arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴
نیویورک تایمز

ملک سلمان ترمز اصلاحات در عربستان را کشیده

یک روزنامه آمریکایی نوشت: بسیاری از اهالی عربستان سعودی و تحلیلگران خارجی به ملک سلمان در بوته آزمایش قرار نگرفته و سیاست‌ خارجی تجاوزگرانه او اطمینان خاطر ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش «انتخاب»،روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت: خاندان آل سعود با تمرکز صرف بر ایران از دیگر چالش‌های موجود وا مانده‌اند.

روزنامه مذکور نوشت: ایران در بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای حضور دارد و چالشی برای عربستان سعودی است اما تمرکز تک بعدی ریاض باعث عدم توجه به موضوعات دیگر  که برخی بسیار نزدیک و داخل کشور هستند شده مثل موضوع داعش که تهدیدی مستقیم علیه عربستان سعودی است و در سال گذشته مسئولیت چند حمله تروریستی به شرق این کشور را که در آن‌جا اقلیت‌های شیعه حضور دارند، بر عهده گرفت .

این روزنامه در ادامه به سخنان یک روزنامه نگار این کشور پرداخت که گفته بود، شیعیان سعودی بر این باورند که به خاطر اعتقاداتشان هدف قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، دولت عربستان سعودی اقدامات کمی را برای تنش زدایی در این کشور و در مناطق شیعه نشین انجام داده  و شیعیان از دولت می‌خواهند قوانین ضد تبعیض نژادی را وضع کند اما شورای این کشور حتی اجازه بحث در این زمینه را در جلسات نمی‌دهد.

 از سوی دیگر در زمینه مبارزه با اعمال تروریستی نیز  برخی از اتباع این کشور ناعادلانه دستگیر و شکنجه شده‌اند. برخی از جوانان وهابی این کشور نیز اینک از نیاز به اصلاحات در داخل عربستان سخن می‌گویند اما «ملک سلمان» 79 ساله و پادشاه عربستان سعودی ترمز هرگونه اصلاحات سیاسی را کشیده است.

در این میان با وجود تلا‌ش‌های خاندان سلطنتی آن‌ها قادر به خاموش کردن دسیسه‌های داخلی به ویژه جنگ قدرت بین شاهزاده «نائف» 56 ساله و «محمد بن سلمان» ولیعهد 30 ساله نیز نشده‌اند.

در ادامه این مطلب آمده است: بسیاری از اهالی عربستان سعودی و تحلیلگران خارجی هنوز نسبت به ملک سلمان در بوته آزمایش قرار نگرفته و سیاست‌ خارجی تجاوزگرانه او اطمینان خاطر ندارند که باید در این مورد به مداخله فاجعه بار بی‌انتها در یمن اشاره کرد.

 نیویورک تایمز در خاتمه نوشت:  درحالی که به مصائب خانواده سلطنتی مواردی چون ناآرامی‌ها اجتماعی، نوسانات بهای نفت، موضوع داعش ، یمن و البته رقیبی چون ایران اضافه شده با این وجود اعضای خاندان سلطنتی اطمینان دارند که سران این کشور اوضاع را در کنترل می‌کنند به طوری‌که شاهزاده «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» در این باره گفت: «من هیچ نشانه‌ای از فروپاشی آنی را شاهد نیستم . کشور با اجماع اداره می‌شود و مردم ضعف در اداره کشور را نخواهند پذیرفت و دولت همیشه با وجود هر مشکلی کشور را اراده می‌کند.»

انتهای پیام/


منبع: فارس
نظرات بینندگان