arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۲۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۷ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

ترکمان‌های سوریه‌کیستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرهیختگان آنلاین به نقل از نیویورک تایمز نوشت: ترکمان‌ها مردمی ترک‌تبار هستند که در مناطقی چون آسیای مرکزی و خاورمیانه زندگی می‌کنند؛ غالب اقلیت ترکمان در کشورهای عراق و سوریه ساکن‌اند. کشور ترکمانستان مامن اصلی زندگی این قوم است. [به‌نظر می‌رسد نیویورک‌تایمز ترکمان‌ها را با ترکمن‌ها اشتباه گرفته است. ترکمان‌ها قومی هستند که بیشتر در شمال سوریه و عراق زندگی می‌کنند و از بقایای سلسله آق‌قویونلو‌ها هستند ولی ترکمن‌ها نام قومی است که در ترکمنستان و بخش‌هایی از استان گلستان ایران زندگی می‌کنند.]  قوم ترک فرهنگ و زبان مسلط در کشور ترکیه به شمار می‌روند. اما در سوریه، ترکمان‌ها به گونه دیگری شناخته می‌شوند؛ مردمی از ترکیه که نسل‌های پیشین‌شان در قرن‌های مربوط به حکومت عثمانی از آناتولی به سوریه مهاجرت کرده‌اند. از لحاظ خویشاوندی به ترک‌های ترکیه نزدیک‌تر هستند تا ترکمان‌های آسیای مرکزی.

 محل زندگی ترکمان‌ها در سوریه
ترکمان‌ها در شمال غرب به‌ویژه در امتداد مرزهای ترکیه زندگی کرده و روستا و شهرهای کوچکی را تشکیل داده‌اند. تعداد آنها در استانی که علوی‌ها یا به عبارتی خاندان بشار اسد در آن زندگی می‌کنند، بیشتر است. درباره اینکه آنها چه تعدادی هستند آمار دقیقی در دست نیست، اما برآورد می‌شود شمار این افراد در سوریه و کشورهای نزدیک آن از صدها هزارنفر تا سه میلیون یا کمی بیشتر متغیر باشد.

 ترکمان‌ها و جنگ داخلی
بسیاری از ترکمان‌ها فعالانه به مخالفت با دولت اسد برخاسته‌اند. شورشی‌های ترکمان در اوایل جنگ داخلی سوریه در منطقه شمال غربی این کشور سازمان‌دهی شده بودند که از سوی دولت ترکیه حمایت و پشتیبانی می‌شدند. در چهار سال گذشته سربازان ترکمان علیه ارتش سوریه که پشتیبانی هوایی روسیه را با خود داشتند، جنگیده‌اند. ترکمان‌هایی که در مرز نزدیک به شهر کوبانی سکونت داشته‌اند نیز به حمایت از کردهای کوبانی بر ضد داعشی‌ها جنگیدند. بمباران اخیر ترکمان‌ها به وسیله نیروی نظامی روسیه در شمال غربی سوریه منجر به بالاگرفتن تنش میان روسیه و ترکیه شده است. هفته جاری، دولت ترکیه سفیر روسیه در آنکارا را احضار کرده و از او خواسته تا هرچه سریع‌تر مسکو حمله به قبایل ترکمان‌ در سوریه را متوقف کند. سه‌شنبه، ترکیه یک هواپیمای جنگی روسیه را در مرز سوریه به اتهام نقض حریم هوایی ترکیه، منهدم کرد. رسانه‌های ترکیه به نقل از «آلپاسلان چلیک»، یک فرمانده ترکمان اعلام کردند شورشیان هر دو خلبان روسی را که اقدام به نجات جان خویش به وسیله چتر نجات را داشته‌اند، دستگیر و سپس کشته‌اند. وزیر دفاع روسیه، اواخر روز سه‌شنبه کشته شدن تنها یکی از خلبان‌های این هواپیمای جنگی را تایید کرد، اما تفنگدار دریایی که وظیفه جست‌وجو و نجات هلی‌کوپتر را به عهده داشت نیز کشته شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اقدامات دولت روسیه در مرزهای سوریه و حمله به ترکمان‌ها را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «هیچ نیرویی از گروهک تروریستی داعش در این منطقه وجود ندارد و ترکیه در هر شرایطی از ترکمان‌های مستقر در سوریه حمایت خواهد کرد.»


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
0
0
دمت گرم اردوغان
نظرات بینندگان