arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۴۱۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

در اجلاس گازی تهران چه گذشت؟/ از انتقاد شدید وزیر انرژی قطر تا تشکر وزیر آذربایجان از ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر انرژی و صنعت قطر با انتقاد شدید از سقوط قیمت جهانی نفت و گاز، گفت: ادامه کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و در نهایت تهدیدی برای اقتصاد جهانی در بلندمدت خواهد بود.

محمد بن صالح الساده وزیر انرژی صنعت قطر امروز در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران با اشاره به افزایش روزافزون نقش و اهمیت GECF در بازار جهانی گاز، گفت: باید گفتگوهای متعددی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز انجام شود.

وزیر انرژی قطر، مهمترین پیام اجلاس گازی تهران را توسعه و گسترش روابط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز عنوان کرد و افزود: افزایش سهم گاز در سبد انرژی منجر به کاهش نوسان‌های آب و هوایی و اقلیمی در جهان خواهد شد و در نهایت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد.

این مقام قطری با انتقاد از کاهش شدید قیمت نفت و گاز در بازار جهانی اظهار داشت: کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و در نهایت کاهش عرضه گاز در بلندمدت خواهد شد.

الساده با اعلام اینکه قطعا کاهش عرضه نفت و گاز در بلندمدت تهدیدی برای اقتصاد جهانی خواهد بود، بیان کرد: در طول چند سال گذشته همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت، بهای گاز افزایش نیافت و عملا در دوران افزایش قیمت‌ها، پیوستگی بین قیمت نفت و گاز به وجود نیامد.

وی با اشاره به برنامه‌های جدید توسعه طرح‌های گازی و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع گاز قطر تبیین کرد: سهم گاز طبیعی در سبد جهانی انرژی باید عادلانه باشد که در این صورت کاهش آثار و تبعات انتشار گازهای گلخانه‌ای و صیانت از محیط زیست را به همراه دارد.

پیامدهای منفی نوسان قیمت گاز در بازار

فتحی المجبوری وزیر آموزش لیبی هم در این اجلاس با انتقاد از نوسان‌های قیمت گاز طبیعی گفت: قطعا نوسان قیمت گاز پیامد منفی بر بازار گاز دارد و قطعا ثبات قیمت‌ها می‌تواند به حفظ محیط زیست در بلندمدت منجر شود.

وی، مهمترین برنامه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و عدم تغییر اقلیم آب و هوایی جهانی را، افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: باید ثبات قیمتی در بازار گاز حکمفرما باشد.

توسعه صنعت CNG در امارات

مطرحامد النیاری قائم مقام وزیر انرژی امارات متحده عربی هم در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به اجرای یک طرح جدید اکتشاف گاز در این کشور حاشیه خلیج فارس، گفت: اخیرا یک طرح جدید با ظرفیت تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به افزایش سهم گاز و CNG در سبد سوخت خودروهای اماراتی، اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۳۵ درصد خودروهای ابوظبی گازسوز هستند و قصد داریم سهم گاز در سبد ناوگان خودروهای عمومی را افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر انرژی امارات با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۶۳ جایگاه CNG در این کشور در مدار بهره‌برداری قرار دارد، گفت: کاهش سهم بنزین و گازوئیل و افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها در دستور کار امارات قرار گرفته است.

همچنین شریف سوسا معاون وزیر نفت مصر هم در این نشست با تشکر از میزبانی ایران و ابلاغ پیام رئیس جمهوری مصر به رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: اخیرا اکتشافات جدید گازی در آبهای مصر جواب داده و یکی از بزرگترین حوزه‌های گازی در این کشور شناسایی شده است.



وزير اقتصاد ،کشاورزي و انرژي هلند که به عنوان عضو ناظر در سومين مجمع کشورهاي صادرکننده گاز حضور يافته بود ، در سخناني از نقش جمهوري اسلامي ايران در همگرايي کشورهاي صاحب گاز و نيز برگزاري نشست تهران تقدير کرد.

 هنک کام در سخنان خود با اشاره به اينکه هلند قصد دارد همکاري هاي بين المللي خود را در عرصه سرمايه گذاري هاي مشترک گازي گسترش دهد،  افزود: در حال حاضر 69 کمپاني بزرگ در امر سرمايه گذاري در بخش گاز در اين کشور فعال هستند .

وي همچنين بر توسعه زيرساخت هاي منابع گازي در کشورهاي توليدکننده و صادرکننده گاز جهت استفاده بهينه از اين منابع تاکيد کرد .

محمد بن حمد الرمحي وزير نفت و گاز عمان نيز با اشاره به اهميت منابع گازي جهان در بازارهاي بين المللي گفت: صادرات گاز از طريق اين مجمع تاثيرگذار مي تواند بسياري از مشکلات را در بين کشورهاي عضو حل کند.

وي اضافه کرد: بهترين سلامهاي پادشاه عمان را به اعضاي اين مجمع ابراز مي دارم و از استقبال گرم مقامات ايراني کمال تشکر را دارم.

وزير انرژي و فرستاده ويژه رئيس جمهور آذربايجان يکي ديگر از سخنرانان سومين مجمع سران کشورهاي صادرکننده گاز بود که در سخنان خود به پاس برگزاري موفقيت آميز اين نشست از جمهوري اسلامي ايران تقدير و تشکر کرد.

ناطق علي اف همچنين ضمن ابراز خرسندي از انتخاب جمهوري آذربايجان به عنوان عضو ناظر در اين مجمع بر همکاري هاي بيشتر کشورهاي صادرکننده گاز در جهت توسعه انرژي در بخش هاي مختلف تاکيد کرد .


اين مقام آذربايجاني همچنين با تبيين اهميت نقش انرژي خواستار ترسيم نقشه جهاني انرژي گاز در حوزه انرژي از سوي کشورهاي صادرکننده گاز شد .

منبع: مهر-واحدمرکزی خبر
نظرات بینندگان