arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

زنگنه: جی.یی.سی.اف، سیاسی کردن بازار گاز را محکوم می‌کند

وزیر نفت در ادامه با بیان این که ایران می تواند به هاب گازی در منطقه بدل شود، ادامه داد: امکان شکل گیری هاب گازی در ایران به عنوان مرجعی برای قیمتگذاری گاز در منطقه وجود دارد، اما این کار علاه بر آن که به زمان زیادی نیاز دارد، مقدمات نرم افزاری و مغزافزاری بسیاری نیز می طلبد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیژن زنگنه صبح امروز دوشنبه 2 آذر پس از برگزاری نشست دوجانبه با آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تاسیس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در ٢٩ اردیبهشت ماه سال ١٣٨٠ به ابتکار ایران در تهران، اظهار کرد:  کمتر از ١٥ سال از عمر این مجمع می گذرد و حضور ٩ رئیس کشور در سومین اجلاس جی یی سی اف در کشورمان، نشانگر اراده اعضا برای همگرایی در زمینه گاز است.

زنگنه: جی.یی.سی.اف، سیاسی کردن بازار گاز را محکوم می‌کندوی در خصوص دستاوردهای نشستهایی که تاکنون و در آستانه برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شده است، عنوان کرد: این مجمع از نظر کارشناسی در زمینه های مختلف از جمله بازار گاز، مدل عرضه و تقاضای این بازار، برآورد قیمت گاز، تبادل و جمع بندی اطلاعات و ... در حال رسیدن به بلوغ است و هم اکنون به مهمترین نهاد بازیگر گاز در عرصه بین المللی بدل شده است.

زنگنه، نشستهای برگزار شده را موفق ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر این که استقبال سران کشورها برای حضور در این اجلاس نشانگر اراده آنها در مسیر همگرایی است، نشستهای دوجانبه و چندجانبه برگزار شده نیز نتایج مطلوبی دربر داشته است.

وی با اشاره به تفاوتهای ماهیتی بازارهای نفت و گاز که از تفاوت در نوع این حاملهای انرژی نشات می گیرد، تصریح کرد: مهمترین خاصیت نفت این است که در شرائط متعارف با درجه حرارت و فشار عادی از طریق یک تانکر عادی، قابل حمل است اما برای حمل گاز، یا باید فشارآن بسیار افزایش یابد (اتفاقی که در انتقال از طریق خط لوله می افتد) یا باید درجه حرارت آن حدود ١٨٠ تا ١٩٠ درجه کاهش یابد (روشی که در انتقال از طریق ال ان جی مورد استفاده قرار می گیرد) که به کارگیری هر یک از این روشها مستلزم صرف هزینه های بسیار است.

ایران می تواند به هاب گازی در منطقه بدل شود

وزیر نفت در ادامه با بیان این که ایران می تواند به هاب گازی در منطقه بدل شود، ادامه داد: امکان شکل گیری هاب گازی در ایران به عنوان مرجعی برای قیمتگذاری گاز در منطقه وجود دارد، اما این کار علاه بر آن که به زمان زیادی نیاز دارد، مقدمات نرم افزاری و مغزافزاری بسیاری نیز می طلبد.

به گفته زنگنه، شرط اصلی شکل گیری چنین هابی، حرکت ساختار بازار گاز به سمت قراردادهای کوتاه مدت و تک محموله ای است زیرا در قراردادهای بلندمدت با توجه به فرمول تعیین شده در قرارداد، امکان تغییر مستمر قیمت وجود ندارد.

وی با بیان این که در این زمینه در جریان نشستهای دوجانبه و چندجانبه صحبتهایی شده است، یادآور شد: در صورت ایجاد هاب گازی، تشکیل بورس گازی نیز معنا پیدا می کند.

به آینده مستحکم روابط ایران و روسیه خوشبین هستم

وزیر نفت در ادامه، به ارزیابی نشست مشترک خود با وزیر انرژی روسیه پرداخت و گفت: روسها برای حضور در کنفرانس تهران و آگاهی از مدل جدید قراردادی و پروژه های نفت و گاز ما ابراز علاقه کرده اند و ما نیز اعلام کردیم که به روسیه به عنوان شریکی بلندمدت و راهبردی برای همه دورانها نگاه می کنیم.

