arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

آیت الله عرب: جبران لطمه های تشبیه ائمه جمعه به امامزادگان آسان نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله عرب با انتقاد از تشبیه ائمه جمعه به « امام زادگان زنده» خاطر نشان کرد: آنچه بیان شده ممکن است به جایگاه امامزادگان لطمه بزند که جبران آن کار آسانی نیست.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه در گفت وگو با شفقنا « ستایش و غلو » را یکی از آسیبهای جدی و تهدید کننده در طول تاریخ ادیان دانست و افزود: شناخت اندیشه ناب دینی به حیات معقول انسانی و استمرار و حفظ آن از کجی ها و انحرافات و شناخت اُفتها و آفتهای آن، تکلیف شرعی و عقلی هر مسلمان مسئول و متعهد است. در طول تاریخ ادیان، یکی از آسیبهای جدی و تهدید کننده و عامل ممزوج شدن حقیقت با اباطیل، غلو و ستایش در مورد رهبران دینی بوده است .

وی مبارزه با فرهنگ تملق و غلو را یکی از مسلمات قرآن و سیره حضرات معصومین علیهم السلام خواند و تاکید کرد: قرآن پیوسته به تفکر آزاد و بررسی آگاهانه و نقد منصفانه تمام واردات فکری بشری تشویق نموده و سخت با غلو و فرهنگ ستایش مبارزه کرده است. ائمه اطهار علیهم السلام نیز در راستای همین صراط مستقیم و آموزه های وحیانی، سخت با فرهنگ ستایش برخورد کرده و به جای آن فرهنگ نقد را ستوده اند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه در ادامه به روایتی از امام صادق علیه السلام پرداخت وگفت: امام صادق علیه السلام که از مقام عصمت مطلقه برخوردارند می فرمایند «احب اخوانی الی من اهدی الی عیوبی» یعنی بهترین دوستان من کسی است که عیبهای مرا به من هدیه کند. در واقع حضرت علاوه بر کشودن باب نقد نسبت به خود، جامعه را به نقد تشویق می کنند.

آیت الله عرب، « قدسی سازی صنفی و ستایش از خویش» را «زشت تر» از ستایش از دیگران دانست و خاطر نشان کرد: ستایش از دیگران، خواه و ناخواه به طور طبیعی راه نقد آزاد منصفانه را می بندد و شاید زشت تر از ستایش دیگران ستایش و تعریف ناپسند از خود یا صنف خود باشد. قدسی سازی بی مورد و دور از واقع از ستایش و غلو دیگران بسی خطرناکتر است.

استاد برجسته فلسفه حوزه علیمه کاشان با اشاره به تشبیه ائمه جمعه به امام زادگان گفت: آنچه که بیان شده علاوه بر آسیبهایی مورد اشاره، ممکن است در نسل حاضر به جایگاه امامزادگان نیز لطمه بزند که جبران آن کار آسانی نیست.باید از خداوند متعال بخواهیم تا همه ما را از لغزش در بیان و خطای در گفتار حفظ فرماید.
نظرات بینندگان