arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۰

سيا برخي از قديمي ترين اسناد دولت آمريکا را از طبقه بندي خارج کرد

سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) روز سه شنبه اعلام کرد این سازمان، شش سند از قدیمی ترین اسناد را در آرشیو دولت این کشور، از طبقه بندی خارج کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) روز سه شنبه اعلام کرد این سازمان، شش سند از قدیمی ترین اسناد را در آرشیو دولت این کشور، از طبقه بندی خارج کرده است.

این اسناد نشان دهنده روش های اصلی مورد استفاده جاسوسان، ژنرال ها و دیپلمات ها برای فرستادن پیام های محرمانه در دوران جنگ جهانی اول و پس از آن است. این پرونده ها نشان می دهد چگونه از جوهر نامرئی برای فرستادن پیام بین کشورهای متحد استفاده می شد و چگونه جاسوسان یاد گرفتند که بدون برجا گذاشتن اثری از خود، نامه ها را باز کنند و اسرار یکدیگر را بخوانند.

لیان ای پانتا مدیر سیا در بیانیه ای اعلام کرد این اسناد برای تقریبا یک قرن، محرمانه مانده بود تا اینکه پیشرفت های اخیر در فناوری، انتشار آنها را امکان پذیر ساخت . سیا اعلام کرد این سازمان فقط پارسال، بیش از یک میلیون سند تاریخی را از طبقه بندی خارج کرد.

با اینحال، استیو افترگود از اتحادیه دانشمندان آمریکایی می گوید سیا همیشه راغب به در اختیار عموم گذاشتن اسرار خود، نبوده است.

وی خاطر نشان کرد سیا سال دو هزار و دو در برابر درخواستی در چارچوب قانون آْزادی اطلاعات برای انتشار این اسناد، مقاومت کرد. به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، این اسناد در پایگاه اینترنتی سیا قابل دسترسی است و محققان همچنین می توانند این اسناد را در آرشیو ملی آمریکا، مطالعه کنند.
نظرات بینندگان