زنگنه با بیان این که طی ماههای اخیر شرکتهای روس برای ارتباط با کشورمان فعال شده اند، تصریح کرد: ما به این شرکتها اعلام کرده ایم که برای هرگونه فعالیت، چه فروش خدمات و چه فروش کالاها و تجهیزات باید با شرکتهای ایرانی همکاری کنند و شریک ایرانی داشته باشند.

وزیر نفت اظهار کرد: فهرستی از خانواده کالاهای مورد نیاز خود را به شرکتهای روس اعلام کرده ایم و آنها نیز در حال مذاکره با شرکتهای ایرانی در حوزه ساخت تجهیزات و تامین برخی نیازهای بالادستی صنعت نفت ایران هستند.

وی گفت: همچنین زمینه های خوب همکاری در حوزه سواپ نفت و گاز میان دو کشور موجود است که در این مورد نیز در نشست دو جانبه با وزیر انرژی روسیه مذاکراتی انجام شد.

زنگنه همچنین از مذاکرات دوطرف حول محور بازار جهانی نفت و گاز خبر داد و افزود: در این زمینه، ایران و روسیه مواضع نزدیکی دارند.

وی با بیان این که به آینده مستحکم روابط پایدار ایران و  روسیه در حوزه نفت و گاز خوشبین است، گفت: از شرکتهای روس برای سرمایه گذاری در ذخیره سازی زیرزمینی گاز دعوت کرده ایم و به این منظور قرار شده شرکت گازپروم برای همکاری در این حوزه و دیگر حوزه ها با ایران مذاکراتی داشته باشد.

اعضای جی یی سی اف، سیاسی کردن بازار گاز را محکوم می کنند

وزیر نفت با تاکید دوباره بر ضرورت اجتناب از سیاسی کردن بازار گاز ادامه داد: در بخشی از پیش نویس بیانیه ای که برای اجلاس سران تدوین شده است، بر محکومیت تحریمهای فرامرزی و تحریمهای یکجانبه علیه صنعت گاز و کشورهای عضو جی یی سی اف تاکید شده و روسیه نیز از این بخش بیانیه حمایت کرده است.

زنگنه گفت: سیاسی کردن یعنی این که با استناد به دلایل سیاسی و اراده شخصی، کشوری از دسترسی به تکنولوژی و همکاری با بازار محروم شود و این موضوعی است که همه اعضای جی یی سی اف آن را محکوم می کنند و با آن مخالفند.

به گفته وزیر نفت، اگرچه غربیها و صهیونیستها معمولا به دنبال آن هستند که بگویند سیاسی شدن بازارها از سوی کشورهای تولید کننده صورت می گیرد اما واقعیت این است که طی دهه های اخیر، همواره این ابرقدرتها بوده اند که فشارهای شدیدی را به دیگر کشورها وارد کرده اند و مصداق بارز آن، ایران، لیبی، عراق و روسیه هستند.

زنگنه در پایان به تشریح برنامه های امروز اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز پرداخت و گفت: اجلاس امروز در دو بخش برگزار می شود که بخش نخست به طور عمومی و با حضور اعضا و میهمانان است و بخش دوم صرفا با حضور اعضای اصلی و ناظر برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهوری ترکمنستان، دبیر کل اوپک و دبیر کل IEF به عنوان میهمانان ویژه این اجلاس تصریح کرد: در بخش نخست جلسه که به طور عمومی برگزار می شود، رئیس جمهوری صحبت می کنند، سپس من نیز گزارشی از روند آماده سازی اسناد برای عرضه به اجلاس سران  ارائه خواهم کرد؛ همچنین دبیرکل صحبت می کند و هریک از  سران کشورها به ترتیبی که تعیین شده است، صحبت خواهند کرد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در بخش دوم که صرفا با حضور اعضای اصلی و ناظر مجمع برگزار می شود، بیانیه اجلاس نهایی و تصویب می شود و در پایان نیز رئیس جمهوری در حضور رسانه ها صحبت می کنند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان