arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

عربستان اقدامات ریاضتی را آغازکرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه رای الیوم نوشت: عربستان اقدامات ریاضتی را دراقتصاد خود آغازکرد و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس نیز به زودی همین راه را خواهند پیمود.

روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' در سرمقاله روز پنجشنبه خود اضافه کرد: محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و رییس کمیته عالی اقتصادی عربستان اعلام کرد که حکومت به زودی یارانه انرژی و آب ثروتمندان را کاهش می دهد و از فروش محصولات زیان آور مانند سیگار و نوشابه ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد کرد.

این به معنای آغاز ریاضت اقتصادی و فروپاشی کشورهای عربی دارای اقتصاد تک محصولی در منطقه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی است.

این اقدامات بی سابقه درنتیجه کاهش بهای نفت به کم تر از 50 دلار درهر بشکه و تبدیل سر ریز 10 ساله بودجه به کسری 180 میلیارد دلاری سالانه بودجه است.

این کسری بودجه با توجه به پیش بینی ها درباره کاهش بیشتر بهای نفت در پنج سال آینده، شکل وخیم تری به خود خواهد گرفت.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل کاهش بیش از50 درصدی بهای نفت، سالانه حدود 275 میلیارد دلار زیان می دهند.

جالب اینکه این کاهش بهای نفت از یک سال و نیم پیش به دلیل تصمیم های عربستان و به بهانه حفظ سهمیه اوپک در بازارجهانی و ورشکست شدن شرکت های تولید کننده نفت صخره ای آغازشده درحالی که واقعیت این است که این یک تصمیم سیاسی برای فشار بر اقتصادهای ایران و روسیه به دلیل حمایت آن ها از سوریه گرفته شد.

حذف یارانه آب و سوخت به شهروندان بسیاری آسیب خواهد زد و هزینه زندگی بسیاری ازآنها را افزایش خواهد داد، شرکت های زیادی ورشکست و آمار بیکاری بالا خواهد رفت بویژه این که هم اکنون 40 درصد جوانان عربستان بیکارهستند.

صندوق بین المللی پول گزارشی بدبینانه از اقتصاد کشورهای عربی خلیج فارس منتشر کرده است و دراین گزارش، ریاضت اقتصادی را برای نجات این کشورها ناکافی می داند و خواستار یک برنامه راهبردی برای افزایش منابع درآمدی و کاهش اتکا به نفت شده است.

کاهش یارانه سوخت، آب، برق و دیگرخدمات پیامدهای منفی در جامعه و شهروندان بویژه جوانان خواهد داشت زیرا بسیاری ازشهروندان در کشورهای عربی خلیج فارس از حقوق سیاسی خود محروم هستند و به دلیل نبود پارلمان های برخاسته از رای مردم، هیچ نقشی در تصمیم گیری ها ندارند.

اگر به اوضاع سیاسی منطقه نیز نگاهی افکنیم می بینیم که وضعیت بحرانی است ، بطوری که کشورهای عربی خلیج فارس مانند عربستان، امارات و قطر وارد جنگ فرسایشی دریمن و سوریه شده اند و پیش بینی می شود درصورتی که بحران کنونی میان روسیه و ترکیه به درگیری نظامی یا تحریم های اقتصادی منجر شود، هزینه این جنگ ها هر روز افزایش یابد.

ازآنجا که بسیاری ازکشورهای عربی تلاش کردند که با رشوه به شهروندان از طریق پاداش ها و افزایش دستمزدها، پیامد های بیداری اسلامی را از خود دور کنند ولی ادامه ریاضت اقتصادی درسایه کمبود بودجه و سیاست های ریاضتی، راهبرد رشوه به شهروندان را به صورت کلی یا جزیی باطل خواهد کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان