arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۰

تماشاي بيش از حد تلويزيون سلامت کودکان را به خطر مي اندازد

دانشمندان استرالیایی می گویند تماشای بیش از حد تلویزیون توسط کودکان خطر ابتلا به بیماریهای قلبی ، فشار خون بالا و دیابت را در بزرگسالی در آنها افزایش می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان استرالیایی می گویند تماشای بیش از حد تلویزیون توسط کودکان خطر ابتلا به بیماریهای قلبی ، فشار خون بالا و دیابت را در بزرگسالی در آنها افزایش می دهد.

محققان دانشگاه سیدنی دریافتند کودکان شش تا هفت ساله ای که بیشتر اوقاتشان را به تماشای برنامه های تلویزیونی می پردازند در مقایسه با کودکانی که کمتر تلوییون تماشا می کنند ، سرخرگهای پشت چشمشان تنگ تر است.

این مسئله ، میزان مبتلا شدن به بیماریهای قلبی ،‌فشار خون بالا و دیابت را در سنین بالاتر افزایش می دهد. دکتر بانیمی گوپینات، محقق دانشگاه سیدنی ، گفت: لازم است والدین کودکانشان را از نشستن طولانی مدت در مقابل تلویزیون باز دارند.

این تحقیق بر روی هزارو پانصد کودک شش و هفت ساله در سی و چهار مدرسه ابتدایی در سیدنی انجام شد. بطور متوسط این کودکان روزانه یک شاعت و نه دقیقه تلویزیون تماشا می کردند و سی و شش دقیقه در روز نیز به فعالیتهای فیزیکی می پرداختند.

کودکانی که یک ساعت یا بیشتر به فعالیتهای بدنی می پرداختند نسبت به کودکانی که کمتر از نیم ساعت در روز بازی و ورزش می کردند سرخرگهای پشت چشمشان پهن تر بود.

گوپینات گفت: ما در یافتیم کودکانی که اوقات بیشتری را به انجام فعالیتهای بدنی می پردازند در مقایسه با آنهایی که کمتر بازی می کنند مویرگهای سالمتری دارند.

او افزود: این تحقیق نشان می دهد داشتن سبک زندگی ناسالم ممکن است بر چرخه زندگی در بزرگسالی تاثیر منفی بگذارد و خطر بیماریهای قلبی و فشار خون بالا را افزایش دهد.

گوپینات می افزاید گذراندن زمان زیاد در مقابل تلویزیون کودکان را از فعالیتهای بدنی باز می دارد و سبب عادتهای غذایی ناسالم و افزایش وزن در آنها می شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، این دانشمند استرالیایی گفت: quotation mark اگر کودکان یک ساعت در روز بجای نشستن مقابل تلویزیون به فعالیتهای بدنی بپردازند بر سلامتی آنها تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

باید کودکان را به بازی کردن تشویق کرد و اختصاص دو ساعت در هفته برای انجام فعالیتهای بدنی برای کودکان باید در مدارس اجباری شود.
نظرات بینندگان