arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

مدودیف: پاسخ مسکو به اقدام ترکیه، اقدامات نظامی و سیاسی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده سوخو 24 این کشور توسط ارتش ترکیه در خاک سوریه را «جنایت» خواند و گفت: مسکو با پاسخ های نظامی و سیاسی لازم در برابر ساقط کردن هواپیمای خود اقدام خواهد کرد.

مدودیف پس از اجرای عملیات یک روزه انتقال و استقرار سامانه تسلیحاتی اس 400، پیشرفته ترین سیستم پدافند موشکی ارتش روسیه در سوریه برای برخورد با اقدامام های مشابه آنکارا، روز پنجشنبه اظهار کرد: آنکارا با سرنگونی هواپیمای سوخو 24 اقدام خصمانه علیه روسیه مرتکب شده و روسیه تدابیر نظامی و دیپلماتیک مناسب با این اقدام را انجام خواهد داد.

وی افزود: اکنون دولت روسیه مجموعه ای از تدابیر لازم و ضروری برای پاسخ به اقدام ترکیه را در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی در دستور کار دارد.

نخست وزیر روسیه اعلام کرد: مسئولان پیگیری این اقدام ها باید در دو روز آینده برنامه کاری نهایی شده را برای اجرا ارائه کنند.

روسیه در واکنش به ساقط شدن جنگنده خود در روز سه شنبه، تدابیری علیه ترکیه اتخاذ کرده که مهم ترین آن اعلام یک منبع نزدیک به کاخ کرملین مبنی بر لغو برنامه مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این کشور با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه است که قرار بود نیمه ماه آینده میلادی در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شود.

منبع نزدیک به کاخ کرملین اعلام کرده است: نشست 15 دسامبر سران به علت سنگینی سایه اقدام ترکیه در ساقط کردن هواپیمای جنگنده سوخو 24 در سوریه، لغو شده و امکان دارد برنامه های دیگر بین دو کشور هم دچار چنین سرنوشتی شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز سه شنبه شب چند ساعت پس از اقدام نظامی ضد روسی ترکیه، برنامه حضور خود در نشست شورای راهبردی دو کشور را که قرار بود دیروز (چهارشنبه) در استانبول برگزار شود، لغو کرد.

موضوع این دو نشست، برنامه ریزی برای عملیاتی کردن راهبرد دو کشور برای رساندن ارزش حجم روابط بازرگانی دو کشور از 30 میلیارد دلار سالانه کنونی به 100میلیارد دلار تا سال 2025 بود، ولی افزایش تنش ها بر سر سوریه و همچنین ساقط کردن هواپیمای روسی می تواند سطح روابط کنونی را به شدت کاهش دهد.

توصیه اکید منع سفر شهروندان روس به ترکیه، قطع واردات گوشت و توقف ترخیص کالاهای ترکیه ای در گمرکات روسیه، استقرار سامانه های پیشرفته ضد هوایی اس 300، 400و اعزام ناو پرقدرت موشک انداز ضد هوایی ماسکوا به سواحل مدیترانه روسیه همراه از ترکیه بخشی از واکنش های مسکو به اقدام ضد روسی آنکار در دو روز گذشته است.

پوتین هم در واکنش به ساقط کردن جنگنده روسیه، ضمن همدست خواندن ترکیه با تروریست ها، گفت: سرنگون کردن هواپیمای روسی زدن خنجر از پشت به مسکو بود که فداکارانه در حال مبارزه با تروریسم بین المللی است و این اقدام بر روابط دو کشور تاثیر خواهد گذاشت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان