arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

عمو فیتیله ای‌ها خطاب به نمایندگان مجلس: از ما استفاده ابزاری کردید برای رای جمع کردنتان!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فیتیله ای ها یا عموهایی که بیست و چهار سال است در بخش کودک صدا و سیما فعالیت می کنند میهمان این هفته برنامه دید در شب بودند و در مقابل رضا رشید پور یک گفت و گوی سخت را گذراندند و در مورد حواشی کاری چند وقت اخیر خود توضیحاتی دادند که خلاصه ای از این گفت و گو را در زیر می خوانیم:
 
خطاب به نمایندگان مجلس چرا رگ غیرتتان برای دریاچه ارومیه باد نکرد؟/قصد توهین نداشتیم، اشتباه حرفه ای صورت گرفته عذرخواهی رسمی می کنیم، ما را ببخشید
 
 
 قصد توهین نداشتیم،  عذرخواهی رسمی می کنیم، ما را ببخشید
 
عمو فیتیله ای ها این هفته مهمان برنامه دید در شب با اجرای رضا رشیدپور بودند ، آنها بارها در این گفت و گوی سخت از مردم نجیب آذربایجان و همه ترک زبان های سرزمینشان عذرخواهی کردند و گفتند: قصد توهین نداشتیم اما اشتباه پیش آمده را می پذیریم و طلب بخشش می کنیم.
 
محمد مسلمی یکی از فیتیله ای ها که این آیتم طنز با بازی وی بود،  در این مصاحبه اعلام کرد: بخشش در دین ما است و بچه ها ما را می بخشند .
 
وی در ادامه سخنانش گفت: ما در برنامه عمو فیتیله ای ها بارها با لهجه های مختلفی صحبت کرده ایم، این بار هم تصمیم گرفتیم چون این آیتم درباره مسواک زدن بچه ها بود و بسیار مهم و شیرین بود  با این لهجه کار کنیم. اما یک درصد هم فکرنمی کردیم این اتفاق بیفتد .
 
محمد مسلمی ادامه داد: موارد این چنینی زیاد داشتیم که با لهجه های مختلف صحبت کنیم. ناظر پخش تا به حال ایراد نگرفته بود و می  دانستند سبک فیتیله همین است.
 
خطاب به نمایندگان مجلس چرا رگ غیرتتان برای دریاچه ارومیه باد نکرد؟/قصد توهین نداشتیم، اشتباه حرفه ای صورت گرفته عذرخواهی رسمی می کنیم، ما را ببخشید
 
 
  قاضی ما بچه ها هستند. باید ببینم بچه ها چه برداشتی می کنند. این تنها برداشت بزرگ ترهاست. یک اشتباه حرفه ای پیش آمد و  در تمام دنیا این شوخی ها وجود دارد.
 
مهم ترین چیز در دین ما بخشش است. نیت ما این بود که یک آموزشی را از طریق یک نمایش برسانیم. ما در آن نمایش می خواستیم بگوییم مسواک بچه ها فرق دارد.همین. مگر وقتی بازیگر الاغ می شویم یعنی انسان الاغ است ؟
 
 
علی فروتن نیز در این خصوص گفت: ما هیچ تذکری از ناظر پخش ها  نگرفته بودیم. ما فکر نمی کردیم این آیتم توهین آمیز باشد. ما یک بخش اعظمی از نمایش های فیتیله را با گویش لری اجرا کرده ایم. اگر این نمایش با گویش لری اجرا می شد ممکن بود لرها هم ناراحت شوند اما نه با این حد از واکنش.  
 
توقیف سرزمین کهن را نمی توانید با این نمایش مقایسه کنید. چون  سریال فیلمنامه دارد و از قبل روی آن کار شده است. این نمایش بداهه بود.
 
 
 
حمید گلی هم درباره این اتفاق گفت: یک اشتباه حرفه ای اتفاق افتاده و ما باید عذرخواهی می کردیم و این کار را انجام دادیم. خیلی اتفاق ها و چالش های بزرگ اجتماعی وجود دارد که واکنش ها نسبت به آن رقیق است.
 
