arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

موگرینی خواهان عقلانیت و وحدت علیه داعش شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت که داعش به دنبال تفرقه افکنی بین جامعه بین المللی است و در این رستا باید با عقلانیت و وحدت علیه این گروه ایستاد.

به نقل از خبرگزاری افه، اتحادیه مدیترانه، انجمن اتاق های بازرگانی مدیترانه و اتاق بازرگانی بارسلونا، امروز یک کنفرانس در مورد توسعه منطقه مدیترانه در بارسلونا برگزار کردند که در آن موگرینی و «خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر خارجه اسپانیا به همراه چند وزیر خارجه و کارشناسان کشورهای مختلف منطقه مدیترانه نیز شرکت داشتند .

موگرینی در سخنان خود با اشاره به سرنگونی جنگنده روس از سوی ترکیه، آن را «بسیار جدی» توصیف کرد و گفت :ما نمی توانیم کار مشترکی را که انجام دادیم به هدر دهیم و بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت داریم .

وی افزود: اگر تلاش ها را متوقف کنیم وارد بازی داعش خواهیم شد. نمی توانیم به خود اجازه این اشتباه را بدهیم که به طور انفرادی و بدون برنامه اقدام کنیم بلکه اقدامات باید بر اساس یک راهبرد مشترک باشد .

موگرینی در ادامه بر اهمیت ترویج یک راهبرد جامع اروپایی که اولویت ها و اصول سیاست خارجی افزون بر ایجاد ارتباط بین سیاست های خارجی و داخلی اتحادیه اروپا را ترسیم کند، تاکید کرد .
این مسئول اروپایی خاطرنشان ساخت که بمب گذاری های اخیر پاریس، مصر، عراق، سوریه و بیروت نه تنها برای اروپا بلکه برای جهان تکان دهنده بودند .

وی افزود: هدف داعش ایجاد تفرقه بین ما است، زیرا این امر آنها را قوی می سازد. آنها تلاش می کنند جوامع ما از یکدیگر جدا شوند و به خوبی می دانند که اتحاد ما «قدرت اروپایی» را ایجاد کرده است.

«آنها می خواهند که شهروندان ما، همدیگر را با ترس و عدم اعتماد نگاه کنند و ما را از دوستان مسلمان و عربمان که نخستین قربانیان و نخستین کشورها در جنگ علیه داعش هستند، جدا کنند .»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: روایت تفرقه افکنی داعش برای گسترش خود و استقرار ترس و وحشت، هیچ ربطی به مذهب ندارد، بلکه یک نبرد برای قدرت است.

وی با طرح این پرسش که، آنها چگونه می توانند بگویند که از اسلام دفاع می کنند وقتی که به مساجد در آفریقا و یا آسیا حمله می کنند؟ ادامه داد: این یک نبرد برای قدرت نمایی قدیمی، کثیف و کاملا پلید است و این چیز جدیدی نیست .

موگرینی تصریح کرد: راهبرد جامع این نیست که برخی ها پیشنهاد داده اند که خود را پشت مرزهایمان حبس کنیم و سرمان را زیر برف قرار دهیم و صبر کنیم که بدی ها بگذرند .
وی افزود: اجرای به تعهد به تنهایی عملی نمی شود، زیرا هیچ قدرتی در جهان وجود ندارد که بتواند همه مسئولیت ها را بر دوش خود بکشد .

مسئول سیاست خارجی اروپا تصریح کرد: اروپا باید یک راه حل جدید متعهدانه، معقول و منطقی پیدا کند. نمی توانیم از تغییر نهادها بترسیم و باید بدانیم که تغییر می تواند ما را در بحران های کنونی حفظ کرده و قدرتمند کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان