاریک ترین روز حسابرسی تاریخ شهرداری ها خواند.

نگارنده بدون اینکه بخواهد اظهار نظری درخصوص امیال و اغراض افراد در این مقطع مهم کند قصد آن دارد تا سناریو های احتمالی را بررسی کند.

سناریو اول اینکه حسابرس منتخب شورای شهر امسال به یک باره به حجم وسیعی از ایرادات مالی برخورده که تا سال هابی پیش دیگر حسابرس ها به هر دلیلی به آن نمی رسیدند و یا اصلا اینکه در سال های پیش روی ایجاد تخلفات اینگونه نبوده است. که نهایتا در گزارش حسابرسی به آن اشاره شود و به یک باره امسال برخی از اعضای شورا با دیدن این گزارش متحیر شده و بر اساس وظیفه نمایندگی و دینی که به آرای مردم دارند برآشفته شده و صدی اعتراض آنها بالا رفته است

سناریو دوم اینکه تیم اداره کننده تهران، یاران بهتری در شورای شهر یافته است و دیگر احتیاج و یا مصلحت نمی بینند به دلایلی که برای خودش محترم است با دوستان قدیم خود تعامل خوبی داشته باشد و این مسئله موجب ناراحتی و در نتیجه اعتراض برخی از اعضای شورای شهر گردیده و اختلاف ها با چاشنی گزارشات حسابرسی بالا گرفته است و آرایش و صف بندی مخالفان و موافقان شهردار تغییراتی کرده است.

سناریو سوم اینکه با نزدیکی به پایان سومین دوره 4 ساله خدمت شهردار کنونی تهران و علم به اینکه بر اساس قانون دیگر امکان حضور شهردار فعلی برای دوره آتی به عنوان شهردار نخواهد بود؛ عده ای برآنند تا مقدمات حضور شهردار بعدی را برای دهه آینده برنامه ریزی کنند و قصد آن دارند تا معادلات جدیدی در اظهارات و عمل خود در صحن شورای شهر و نتیجتا افکار عمومی تعریف کنند به عبارتی نقش آفرینی مهمی در انتخاب شهردار آینده و شورای شهر پنجم ایفا کنند. که این سناریو قدری پخته تر به نظر می رسد.

البته این پروژه جدید از منظری هم منحصر به فرد ا ست و آن اینکه اگر تا دیروز افرادی که به شهردار فعلی رای نداده اند، طرح سوال و استیضاح می کردند ظن این می رفت که اغراض سیاسی در بحث های آنان دخیل است اما امروز حامیان دیروز شهردار در نوک پیکان حمله هستند و به دنبال ایجاد ظرفیت بیشتر برای جذب سایر اعضای شورا می باشند.

آنچه که مسلم است وظیفه نمایندگان شورای شهر این است تا به حرمت رایی که از مردم گرفته اند برای دفاع از حقوق بیت المال هیچ ملاحظه ای نکنند. اما آنچه که امروز مورد اعتراض گروهی دیگر است این است که چرا این اعتراضات امروز مطرح می شود و پیش از این مطرح نبود.

اما به هیچ قضاوتی باید منتظر ماند و مشاهد کرد و مجموعه برآیند اتفاقات که به سرعت هم در حال وقوع است چه خواهد بود و باید امیدوار بود هر اتفاقی که حاصل می شود فارغ از هر گونه جناح بندی ، صرفه و صلاح شهروندانی در آن باشد که روزانه در پایتخت مشکلات دغدغه های فراوانی دارند.


*محمد میرزایی / کارشناس مدیریت شهری

نظرات بینندگان