 در فاجعه منا بحث قومیت ها نبود. کسی نگفت ترک ها مرده اند یا لرها و... گفتیم ایرانی ها. باید یک میلیون امضا برای سازمان ملل جمع می شد. اما تا جایی که من اطلاع دارم خیلی کمتر از این تعداد امضا جمع آوری شد. می خواهم بگویم کنش ها و واکنش ها به هم نمی خواند. ما هیجانی برخورد می کنیم.
 
او ادامه داد: بعد  از 24 سال خدمت فرهنگی شما می توانید به من بگویید من قصد توهین به بخشی از کشورم را دارم؟
 
 
عمو فیتیله ها خطاب به نمایندگان مجلس: چرا رگ غیرتتان برای دریاچه ارومیه باد نکرد؟/ از ما استفاده ابزاری کردید برای رای جمع کردنتان!/ آب به آسیاب دشمن ریختید/ خودتان می دانید و خدایتان
 
 
واکنش های مختلف برخی از نمایندگان مجلس در داستان اتفاقی که برای عمو فیتیله ای ها بسیار جالب بود! یکی از نمایندگان مجلس خطاب به سرافراز رییس سازمان صدا و سیما گفته بود: "آقای سرافراز ، فیتیله ات را پایین می کشم!"
 
پس از این سخنان در نطق دستور مجلس نیز چند نماینده از تریبون مجلس استفاده کردند و برخی حرف ها را درباره فیتیله ای ها گفتند . عمو فیتیله ها در این برنامه پاسخ این نمایندگان را دادند.
 
 
خطاب به نمایندگان مجلس چرا رگ غیرتتان برای دریاچه ارومیه باد نکرد؟/قصد توهین نداشتیم، اشتباه حرفه ای صورت گرفته عذرخواهی رسمی می کنیم، ما را ببخشید
 
 
علی فروتن در مصاحبه دید در شب رضا رشیدپور درباره سخنان برخی از نمایندگان مجلس گفت: روی سخنم با آقای نماینده ای است که در مجلس رگ غیرتش برای این نمایش ورم کرده است، چرا رگ غیرتتان برای دریاچه ارومیه باد نکرد؟ شما از ما استفاده ابزاری کردید برای رای جمع کردنتان.
 
وی با اشاره به اینکه مردم در کوچه و خیابان این چند وقت بسیار به ما لطف داشتند، ادامه داد: تعداد محدودی دنبال یک زمین بازی و توپ می گشتند، ما بد موقعی توپ را به زمین آنها انداختیم. تعداد کمی که خواستار استقلال آذربایجان هستند، بیانیه ای صادر کردند که یکی از بندهایش این بود که تمام زندانی های ترک زبان باید آزاد شوند. همه این ها به نمایش ما مربوط است؟
 
فروتن بیان داشت: اگر قرار است برای یک اشتباه کوچک به خیابان بریزیم و شیشه بشکنیم و رییس سازمانی که رهبر معظم انقلاب فقط 5 دقیقه درباره محاسن این فرد صحبت کرده بیانیه بدهیم که نمی شود!
 
 
وی با اشاره به جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که گفته بود هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکن گفت: به پانترکیست ها و تجزیه طلب ها می گویم "به قول آقای ظریف هیچ گاه یک لر را تهدید نکن" .
 
فروتن اظهارداشت: من کشورم را دوست دارم ، محمد مسلمی که 24 سال است رفیق و همکار و برادر من است خودش آذری است ما قصد توهین به آذری ها را نداشتیم .
 
به گفته وی، از طرف احزاب به ما پیشنهاد شد که نامزد انخابات  شورای  شهر شویم. ما نمی خواهیم کودکان را سیاسی کنیم،  ولی سیاستمداران از کودکان برای انجام کارهای خودشان استفاده کردند ولی ما این کار را نمی کنیم.
 
