arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

تحریم‌های اقتصادی-سیاسی روسیه علیه ترکیه

در پی سرنگونی یک جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه، تنش میان دو کشور در حال بالا گرفتن است و دو طرف اقداماتی را علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند که به نظر می‌رسد روسیه در این زمینه دست بالا را دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»، وزارت خارجه ترکیه روز گذشته سفیر روسیه در آنکارا را در اعتراض به "رفتار نامناسب با هیات‌های دیپلماتیک و اقتصادی ترکیه در روسیه" فرا خواند و اعتراض ترکیه به این اقدام روسیه را به وی ابلاغ کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به سفیر روسیه اعلام شده آنکارا به حمله به سفارت ترکیه در مسکو و نیز فشارهایی که علیه شرکت‌های اقتصادی و تجار ترکیه در روسیه اعمال می‌شود، بسیار معترض است و آن را "غیر قابل قبول" می‌داند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: حمایت از هیات‌های دیپلماتیک وظیفه کشور میزبان است و مسکو باید از دیپلمات‌های ترک حمایت لازم را به عمل آورد.

روز چهارشنبه سفارت ترکیه در مسکو از سوی شهروندان خشمگین روسیه که به سرنگونی هواپیمای این کشور معترض بودند، مورد حمله قرار گرفت.

روسیه پس از سرنگونی جنگنده خود اقداماتی را علیه آنکارا در دستور کار قرار داده که از جمله آنها سر باز زدن وزیر خارجه این کشور از دیدار با هر مقام سیاسی ترکیه است. مسکو همچنین شهروندان خود را از سفر به ترکیه منع کرده که می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد گردشگری این کشور وارد کند.

روز گذشته نیز مقامات روسیه 39 تاجر و بازرگان ترکیه را که برای شرکت در نشستی اقتصادی وارد روسیه شده بودند به کشور راه نداد و از فرودگاه آنها را عودت داد.

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه نیز به کابینه خود دستور داده تا اقداماتی را علیه آنکارا آغاز کنند که از جمله آنها تحریم واردات مواد غذایی از ترکیه و مشارکت در پروژه‌های اقتصادی مشترک است.

وزیر اقتصاد روسیه نیز اعلام کرد که کشورش تحریم‌های اقتصادی گوناگونی را علیه ترکیه وضع کرده که از مهمترین آنها محدودیت در صادرات گاز به ترکیه است.

وی گفت که تحریم‌ها همچنین خطوط هوایی، مناطق آزاد تجاری مشترک، بخش کشاورزی و بخش صنعت را نیز شامل می‌شود و همکاری در این زمینه‌ها متوقف یا با محدودیت‌های جدی مواجه خواهد شد.

واردات مواد غذایی و کشاورزی روسیه از ترکیه در 10 ماهه اول سال جاری میلادی به یک میلیارد دلار رسید که تحریم‌ها می‌تواند در این مساله اختلال جدی وارد کند.

انتهای پیام/


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان