arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۰

همسر دیکتاتور لیبی کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با آغاز انقلابها در کشورهای عربی و سقوط زمامداران تونس و مصر، حقایقی درباره ثروت همسران دیکتاتورها منتشر می شود که حکایت از وجود ثروت های کلان در نزد آنها دارد و اینبار نوبت به همسر قذافی رسیده تا گنج خود را به رخ همتایان تونسی و مصری خود بکشاند

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، "صفیه فرکش" همسر معمر قذافی و مادر همه فرزندان وی که زن دوم رهبر لیبی محسوب می شود به رغم داشتن ثروتی افسانه ای تنها فرد از خانواده دیکتاتور است که در لیست سیاه اروپا و امریکا قرار نگرفته و حساب های بانکی وی مسدود نشده است.

صفیه زمانی پرستار قذافی بود و در سال 1971 با رهبر لیبی ازدواج کرد که دستاورد وی از 40 سال زندگی مشترک او با قذافی 30 میلیارد دلار پول نقد و 20 تن طلا است. هر چند وی در مقایسه با دیگر زنان رهبران عرب حضور کمتری در دنیای سیاست دارد اما مالک یک خط هوایی به نام " براق ایر" است که در بحث های اقتصادی رقیب دولت لیبی به شمار می رود.

این در حالی است که گفته می شود ثروت خود قذافی بالغ بر 80 میلیارد دلار می شود. همسر اول قذافی "فاتحه النوری" نام داشت که مطلبی درباره اینکه آیا قذافی از وی صاحب فرزندی بوده یا خیر در رسانه ها وجود ندارد.

صفیه در شهر البیاض در شرق لیبی متولد شد او در سال 1971 زمانی که در بیمارستان این شهر به حرفه پرستاری اشتغال داشت با قذافی آشنا شد و در همان سال با وی ازدواج کرد.

نحوه آشنایی قذافی با صفیه اینطور بود که رهبر قذافی در سال 1971 چند روزی را برای انجام عمل جراحی آپاندیس در بیمارستان البیاض بستری شد و این بستری شدن مقدمه ای شد برای تجدید فراش دیکتاتور.

هر چند نام صفیه فرکش در لیست تحریم های سازمان ملل و غرب قرار نگرفته اما برخی کشورهای غربی نگران این موضوع هستند که قذافی با استفاده از ثروت همسرش ضمن ادامه جنگ داخلی در لیبی مقدمات خروج خود از این کشور را نیز فراهم کند.

از همین رو به تارگی فرانسه، آلمان و انگلیس از سازمان ملل خواسته اند تا نام صفیه فرکش را در لیست سیاه تحریم های خود قرار داده و مقدمات مسدود شدن حساب های بانکی وی را نیز فراهم کند. اما روسیه و چین به همراه هند با اضافه شدن نام این زن به لیست تحریم های سازمان ملل مخالف هستند.

در همین رابطه امروز روزنامه های انگلیسی بار دیگر با پرداختن به اختلافات موجود میان اعضای ناتو و همچنین اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از مشخص نبودن سرانجام تقابل غرب با لیبی خبر دادند.
نظرات بینندگان