arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴

بازتاب گسترده سفر پوتین به تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز دوشنبه به ایران سفر کرد و با مقامات ایرانی از جمله رهبر معظم این کشور درباره بحران در سوریه و طرح صلح برای پایان درگیری ها در سوریه گفتگو کرد.
 
روز گذشته رئیس جمهوری روسیه پس از 8 سال به تهران آمد. این سفر در شرایطی صورت می گیرد که اوضاع منطقه مخصوصا سوریه و شخص رئیس جمهور این کشور بشار اسد روز به روز بحرانی تر می شود، برخی رسانه های می گویند سرنوشت بشار اسد پوتین را به تهران کشانده است، در این زمینه سی ان ان گزارش داد:  «رسانه های ایرانی گفتند آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به پوتین گفتند: سیاست های آمریکا در منطقه تهدیدی برای ایران و روسیه است و خواستار مناسبات نزدیک تر میان دو کشور شدند. دیدار پوتین در حالی صورت گرفت که روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا در حال بررسی اقدام مشترک برضد داعش در سوریه هستند.»
 
تحلیل دیگر رسانه های جهان را از نظر می گذرانید:
 
واشنگتن پست:پوتين در ايران خواستار حل وفصل سياسي بحران سوريه شد     
ولادیمیر پوتین روز دوشنبه ضمن تلاش برای تقویت روابط با ایران- یکی از حساس ترین و معدود متحدان روسیه در خاورمیانه- خواستار حل و فصل سیاسی بحران چهار ساله سوریه شد.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، واشنگتن پست با درج مطلب فوق نوشت: پوتین که در حاشیه گردهمایی کشورهای صادر کننده گاز در یک کنفرانس خبری در تهران صحبت می کرد ، غرب را نیز سرزنش کرد و گفت:« هیچکس خارج از سوریه نمی تواند و نباید به مردم سوریه تحمیل کند که چه دولتی داشته باشند.مردم سوریه باید در این باره تصمیم بگیرند.»
 
پوتین تاکید کرد که مسئله سوریه باید به صورت سیاسی حل و فصل شود.
 
پوتین در اولین سفر خود به ایران از سال 2007، بیش از نود دقیقه با رهبر معظم ایران ، یک متحد کلیدی که برای تکمیل نیروی هوایی روسیه در سوریه وارد میدان شد ، دیدار کرد.این مداخله بعد از حملات تروریستی پاریس ، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.روسیه بعد از این حوادث ، به ائتلاف ضد ترور با فرانسه و دیگر کشورهای غربی از جمله آمریکا روی آورده است.
 
اما روسیه و غرب همچنان بر سر سرنوشت بشار اسد اختلاف دارند.غرب خواستار کناره گیری اسد است اما روسیه و ایران از او حمایت دیپلماتیک و نظامی می کنند.
 
آیت الله خامنه ای در ملاقات با پوتین گفت یک توطئه غربی در جریان است که برای ایران و روسیه خطر دارد.
 
پوتین نقش حساسی در مذاکرات هسته ای ایران ایفاء نمود.طبق توافق هسته ای ، تحریمها علیه ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران لغو خواهد شد.پوتین روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه صادرات فناوری هسته ای به ایران را از سر می گیرد.روسیه همچنین قرار است سامانه دفاع موشکی اس سیصد را در اختیار ایران بگذارد.
 
ایران در یک همکاری دیگر با روسیه اجازه داده است بمب افکن های روس از حریم هوایی این کشور عبور کنند و به سوریه بروند.
 
الاخبار: سفر تاريخي پوتين به تهران پيام هاي زيادي داشت     
واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه الاخبار نوشت سفر رئیس جمهور روسیه به تهران تاریخی بود و پیام های زیادی داشت.
 
روزنامه الاخبار چاپ لبنان امروز در مطلبی درباره سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران نوشت: پوتین دیروز سفر تاریخی براساس تمام معیارها به تهران کرد. این سفر با توجه به استقبال قابل توجه ایران و همچنین همراهی روسیه که در جزئیات آن میزان توجه رئیس جمهور روسیه به تحکیم روابط خود با طرف ایرانی منعکس شد، پیام های زیادی داشت و همچنین با تایید رهبر معظم ایران همراه بود که خطوط کلی و قرمز را در خصوص همه مسائل مربوط به سیاست خارجی تعیین می کند.
 
