arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

حاشیه‌های سومین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در تهران در حالی با حدود یک ساعت تاخیر آغاز به کار کرد که برگزاری این رویداد بزرگ بین‌المللی با حاشیه‌هایی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسن روحانی، رییس جمهور ایران به عنوان رییس اجلاس در صدر میز برگزاری اجلاس نشسته و محمدحسین عادلی، دبیرکل ایرانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز تنها مقامی است که درکنار رییس جمهور ایران قرار گرفته است.

مقام‌های ونزوئلا و روسیه از یک سو و بولیوی و گینه استوایی از سوی دیگر نزدیک ترین هیات‌ها به محل استقرار رییس جمهور ایران هستند. به نظر می رسد چینش هیات‌ها بر اساس حروف الفبایی بوده است.

هیات‌های عالی‌رتبه همراه سران حاضر در محل اجلاس GECF با تلفن های همراه و تبلت در حتل گرفتن عکس و فیلم از سخنرانی رییس جمهور ایران هستند.

سومین اجلاس سران GECF به دلیل تاخیر رییس جمهور روسیه، با یک ساعت تاخیر آغاز به کار کرد.

سران کشورهای عضو مجمع GECF در بدو ورود مورد استقبال رسمی رییس جمهور ایران قرار گرفته و سپس از سوی نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور به داخل سالن اجلاس هدایت شدند.

با وجود توزیع گوشی ترجمه همزمان در میان خبرنگاران، ترجمه فارسی از اظهارات مقامات انجام نمی‌شود و تنها ترجمه انگلیسی در سالن خبرنگاران پخش می‌شود.

خبرنگاران و عکاسان رسانه های داخلی و خارجی از ساعاتی پیش در سالن مخصوص خبرنگاران در سالن اجلاس سران مستقر شده‌اند و پوشش خبری جامع سومین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز را در دستور کار قرار داده‌اند.

خبرنگاران نشریات و رسانه‌های روس از جمله راشاتودی روسیه، وال استریت ژورنال، بلومبرگ و رویترز از جمله رسانه‌هایی هستند که تیم‌های خبری آنها مشغول فعالیت و تهیه خبر در آستانه برگزاری سومین اجلاس GECF هستند.

پس از سخنرانی رییس جمهور ایران و دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، روسای جمهور بولیوی و گینه استوایی به سخنرانی پرداختند و پس از آن ها نوبت به رییس جمهور نیجریه رسید که سخنان خود را درباره بازار جهانی گاز مطرح کند.

پوتین، رییس جمهور روسیه و اوو مورالس، ریس جمهور بولیوی به زبانهای روسی و اسپانیولی به بیان سخنان خود پرداختند و روسای جمهور گینه و نیجریه سخنرانی انگلیسی داشتند.

پوتین که در آغاز سخنرانی خود گوشی ترجمه همزمان را در گوش داشت نسبت به ترجمه نشدن صحبت‌های خود ابراز تعحب کرد. پس از دقایقی رییس جمهور ایران تاکید کرد ترحمه فقط به زبان اسپانیولی انجام نمی‌شده که با حل مشکل، پوتین سخنان خود را از سر گرفت.

سخنان نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا تا این جای اجلاس طولانی ترین سخنرانی سران بوده است. پس از مادورو، نوبت به فواد معصوم، رییس جمهور عراق رسید تا سخنرانی خود را آغاز کند.

باتوجه به حضور رییس جمهور ایران به عنوان رییس اجلاس سران GECF، بیژن زنگنه ریاست هیات ایرانی در میز اجلاس را بر عهده دارد.

حسین فریدون - دستیار ویژه رییس جمهور، محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه ایران، عراقچی - معاون وزارت خارجه، نهاوندیان - رییس دفتر رییس جمهور، ابوطالبی - مدیر سیاسی دفتر رییس جمهور، مهدی عسلی - رییس امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا - معاون وزیر نفت در امور بین الملل و کاظم پور اردبیلی - نماینده ایران در هیات عامل اوپک اعضای هیات ایرانی در نشست امروز را تشکیل می‌دهند.

نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، تنها مقام ارشدی است که به همراه همسر خود در نشست امروز سران مجمع کشورهای صادرکننده نفت حاضر شده و همسر وی نیز در هیات همراه وی در نشست حضور دارد.

پس از سخنرانی رییس جمهور ترکمنستان و نخست وزیر الجزایر، سخنرانی سران حاضر در اجلاس به پایان رسید و نوبت به فتحی المجبری، وزیر امور آموزش لیبی رسید که به عنوان رییس هیات این کشور به سخنرانی بپردازد.

باوجودی که قطر یکی از پنج کشور اصلی در میزان ذخایر، تولید و صادرات گاز است، به دلیل غیبت امیر قطر در اجلاس، وزیر انرژی این کشور پس از سخنرانی روسای جمهور، نخست وزیر الجزایر و وزیر آموزش لیبی موفق به سخنرانی شد.

امارات متحده عربی که در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت نکرده، حتی وزیر انرژی خود را نیز به اجلاس نفرستاده و قائم مقام وزیر انرژی ریاست هیات این کشور را بر عهده دارد.

نظرات بینندگان