وی تاکید کرد:  برخی ها به مردم جهت می دهند تا چنین واکنش های شدیدی نشان دهند، مردم ما خیلی فهیم برخورد می کنند.
 

محمد مسلمی نیز گفت: نماینده های مجلس به ما تهمت زدند، با ما که سر سفره ایرانی بودن هستیم جوری برخورد کرده اند که انگار مرتکب قتل عمد شده ایم، من خودم آذری زبان هستم و تعصب دارم .
 
 
وی افزود: آنهایی که می خواهند ملت ایران اتحاد نداشته باشند این واکنش ها را نشان می دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در قبال بچه ها سنگین است . ما راهمان را ادامه می دهیم. کسانی که مخالف اجرای برنامه هستند نگاهی به برنامه های شبکه های ماهواره ای بیندازند، ببینند در این جنگ نرم چه آموزه هایی به بچه ها می دهند. ما سربازان اول این جنگ نرم هستیم. کسانی که می خواهند جلوی این سربازان را بگیرند خودشان می دانند و خدایشان.
 
حمید گلی نیز تاکید کرد: دوستان آب به آسیاب دشمن ریختند، این اتفاق درون کشور ما افتاده. چرا باید کار به جایی برسد که شبکه های خارجی به این مساله بپردازند. مگر انها از مسائل داخل خبر دارند.
 
 صدا و سیما شفاف سازی کند
 
محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی ملقب به عمو فیتیله ای ها در پاسخ به رضا رشیدپور درباره مناسب بودن واکنش صدا و سیما پس از پخش برنامه گفتند واکنش خوب بود اما الان صدا و سیما باید شفاف سازی کند.
 
علی فروتن معتقد است که کاری که سازمان انجام داد کار منطقی بود، من از این واکنش راضی هستم. البته قرار بود برنامه فیتیله تاآخر امسال ادامه داشته باشد و تصمیم داشتیم برای سال بعد برنامه جدید بسازیم.
 
حمید گلی نیز معتقد بود واکنش صورت گرفته واکنشی منطقی بود اما بدانید نتیجه خدمتگزاری ما این است که   به دلیل مشکلات جسمی دیگر نمی توانیم روی زمین نماز بخوانیم. من معتقدم باید برای بچه ها کار کرد حتی اگر هزینه بدهیم. دوست دارم مردم ما را ببخشند تا دوباره به کار برگردیم.
 
محمد مسلمی نیز گفت: واکنش اول درست بود، اما سازمان باید اکنون شفاف سازی کند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: دخترم بعد از برنامه به من گفت بابا حتی اگه تو اشتباه کرده باشی من سر نماز از خدا میخوام که تو رو ببخشه. این واکنش بچه های ماست. ما به این بچه ها چه یاد می دهیم؟
 
 
عمو فیتیله ای ها  از مرد امید بودن دکتر روحانی تا سر تعظیم فرود آوردن برای ظریف/ مرحوم سمندریان بهترین دیکشنری و دایرالمعارف هنر نمایش
 
 
 
عمو فیتیله ای ها درباره تصاویر پخش شده در برنامه دید در شب رضا رشیدپور نظرات مختلفی داشتند. آنها نظراتشان را دربرنامه درباره پرچم تیم تراکتورسازی تبریز، مرحوم حمید سمندریان، دکتر روحانی، دکتر ظریف، عزت الله ضرغامی و دیگران ارایه دادند.
 
پاسخ آنها به شرح ذیل است:
 
 
پرچم تیم تراکتورسازی تبریز
 
فروتن: همبستگی و یکپارچگی
 
گلی:اتحاد
 
مسلمی: شور و شوق
 
 
 
عزت الله ضرغامی:
 
فروتن: اردات داریم. خسته نباشند
 
گلی: یادش بخیر
 
مسلمی: زمانی که ایشان  مدیر بودند طولانی است و نمی توان   با زمان اقای سرافراز قیاس کرد.
 