الاخبار اضافه کرد:‌ سفر رئیس جمهور روسیه به جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف و بسیار، یک سفر عادی نبود و چه در سطح استقبال ایران یا در سطح عملکرد شخص رئیس جمهور روسیه، از ویژگی زیادی برخوردار شد. رئیس جمهور روسیه با عملکرد خود پیام های متعددی ارسال کرد که همه آن ها حول محور یک واقعیت می چرخد و آن این است که روسیه به تقویت ائتلاف با ایران گرایش دارد.
 
پوتین در این سفر، پروتکل های مرسوم در سفرهای دیپلماتیک را رعایت نکرد. مهم ترین آن ها این بود که قبل از دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی خود برای مراسم استقبال که طبق معمول صورت می گیرد، مستقیما به دیدار آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران رفت.
 
ویژگی بزرگی که این سفر از آن برخوردار شد با رسیدن ناوگان هوایی روسیه با کاروان اسکورت این کشور و شمار زیادی از خبرنگاران و همراهان آغاز شد. علاوه بر این صندوق سبز رنگ بزرگی که دو نفر آن را به خودروی کاروان منتقل کردند، سوالات بسیاری درباره محتویات آن برانگیخت. کاروان خودروها از فرودگاه مهرآباد در غرب پایتخت به مرکز تهران یعنی محل اقامت رهبر معظم ایران حرکت کرد. تدابیر امنیتی باعث شد رئیس جمهور روسیه به سرعت بدور از ترافیک سنگین به محل دیدار در پایتخت برسد. خیابان ها در زمان حرکت کاروان ریاست جمهوری روسیه بسته شده بود. در آنجا صندوق از خودرو به سالن دیدار منتقل شد تا راز آن بعد از بیرون آوردن نسخه خطی بسیار قدیمی از قرآن کریم فاش شود. پوتین این نسخه خطی را از مسکو به تهران آورده بود تا آن را به آیت الله خامنه ای تقدیم کند. این هدیه نمادین نشان می دهد که رئیس جمهور روسیه شناخت عمیقی از ذهنیت و توجه ایرانی دارد و نشان داد که روسیه که شمار زیادی از مسلمانان در این کشور به سر می برند، حاضر است با قدرت های اسلامی برای مبارزه با تروریسم همکاری کند.
 
در ادامه این مطلب آمده است پوتین قبل از سفر به تهران، ممنوعیت اعمال شده بر فروش و تحویل تجهیزات فن آوری مرتبط با انرژی هسته ای به ویژه برای نیروگاههای هسته ای فردو و اراک را براساس توافق هسته ای لغو کرد. در این حال مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو اعلام کرد که مسکو تدابیر مجهز کردن ایران به سامانه موشکی اس سیصد را که دو کشور نهم نوامبر توافقنامه ای درباره آن امضا کرده بودند، آغاز کرده است.
 
اما موضوع دیگری که پوتین در این سفر رعایت نکرد این بود که با یک ساعت تاخیر در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران حاضر شد و علت آن دیدار طولانی و استثنایی پوتین با آیت الله خامنه ای بود که دو ساعت طول کشید و می توان آن را تاریخی توصیف کرد به ویژه اینکه این زمان در چارچوب دیدارهای سران کشورها با رهبر معظم ایران بی سابقه به شمار می رود.
 
الاخبار در بخش دیگری از این مطلب نوشت: این اجلاس اقتصادی با توجه به دیدارهای دوجانبه ای که بدور از مساله گاز انجام شد رنگ و بوی سیاسی داشت و مساله مبارزه با تروریسم در اولویت بود و در راس دستور کار دیدارهایی که پشت درهای بسته برگزار شد، قرار داشت. نتایج این دیدارها در سطح منطقه در روزها و هفته های آینده تاثیر خواهد داشت.
 
بعد از این اجلاس، روسای جمهور روسیه و ایران کنفرانس خبری برگزار کردند. پوتین در این کنفرانس خبری اعلام کرد که خواستار تقویت روابط تجاری با ایران است.
 
حسن روحانی نیز اعلام کرد ایران برای افزایش همکاری با روسیه در بخش های انرژی و بانک ها و حمل و نقل تلاش می کند. وی همچنین اشاره کرد که چند یادداشت تفاهم بین دو طرف امضا شد که نشان می دهد روابط بین ایران و روسیه روز به روز رشد و توسعه می یابد.
 
وال استريت ژورنال: هدف پوتين از سفر به ايران تحکيم هم پيماني جديد دو کشور بود     
وال استریت ژورنال نوشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار کرد. گزارش های منتشر شده حاکی است دو طرف در این دیدار از همکاری های جدید خبر دادند اما برخی بر این باورند این هم پیمانی با دوام نخواهد بود.
 
وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم پل سون نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نخستین سفر خود را به ایران طی حدود یک دهه انجام داد. او در پی تحکیم هم پیمانی جدید دو کشور درباره سوریه بود، حتی با آن که آمریکا در پی ایجاد فاصله بین آنها بر سر آینده رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.
 
پوتین به مدت بیش از نود دقیقه با آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران دیدار و گفتگو کرد. دمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی کرملین اعلام کرد رئیس جمهور روسیه نسخه ای از یک قرآن دست نویس قدیمی را به آیت الله خامنه ای هدیه داد که نشانه ای از رفتار فریبنده مسکو بود.
 
 
رويترز: تاکيد ايران و روسيه بر تقويت روابط دو کشور در ديدار پوتين با رهبر معظم ايران
خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم بزرگمهر شرف‌الدین نوشت: رهبر معظم ایران روز دوشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین،‌رئیس‌جمهور روسیه در تهران گفت سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) تهدیدی برای هر دو کشور است.وی همچنین خواستار روابط دوجانبه نزدیک‌تر میان دو کشور شد.
 
جنگ سوریه تبدیل به یک نبرد نیابتی وسیع‌تر میان قدرت‌های جهانی شده است که در آن روسیه و ایران از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کنند درحالیکه قدرت‌های غربی، ترکیه و کشورهای عرب خلیج فارس خواستار کناررفتن وی هستند.
 
آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در حاشیه نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران صورت گرفت گفت: «آمریکایی‌ها توطئه‌ای درازمدت دارند و تلاش می‌کنند بر سوریه غلبه کنند و سپس بر کل منطقه غالب شوند. این یک تهدید برای همه کشورهای منطقه است خصوصا برای روسیه و ایران.»
 
وی با اشاره به گفتگوهای صلح پیشنهادی در سوریه افزود: «آمریکا تلاش می‌کند به اهداف شکست‌خورده خود در سوریه از طریق سیاسی دست یابد.»
 
قدرت‌های جهانی از جمله روسیه، آمریکا و کشورهایی از اروپا و خاورمیانه در ماه جاری در نشستی در وین بعد از حملات مرگبار پاریس و بیروت بر یک فرایند سیاسی در سوریه که در عرض دو سال به انتخابات منتهی شود توافق کردند اما اختلافات بر سر مسایل اصلی از جمله سرنوشت اسد باقی ماند.
 
خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یک سخنگوی کرملین گفت پوتین و رهبر معظم ایران در این گفتگو بر این مساله توافق کردند که قدرت‌های جهانی نباید اراده سیاسی خود را بر سوریه تحمیل کنند.
وب‌سایت رهبر معظم ایران ضمن انتشار تصاویری نوشت پوتین در این دیدار که نخستین دیدار از ایران از سال 2007 تاکنون است یک نسخه خطی قدیمی از قرآن کریم را به رهبر معظم ایران هدیه داد.
 
علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر معظم ایران دیدار دوساعته پوتین با رهبر معظم ایران را «در تاریخ هر دو کشور بی‌سابقه خواند».
 
پوتین و رهبر معظم ایران هر دو خواستار تقویت روابط تجاری میان دو کشور شدند. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران گفت تهران به دنبال همکاری بیشتر با مسکو در زمینه انرژی، بانک‌داری و حمل‌ونقل است.
 
دو کشور روابط خود را بعد از توافق هسته‌ای تاریخی در ماه ژوئیه میان ایران و شش قدرت جهانی تقویت کردند. براساس این توافق، ایران با کنترل‌های بلندمدت بر برنامه هسته‌ای خود در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی موافقت کرد.
 
روز دوشنبه پوتین ممنوعیت صادرات تجهیزات و فناوری هسته‌ای به ایران را کاهش داد.
همچنین سفیر ایران در روسیه روز دوشنبه گفت مسکو فرایند تامین سامانه ضدموشکی اس300 برای ایران را آغاز کرده است.روسیه و ایران در حال کمک به حکومت اسد هستند. روسیه با حملات هوایی برضد داعش و ایران با اعزام مستشاران نظامی به حکومت سوریه کمک می کنند.
 
واکنش رسانه های چینی
سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران و دیدار وی با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از سوی رسانه های چین بازتاب گسترده ای داشت و آنان از این دیدار به عنوان سرآغاز و فصل جدیدی از همکاریها و مناسبات دوجانبه نام برده اند.
 
به گزارش ایرنا، روزنامه سراسری «مردم» ارگان حزب کمونیست چین در گزارشی نوشت: ولادیمیر پوتین در راس هیاتی بلندپایه پس از هشت سال برای حضور در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران آمد و در این سفر با مقامات ارشد ایران گفت وگو کرد.
 
