arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۰

جهانگیر کوثری: سال‌هاست که می‌خواهم به من اجازه گزارش فوتبال بدهند، اما...

جهانگیر کوثری چند سالی بود که تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه «ورزشی از نگاه دو» را برعهده داشت و امسال بنا به دلایلی از اجرا و تهیه این برنامه کناره‌گیری کرد.وی در گفت‌وگویی با سروش دلایل کناره‌گیری و ادامه فعالیت هنری و ورزشی‌اش توضیحاتی داده است که می خوانیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 جهانگیر کوثری چند سالی بود که تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه «ورزشی از نگاه دو» را برعهده داشت و امسال بنا به دلایلی از اجرا و تهیه این برنامه کناره‌گیری کرد.وی در گفت‌وگویی با سروش دلایل کناره‌گیری و ادامه فعالیت هنری و ورزشی‌اش توضیحاتی داده است که می خوانیم

- من با توجه به رشته تحصیلی‌ام تهیه‌کنندگی انجام می‌دادم. برای تهیه سیزده قسمت فیلم ده‌ دقیقه‌ای به صداوسیما رفته بودم، اما مدیریت از من خواست فوتبال گزارش کنم. با توجه به سابقه ورزشی‌ای که داشتم و علاقه فراوان خودم پذیرفتم.

- در سال 1359 کارم را شروع کردم. به اتفاق محمد‌رضا بادکوهه، احمدی و... گروه «ورزش از نگاه دو» را راه‌اندازی کردیم. خودم چهارماه تمرین کردم و اولین گزارشی را که ارائه دادم خیلی عالی شد. شبکه تعداد زیادی نوار بازی فوتبال بودند سلیگا در سال‌های 1978 و 1979 را در اختیار من گذاشت و من هم هرهفته یکی از آن‌ها را گزارش می‌کردم.

- من همه کشورهایی که صاحب فوتبال بودند را می‌شناختم. این اصلاعات را از روزنامه «کیهان ورزشی» و یا روزنامه‌های خارجی کسب می‌کردم. در سفرهای خارجی‌‌ام همیشه مجلات ورزشی را در چمدان قایم می‌کردم تا بتوانم در کشور اطلاعات موردنظر را در اختیار مخاطبانم قرار بدهم. تعدادی زیادی دفتر چهل برگ داشتم که همه اطلاعات را داخل آن می‌نوشتم. تا همیشه بتوانم از آن‌ها استفاده کنم.

- بنا به دلایل مختلف وقتی شبکه سه سیما، شبکه ورزش محسوب می‌شود و بودجه با اصلی در آن شبکه است، ما قطعاً نمی‌توانیم با آن شبکه رقابت کنیم. تجهزات، دکور، بودجه و نیروی انسانی ما قابل قیاس با آن‌ها نیست. وقتی شبکه دو سیما نمی‌تواند گزارش فوتبالی پخش کند، یا به گزرش کشتی ما از مسکو ایراد می گیرند جای رقابتی نمی‌ماند. چون همه چیز در اختیار آن‌هاست. ما وقتی می‌توانیم رقابت کنیم که همه امکانات به طور مساوی در اختیار ما و آن‌ها قرار بگیرد. من بارها تلاش کردم که شبکه دو برخی از مسابقات فوتبال را گزارش کنم. اما نشد.

- من سال‌هاست که می‌خواهم به من اجازه گزارش فوتبال بدهند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. گزارش من بسیار متفاوت با گزارش‌هایی که مردم می‌شنوند خواهد بود. انگیزه زیادی برای این کار دارم، اما تاکنون نتواسته‌ام این کار را انجام بدهم. معتقدم نباید تبعیض بین شبکه‌ها یا برنامه‌های ورزشی باشد. ما در کشورمان افراد توانمند زیادی داریم که علاقه خاصی به اجرای برنامه‌های ورزشی دارند، اما این امکان برای آن‌ها فراهم نشده که بتوانند خود را آزمایش کنند. اجرای برنامه‌های ورزشی نباید انحصاری باشد.

- من صدای جواد خیابانی،‌ کاریزمای عادل فردوسی‌پور، شوق و علاقه مزدک میزایی و اجرای پسمان یوسفی را می‌پسندم.

- این رفتن کاملاً به اختیار خودم انجام شده است، من کارمند صدا و سیما نیستم، بنابراین هرگاه بخواهم کار می‌کنم و هر موقع نخواهم می‌روم؛ دلیل رفتنم از برنامه «ورزش از نگاه دو» هیچ ربطی به شبکه نداشته و کاملاً به اختیار خودم بوده است. مدیران شبکه آقایان فرجی، برازش و بخشی‌زاده همیشه همکارهای خوبی با من داشتند. اما امسال به توافق نرسیدیم، من برنامه‌ریزی‌های انجام دادم تا از شبکه دو سیما به شبکه دیگری بروم، چرا که ساختار این شبکه تغییر کرده و بیشتر به سمت کودک و نوجوان می‌رود این شبکه، به عنوان شبکه کودک و نوجوان تعریف شده است. من دوست دارم به جایی بروم که نگاه گسترده‌تر و عمیق‌تری به ورزش داشته باشد. من تجربه سی‌ساله در ورزش دارم. این تخصص را دارم که بتوانم برنامه‌ای خاص و مخاطب‌پسند تولید کنم.

- وقتی شبکه‌ای برنامه ورزشی تهیه می کند هدفی دارد. اگر برنامه مخاطب و جذابیت لازم را نداشته باشد پس دلیلی برای تولیدش نیست . معتقدم نباید تبعیضی بین برنامه‌های ورزشی باشد. اگر امکانات یا تجهیزاتی هم به همان میزان در اختیار دیگر برنامه‌های ورزشی قرار بگیرد.

نظرات بینندگان