arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴
رئیس سازمان اراضی

بازگشایی پرونده باغ‌ شهرهای‌ غیرمجاز/ پول اشتغال صرف ویلاسازی شد

رئیس سازمان امور اراضی اعلام کرد: رسیدگی به پرونده‌های باغ شهرهایی که به صورت غیرمجاز احداث شده‌اند، در دستور کار قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قباد افشار  با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌های باغ شهرهایی که در گذشته به صورت غیرمجاز در کشور احداث شده‌اند، در دستور کار سازمان امور اراضی قرار گرفته است، اظهارداشت: باغ شهرهای متعددی در شیراز، زنجان، قزوین و همچنین باغ شهرهایی که در اطراف سایر کلان شهرها مانند تبریز و اصفهان احداث شده از جمله این موارد هستند.

بازگشایی پرونده باغ‌ شهرهای‌ غیرمجاز/ پول اشتغال صرف ویلاسازی شدرئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه اکثر این ساخت و سازها مجوزی  از شورای عالی شهرسازی و سازمان امور اراضی دریافت نکرده‌اند، طرح‌های فلاحت در فراغت شیراز را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این طرح‌ها عده‌ای زمین‌های دولتی را گرفته‌اند که باغ احداث کنند اما در نهایت همه این‌ها تبدیل به ویلاسازی شده است.

افشار ادامه داد: به عبارتی، دولت منابع خود را تحویل عده ای داده است تا صرف احداث باغ، تولید، تامین امنیت غذایی و ایجاد اشتغال شود اما این منابع تبدیل به ویلا و مناطق خصوصی عده ای شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصرفات ایجاد شده در بخش اراضی دولتی در سواحل شمال کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: ما به دنبال این هستیم که مناطق مذکور را آزاد کنیم و آنها را به اجرای طرح‌های کشاورزی پربازده و مناسب مانند پرورش ماهی در قفس و ماهی خاویار اختصاص دهیم.

افشار افزود: به جز مواردی که برای احداث هتل یا اماکن گردشگری عمومی به کار گرفته شده و در این راستا پیشرفت فیزیکی داشته‌اند ولی سایر اراضی ملی و دولتی که واگذار شده، طرح راکد مانده و بهره برداری پیش بینی شده در این اراضی انجام نگرفته است یا افراد متناسب با مجوز صادره در این زمینه اقدام نکرده‌اند، مسترد شده و برای طرح‌هایی مانند تولید و پرورش ماهی در نظر گرفته می‌شود.

افشار، مساحت کل عرصه شمال کشور را حدود ۷ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: بین ۲ تا ۲.۵ میلیون هکتار از این عرصه‌ها زمین کشاورزی است، ضمن اینکه با ارزش‌ترین زمین‌های کشاورزی کشور در شمال قرار دارد و ما باید از آنها حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی کل منطقه شمال کشور را تصویربرداری هوایی کرده‌ایم، ادامه داد: نقشه‌های رقومی بخش وسیعی از این اراضی به ویژه گیلان تهیه شده است و به زودی کار تهیه نقشه‌های اراضی کشاورزی مازندران هم نهایی می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی درباره آخرین وضعیت پرونده گردنه حیران گفت: در گردنه حیران بیش از ۳۵۰ مورد ساخت و ساز انجام شده است و ما تیم ویژه‌ای را مامور بررسی تک تک این ساخت و سازها کرده‌ایم.

افشار با بیان اینکه حدود ۱۰۰ مورد ساخت و ساز بدون مجوز در این منطقه شناسایی شده است، تصریح کرد: پرونده بیش از ۵۰ مورد از آنها تکمیل و به مراجع قضایی فرستاده شده، ضمن اینکه تاکنون حدود ۲۵ ویلای غیرمجاز نیز در گردنه حیران تخریب شده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان