arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴

آمریکا: خلبانان ترکیه‌ 10 بار به جنگنده روس هشدار دادند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


ارتش آمریکا نیز با دفاع از ادعای ترکیه گفت که خلبانان ترکیه‌ای 10 بار به جنگنده روسیه هشدار دادند اما پاسخی دریافت نکردند و از آنجا که این جنگنده اندکی وارد حریم هوایی ترکیه شده بود، ساقط شد.
 به نقل از خبرگزاری فرانسه، کلنل استیو وارن، سخنگوی ارتش آمریکا مستقر در بغداد در تماسی ویدیویی با خبرنگاران گفت: ما تمام ارتباطات را می‌شنویم و این ارتباطات روی کانال‌های باز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد که هنوز مشخص نیست جنگنده روسیه که روز سه‌شنبه ساقط شد، در کدام طرف مرز ترکیه – سوریه پرواز می‌کرده است و تجزیه و تحلیل آن و رسیدن به نتیجه گیری اندکی زمان بر خواهد بود.

یاشار هالیت چویک، نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت گفت که دو هواپیمای جنگی روسیه کمی برای 17 ثانیه بیش از یک مایل وارد حریم هوایی ترکیه شدند.

یک مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، این مدت زمان را تایید کرد اما گفت که هنوز مشخص نیست که آیا ترکیه زمانی که جنگنده روس در حریم هوایی آن بوده، اقدام به شلیک کرده و یا زمانی که جنگنده مذکور به حریم هوایی سوریه بازگشته بود.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم گفت که هیچ نیروی آمریکایی در ساقط کردن جنگنده روس به دست ترکیه مشارکت نداشته است.

در جریان حادثه روز سه‌شنبه، ارتش ترکیه اعلام کرد که جنگنده ساقط‌ شده پس از آنکه حریم هوایی ترکیه را 10 بار ظرف مدت پنج دقیقه نقض کرد، از سوی دو جنگنده اف 16 هدف شلیک قرار گرفت.

روسیه تاکید دارد که این جنگنده در داخل حریم هوایی سوریه بوده و ساقط کردن آن را به عنوان یک "حادثه بسیار جدی" محکوم کرده است.
نظرات بینندگان