arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

گزارش آمانو زیر ذره بین

نشست هفته گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته یی در حالی برگزار شد که مهمترین برنامه آن به بررسی آخرین وضعیت برنامه هسته یی ایران اختصاص داشت؛ موضوعی که برخی روزنامه ها با اشاره به موضع گیری مقام های ارشد آژانس و ایران آن را مثبت و برخی دیگر منفی ارزیابی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»، این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 7 آذر 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.


*** نگاهی به آخرین وضعیت پرونده هسته یی ایران


روزنامه ی «ایران» در گزارش خود با اشاره به اینکه آخرین فصل گزارش پرونده هسته ای ایران آماده شد، نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه ای مقدماتی، بر وجود نداشتن هرگونه انحراف در فعالیت های هسته ای ایران تأکید کرد.

نشست فصلی 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که مهم ترین برنامه این نشست به بررسی آخرین وضعیت برنامه هسته ای ایران اختصاص داشت و قرار بود یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود درباره فعالیت هسته ای ایران را در اختیار شورای حکام بگذارد.

گزارشی که براساس آن، این شورا درباره بسته شدن پرونده «پی ام دی» ایران اعلام نظر می کند. بر همین اساس، آمانو در بیانیه مقدماتی آغاز به کار نشست شورای حکام نبود هرگونه انحراف در فعالیت های هسته ای ایران را تأیید کرد، اما گفت که «درخصوص فعالیت های اعلام نشده از طرف ایران نمی توانیم ضمانتی بدهیم.» جمله ای که از سوی برخی رسانه ها، به عدم قطعیت بیانیه آمانو در تأیید صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران تعبیر شد، اما نماینده ایران در آژانس بین المللی تصریح کرده است که این نوع موضعگیری، موضعگیری است که آژانس برای تمام کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا نمی کنند، اتخاذ می کند.


ایران همچنین در گزارش های جداگانه به اظهارنظر یوکیا آمانو مبنی بر اینکه برنامه هسته یی ایران انحراف ندارد اشاره کرد و در ادامه به نقل از علی لاریجانی نوشت: نشانی از تخلف طرف مقابل در برجام دیده نشده است.


روزنامه ی «بهار» هم نوشت: برجام در مرحله ی حساس خود است؛ فاصله میان روز تصویب تا روز اجرا؛ زمانی که برای حل و فصل برخی از مهمترین مسایل و فراهم آورن مقدمات اجرایی شدن بخش های مهمی از برجام در نظرگرفته شد و حال به نظر می رسد روند یکی از همین مسایل مهم با فراز و نشیب هایی رو به رو شده است؛ پی ام دی یا همان ابعاد احتمالی نظامی که پیچیدگی آن باعث شد ایران و آژانس بین امللی انرژی اتمی بررسی آن را از برجام که به خودی خود ضمائم و توضیحات بسیاری داشت جدا کرده و با امضای دو توافق نامه جداگانه در وین مسیر حل این پرونده را کاملا منفک از تمامی مسایل دیگر دنبال کنند.


همچنین روزنامه ی «ابتکار» با اشاره به اظهارات مثبت آمانو در خصوص فعالیت های هسته یی ایران و هشدار سید عباس عراقچی نوشت:چنین اظهاراتی منجر به تقویت این شایعه در رسانه ها و محافل خبری شده که امکان باز بودن و بسته نشدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران در دستور کار غرب همچنان وجود دارد.

در همین رابطه معاون وزیر خارجه کشورمان در برنامه تیتر امشب که پنجشنبه شب برگزار شد، هشدار داد اگر پنجره ای در پرونده پی ام دی باز بماند به این معنا که این موضوع بتواند در آینده نیز مطرح شود به این معناست که برجام متوقف خواهد شد و ما اقدامات هسته ای مان را از سر می گیریم.


«آفتاب یزد» نیز در گزارش خود با اشاره به اظهارات «علی خرم» سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر گزارش آمانو منفی هم باشد، دولت با تندروها همگام نمی شود.


روزنامه ی «حمایت» نیز در این باره اظهارات آمانو را دوپهلو خواند و با اشاره به واکنش مقامات ایران نوشت: 1+5 بین PMD و برجام یکی را انتخاب کند.