این رسانه چینی نوشت: از جمله نکات قابل توجه سفر روز گذشته پوتین به تهران، ملاقات او با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر عالی بود که در این ملاقات مسائل مهمی از جمله موضوع هسته ای ایران و تحولات سوریه بررسی شد.
 
روزنامه «مردم» در بخش دیگری از گزارش خود مناسبات استراتژیک تهران - مسکو را مورد اشاره قرار داده و می نویسد: رهبران ایران و روسیه در مذاکرات خود علاوه بر بررسی مباحث گوناگون پیرامون راهکارهای مقابله با تروریسم و سازمان های افراطی به ویژه داعش، در خصوص راههای اجرایی سازی توافق جامع هسته ای ایران نیز گفت وگو داشتند.
 
به نوشته این روزنامه سراسری کشور چین، انتظار می رود تعاملات و مناسبات ایران و روسیه پس از این سفر به ویژه در ابعاد تجاری و اقتصادی گسترش بیشتری یابد.
 
در همین حال تارنمای «جونگ گوآ شین ون وانگ»، شبکه مجازی سراسری اخبار چین هم به این موضوع پرداخته و در گزارشی نوشت: روز گذشته ولادیمیر پوتین پس از هشت سال به تهران رفت و و در بدو ورود به پایتخت ایران با رهبر عالی این کشور دیدار کرد تا به گفته مقامات کرملین فرمان رئیس جمهور روسیه برای شکست تحریم هسته ای ایران اجرایی گردد.
 
این رسانه چینی که تمرکز گزارش خود درباره سفر پوتین به ایران را بر تعمیق مناسبات هسته ای تهران - مسکو پس از توافق جامع هسته ای قرار داده، همچنین افزود: یکی از نکات قابل توجه سفر رئیس جمهور روسیه به تهران، دیدار با رهبر عالی ایران بود که به گفته مقامات روسی بسیار سازنده و همچنین مورد رضایت طرف روسی بوده است.
 
این گزارش ادامه می دهد: به نظر می رسد پس از رفع تحریم های بین المللی بر علیه ایران که فروش قطعات هسته ای به تهران را نیز در بر خواهد داشت، روسیه برنامه قابل توجهی برای صادرات لوازم مورد نیاز در تاسیسات اتمی به ایران را مدنظر داشته باشد.
 
شبکه سراسری اخبار چین همچنین حل مسئله فروش سامانه موشکی اس.300 به ایران را از دیگر دستاوردهای سفر پوتین به تهران دانست.
 
این رسانه چینی زبان نوشت: آنگونه که سفیر ایران در مسکو اشاره کرده، مذاکرات عملیاتی ایران برای نهایی سازی برنامه های دو کشور در این زمینه آغاز شده و طبعا این روند با سفر عالی ترین مقام روسی به تهران تسریع خواهد شد.
 
پایگاه اینترنتی «خوئن چیو شی بائو وانگ» وابسته به روزنامه گلوبال تایمز چین نیز در گزارشی سفر رئیس جمهور روسیه به ایران را آغاز مجدد و تولدی دوباره در مناسبات تهران - مسکو پس از هشت سال بر شمرد.
 
این رسانه با اشاره به ظرفیت های گسترده ایران و روسیه در حوزه مبادلات گازی نوشت: بر اساس اطلاعات منتشر شده مربوط به این سفر، ایران و روسیه برای تقویت مبادلات گازی خود با هند و چین نیز برنامه هایی دارند.
 
نسخه چینی روزنامه گلوبال تایمز هم دیدار پوتین با رهبر انقلاب اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داده و می نویسد: به باور بسیاری از تحلیل گران، مذاکرات پوتین با رهبر عالی ایران بخشی از برنامه های دو کشور در فضای پساتحریم با هدف گسترش مناسبات دو جانبه و همچنین تقویت قابل توجه همکاری های تجاری اقتصادی دو کشور انجام شده است.
 
این رسانه معتبر چینی همچنین روند رو به گسترش تهدیدات گروه های تروریستی در مناطق مختلف جهان و مواضع نزدیک ایران و روسیه در این رابطه را از دیگر محورهای سفر پوتین به کشورمان دانسته و ابراز عقیده کرده است که دو کشور در پی دستیابی به توافقاتی برای مبارزه مشترک با تروریسم و به ویژه گروه داعش هستند.پ
 
ولادیمیر پوتین که برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز ظهر روز گذشته - دوشنبه - وارد تهران شده بود، قبل از شرکت در این اجلاس، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت.
منبع: ایرنا
برچسب ها: پوتین ، ایران
نظرات بینندگان