 
 
مجید قناد:
 
فروتن: رفیق قدیمی
 
گلی: هنرمند با سابقه و محبوب برای بچه ها
 
مسلمی: اقای قناد باعث شد ما اولین برنامه را در تلویزیون اجرا کنیم. و به ما خیلی کمک کردند. در کار اختلاف سلیقه است وگرنه ما شاگرد ایشان بودیم.
 
 
 
حمید سمندریان
 
فروتن با بغض: خدا رحمت کند
 
حمید گلی: بهترین دیکشنری و دایرالمعارف هنر نمایش
 
محمد مسلمی:  بزرگی بود
 
 
 
عمو پورنگ
 
فروتن: دوست خوب و مجری قدر و هنرمند.ما با داریوش فرضیایی هیچ مشکلی نداریم. ژانر کاری اقای فرضیایی با ما متفاوت است.
 
گلی: خوشحالم که فعاله
 
مسلمی: یکی از سرمایه های کشور
 
 
 
دکتر محمد جواد ظریف
 
فروتن: مرد
 
گلی: زیرک و دانا، که در این شرایط  پرونده  هسته ای را به سرانجام رساند
 
مسلمی:  سر تعظیم فرو می اوریم بخاطر خدماتی که ارائه دادند
 
 
 
محمد سرافراز
 
فروتن: دوست بزرگوار
 
گلی: امیدوارم که باعث سرشکستگی ایشان نشویم
 
مسلمی: راه سختی در پیش دارند با این اتفاقاتی که رخ می دهد
 
 
 
دکتر حسن روحانی:
 
فروتن: امید
 
گلی: تلاش
 
مسلمی: سربلندی
 
 
رسانه ها از حضور فیتیله ای در "دید در شب" چه گفتند؟
 
پس از پخش آنونس برنامه نهم "دید در شب" با حضور گروه فیتیله ای ها،  مردم و رسانه ها گوش هایشان را  برای شنیدن حرف های این گروه تیز کردند.
 
بسیاری از سایت های خبری با انتشار آنونس این برنامه پیش بینی کردند حضور فیتیله ای یکی از جنجالی ترین برنامه های "دید در شب" را رقم خواهد زد.
 
آنونس برنامه نهم بیش از 140هزاربار از سایت آپارات دیده شد و همچنین مصاحبه کامل نیز 88هزار بار مورد بازدید مخاطبان این سایت قرار گرفت.
 
خطاب به نمایندگان مجلس چرا رگ غیرتتان برای دریاچه ارومیه باد نکرد؟/قصد توهین نداشتیم، اشتباه حرفه ای صورت گرفته عذرخواهی رسمی می کنیم، ما را ببخشید
 
پس از پخش کامل برنامه بخش هایی از گفت و گوی این گروه با رضا رشیدپور، بین کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست شد.
 
همچنین تعداد زیادی از سایت ها و وبلاگ ها نیز دانلود این برنامه را برای مخاطبان خود قرار دادند که این امر باعث افزایش تعداد بینندگان این گفت و گو شد.
 
عده ای از کارشناسان رسانه درباره این برنامه جنجالی  در صفحات اینستاگرام شان نوشتند که حرکت به موقع گروه "دید در شب" در گفت و گو با گروه فیتیله ای ها تا حد زیادی فضای به هم ریخته اعتراض ها به برنامه فیتیله را آرام کرد.

منبع:شفاف
برچسب ها: فیتیله ، توهین
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
بهرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
3
4
با سلام من بچه کوچک ندارم که برنامه عمو فیتیله ها رو ببینه، ولی زمانی که این گروه با عمو قناد کار می کردن برنامه هایشان ر ا دیده بودم چون اون زمان بچه هام کوچک بودن بسیار برای کارشون زحمت می کشن کسانی که اینقدر برای بچه ها زحمت می کشن و بچه ها دوستشون دارن که سعی نمی کنن به کسی توهین کنند اگه اشتباهی هم شده عذرخواهی کردن
نظرات بینندگان