به گزارش حمایت، رضا نجفی نماینده ایران در آژانس در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه ارزیابی نهایی آژانس باید واقعی، متوازن و غیرجانبدارانه باشد، اظهار داشت: مطمئن هستیم زمانی که مدیرکل آژانس ارزیابی نهایی در زمینه حل و فصل کلیه موضوعات باقیمانده گذشته و حال را برای اقدام در اختیار شورای حکام قرار می دهد، دولت های عضو در زمینه خاتمه این موضوع و هموار ساختن راه برای روز اجرای برجام، تصمیمی درست اتخاذ خواهند کرد.


«کیهان» نیز در راستای موضع گیری منفی خود علیه توافق هسته یی مدعی شد که «آژانس دبه کرد پیش بینی ها درست بود»


به ادعای این روزنامه، با وجودی که از ماه ها پیش منتقدان خواستار آن بودند تا زمانی که ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته ای ایران – پی ام دی - از سوی آژانس خاتمه نیافته باشد روند اجرای برجام از سوی ایران آغاز نشود این خواسته از سوی دولت مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت تا آن جا که آمانو رئیس آژانس اعلام کرد پی ام دی مختومه نخواهد شد و نمی توان تضمینی برای صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران ارائه کرد!



*** پیامدهای افزایش قیمت دلار، مثبت یا منفی؟ 


افزایش پی در پی قیمت ارز در هفته های گذشته، بازار ارز را دچار تب و تاب کرده است و فعالان اقتصادی و کارشناسان را به بررسی وضعیت و پیش بینی پیامدهای این افزایش قیمت وادار کرده است. برخی روزنامه ها از پیامدهای افزایش قیمت دلار سخن گفتند. در این میان عده یی آن را مثبت و زمینه یی برای تحولی بزرگ دانستند و برخی دیگر از اینکه این افزایش قیمت باعث افزایش گرانی خواهد شد، سخن می گویند.


در این پیوند روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در سرمقاله ی خود افزایش قیمت دلار به بالای سه هزار تومان را به فال نیک گرفت.


به تحلیل این روزنامه، به نظر می رسد بالاخره این سرگردانی به سر آمده است و سیاست گذار با درک توانایی خود و شرایط اقتصاد، می خواهد سیاست به مراتب منطقی تر از گذشته را درکاهش فاصله دو نرخ از طریق افزایش قیمت مبادله ای پیگیری کند. بدون تردید این رویکرد در کل برای اقتصاد ایران مثبت است. نرخ مبادله ای در زمان کنونی، نه تعیین کننده نرخ آزاد که پیرو آن است. از همین رو رشد آرام آن تاثیر بسزایی بر قیمت ارز در بازار آزاد ندارد. 


دنیای اقتصاد می نویسد: اجرای سیاست منطقی به همراه بیان و اطلاع رسانی شفاف به بازار در چرایی انجام آن، خود عامل ثبات بخش در بازار است. می توان انتظار داشت تا بازار باز هم شاهد افزایش بهای ارز باشد و به باور بسیاری از کارشناسان، این سطوح هنوز پایین تر از نرخ های واقعی در یک دهه گذشته است. از همین رو، نه می توان و نه باید با این روند افزایشی مبارزه کرد، اما مداخله برای عدم وقوع شوک های بزرگ در بازار به حد توان، منطقی و لازم است. در حالی که تا زمان اجرایی شدن برجام، طرف عرضه بازار ارز تغییر محسوسی نخواهد داشت، طرف تقاضا به واسطه آماده شدن برای لغو تحریم ها تحریک شده است و کمتر می توان به تقاضای سفته بازی در توجیه افزایش بهای ارز تکیه کرد و با وجود نرخ سود بالا در سیستم بانکی و اجرای قریب الوقوع برجام، فعالان بازار عاقل تر از آن هستند که باور داشته باشند، شوک بزرگی پیش رو است.


«جام جم» نیز در بررسی پیدا و پنهان گرانی ارز به این نتیجه رسید که سایت های اینترنتی غیرمجاز که جابه جاکننده و قیمت ساز ارز هستند یکی از زوایای پنهان افزایش قیمت دلار هستند.


