arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

پوتین: ساقط کردن جنگنده روسی با همکاری آمریکا بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از همکاری اطلاعاتی آمریکا با ترکیه قبل از اقدام این کشور در ساقط کردن جنگنده روسی سوخو 24 با شلیک موشک برفراز خاک سوریه خبر داد.

 روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» روسیه امروز (جمعه) نوشت: پوتین در جریان مذاکرات پنجشنبه شب خود با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه گفت که آمریکا اطلاعات مربوط به محل قرار گرفتن بمب افکن سوخو 24 و ارتفاع آن را در سوریه به ترکیه داده بود.

پوتین سه شنبه گذشته در باره اقدام ترکیه که منجر به کشته شدن یک خلبان روسی شد، با هشدار به آنکارا اعلام کرد: همدست تروریست ها از پشت به ما خنجر زد، در حالیکه روسیه فداکارانه در حال مبارزه با تروریسم بین المللی است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که ساقط کردن هواپیمای روسی در حالیکه تجاوزی به خاک ترکیه انجام نداده بود، دسیسه برنامه ریزی شده است.

واشنگتن و اعضای پیمان ناتو که آنکارا نیز در آن عضویت دارد، در نخستین لحظه بروز این واقعه و بدون اینکه گزارش مستندی از مسیر پرواز یا تجاوز احتمالی جنگنده روسی انتشار یابد، از اقدام ترکیه حمایت کردند.

روسیه در واکنش به ساقط کردن هواپیمای سوخو 24، افزون بر لغو دیدار سران و وزیران خارجه دو کشور، قطع کامل روابط نظامی، منع سفر شهروندان روس به ترکیه، توقف واردات گوشت و ترخیص کالاهای ترکیه ای، استقرار سامانه های پیشرفته ضدهوایی اس 300، 400و اعزام ناو پرقدرت موشک انداز ضد هوایی ماسکوا به سواحل مدیترانه روسیه را به اجر در آورده است.

اولاند پس از وقایع تروریستی چندی پیش در پایتخت فرانسه که حدود 130 کشته و 300 مجروح برجای گذاشت، برای بررسی راه های همکاری ضد تروریستی با روسیه اعلام آمادگی کرد که با پاسخ مثبت پوتین همراه شد، ولی براساس گزارش ها، مذاکرات شب گذشته بین سران دو کشور به نتیجه عملیاتی منجر نشده است.

فرانسه که همراه آمریکا، آلمان، انگلیس، ترکیه، قطر، عربستان و همچنین رژیم صهیونیستی؛ اردوگاه حامیان گروه های مسلح و تروریستی ضد سوری را تشکیل می دهند، حتی از محکوم کردن اقدامات تروریستی داعش علیه غیرنظامیان در سوریه و عراق خودداری می کند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: مستند ، تجاوز ، سوخو24 ، جنگنده
نظرات بینندگان