به باور این روزنامه، با در نظر داشتن سایر عوامل، بررسی ها نشان می دهد بخش بزرگی از معاملات ارز کشور در سایت های غیرمجاز و پستوهای دنیای مجازی انجام می شود که ارقام آن خرد اما هنگفت است. به طوری که برخی کارشناسان گردش مالی این معاملات را میلیون ها دلار ارزیابی می کنند. هر چند این عامل فقط یک عامل گرانی ارز است و عوامل متعدد دیگری در این باره وجود دارد. روش کار نیز ساده است؛ هر شخص می تواند یک سایت اینترنتی با عنوان صرافی مجازی یا عناوین دیگری تاسیس کرده و در آن برای نقل و انتقال خرد ارز اعلام آمادگی کند. 


جام جم می نویسد: این کار چند آسیب دارد؛ نخست این که هیچ ردپایی از صاحب سایت موجود نیست و هر لحظه بیم آن می رود که شخص با مبالغ زیادی متواری شود که این اتفاق اخیرا زیاد افتاده است. آسیب دوم نیز این است که این سایت ها در محاسبه نرخ ارز برای مشتری به بهانه خرد بودن مبلغ، قیمت ارز را بیشتر از بازار محاسبه کرده و قیمت سازی می کنند؛ عاملی که امروز یکی از عوامل گرانی ارز در عین ثابت بودن نسبی عوامل اقتصادی موثر بر قیمت ها، ارزیابی می شود.


در این میان اما «جهان صنعت» معتقد است که زمستان سخت اقتصادی در راه است و افزایش قیمت دلار سفره مردم را کوچکتر خواهد کرد.


زمانی که کارشناسان از زمستان سخت اقتصادی خبر دادند، دلار حداکثر با قیمت 3200 تومان خرید و فروش می شد اما در حال حاضر شاهد این هستیم که قیمت دلار در بازار آزاد، مرز 3600 تومان را هم رد کرده است و این موضوع باعث می شود دوباره فشار بر مصرف کننده بیشتر شده و قیمت اجناس بالاتر رود .

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان، مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات خود را از خارج از کشور تهیه می کنند بنابراین قیمت تمام شده برای آنها بالا درمی آید و در نتیجه سعی می کنند برای به دست آوردن خرج های روزانه خود، قیمت فروش کالاهای خود را بالا ببرند و در نهایت این مصرف کننده است که مجبور است با حقوق ثابت خود، با این گرانی ها دست و پنجه نرم کند .

*** انتقام گیری مسکو از آنکارا


افزایش تنش میان کشورهای روسیه و ترکیه در پی سرنگونی جنگنده ی روسی از سوی ترکیه مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است. برخی روزنامه ها، به تحلیل واکنش های روسیه در پاسخ به این اقدام پرداختند.


روزنامه ی «آرمان» واکنش روسیه در برابر ترکیه را مبهم خواند و امکان واکنش نظامی از سوی روسیه را بعید دانست.


به نوشته ی این روزنامه، شکی در این نیست آغاز این درگیری ها تهدیدی برای امنیت بین الملل خواهد بود اما همچنان ابهاماتی پس از این مساله به وجود آمده است مبنی بر اینکه روسیه این اقدام ترکیه را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و برخی نیز معتقدند حتی این احتمال وجود دارد که سقوط جنگنده روسی توسط آنکارا به واکنش نظامی از سوی مسکو منجر شود. در حالی که واکنش نظامی نیز می تواند تهدیدی برای جامعه ملل باشد زیرا تبعات آن تنها به منطقه منتهی نخواهد شد بلکه به کشورهای اروپایی نیز کشیده می شود و از سویی همه دستاوردهای روسیه را در سوریه از بین خواهد برد.


آرمان بر این باور است در صورت ایجاد تنش نظامی میان 2 کشور ایران نباید مداخله کند و رودرروی هیچیک از طرفین نایستد.


روزنامه ی «تعادل» اما با اشاره به خبر تحریم تجار ترکیه یی و اخراج آنان از روسیه، تحریم اقتصادی آنکارا را فاز اول انتقام مسکو خواند.


به تحلیل این روزنامه، رفتار ترکیه نشان نمی دهد که مقامات و مسوولان این کشور حاضر به عذرخواهی از روسیه باشند با اینکه سعی می کنند روابط و همکاری های اقتصادی خود با روسیه را حفظ کنند و می دانند که ازدست دادن این همکاری ها می تواند روی اقتصاد ترکیه تاثیر بگذارد.

برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که روسیه قرارداد خرید گاز ترکیه از روسیه را نیز مشمول این تنبیهات کند. 60درصد گاز ترکیه را روسیه تامین می کند. 


«آغاز تنبیه اقتصادی ترکیه» نیز تیتر نخست روزنامه ی «خراسان» بود که در گزارش آن می خوانیم: تنبیه ترکیه توسط روسیه در حالی است که رئیس جمهور روسیه ادعای اردوغان مبنی بر اشتباه هدف قرار دادن بمب افکن روسی را «بی اساس» خواند و از آمریکا به دلیل اینکه مانع از حمله ترکیه نشده، انتقاد کرد.


«قانون» نیز در «پاسخ روسی به بازی اردوغان» از افشاگری روسیه علیه همکاری ترکیه با داعش خبر داد.


به گزارش این روزنامه، تمام د نیا فهمید که چرا ارد وغان آینقد ر سفت و سخت از د اعش ، حمایت پشت پرد ه می کند ؛ نفت 10 د لاری بد جوری زیر د ند ان آقای رئیس جمهور، مزه کرد ه است.د یروز جمعه، یکی از طوفانی ترین روزهای رسانه ای د ر خاورمیانه بود .

شبکه راشا 24، انگار از طرف کرملین مأموریت د اشت تا پته رجب پاشا و خانواد ه اش را روی آب بریزد . آن هم چه روی آب ریختنی! اول از پسرش شروع کرد که د ست د ر د ست تروریست های د اعشی، پول جابه جا می کند .

د رست د ر زمانی که مقامات ترکیه، نوار هشد ارهای پد افند هوایی خود را به خلبانان سوخو 24 رسانه ای کرد ند ، نیروهای کا گ ب، د ر حال بیرون کشید ن نوار مکالمات ارد وغان و پسرش با سران د اعش بود ند تا د نیا را متوجه کنند که چه کسی، حامی شماره یک تروریست ها د ر منطقه است و از آن ها نفت می خرد و نیروی تازه نفس برایشان از نقاط مختلف د نیا وارد می کند . رجب طیب ارد وغان، کسی است که اصالت ترکی ند ارد و از مهاجران گرجی است که خانواد ه اش به ترکیه، پناهند ه شد ه اند حالا همین مرد با اقد اماتش، خون مرد م بی گناه ترکیه را د ر شیشه کرد ه است. 



*** خانواده های تک نفره!


شهرنشینی در فضای صنعت و ماشین و همچنین الگوگیری از زندگی غربی باعث شده است تا خانواده های تک نفره و زندگی مجردی روزبه روز در کلان شهرها بخصوص تهران افزایش یابد. این موضوع دغدغه روزنامه ی «شهروند» بود تا جایی که چهار صفحه ی امروز خود را به بررسی خانواده های تک نفره در ایران و مفهوم آن پرداخت.


این روزنامه در گفت و گو با کارشناسان معتقد است تنهایی آدم ها بزرگ شده و زندگی مجردی افزایش یافته است.


به نوشته ی شهروند، این روزها در هر خانواده ای که نگاه کنی، کسانی هستند که با سن بالا هرگز ازدواج نکرده اند و تنهایی زندگی می کنند. کسانی که مجرد هستند اما با چارچوب های یک خانواده رفتار می کنند و در برخی مواقع حتی به این فکر می کنند که سرپرستی فرزندی را برعهده بگیرند و پدر یا مادر یک کودک بی سرپرست شوند. این سبک زندگی هم مد این روزهاست. زندگی کسانی که تنها روزگار می گذرانند اما به آنها لفظ خانواده اطلاق می شود.


این روزنامه در ادامه افزود: جامعه شناسان به تازگی روی مسأله خانواده های تک نفره تمرکز کرده اند. برخی موافق لفظ خانواده تک نفره هستند و برخی نیستند اما در هر حال هر دو گروه قبول دارند که پدیده تنها زندگی کردن آن هم در بین جوانان افزایش پیدا کرده است. شهلا کاظمی پور یکی از کسانی است که لفظ خانواده های تک نفره را قبول ندارد و می گوید: در بحث جمعیت شناسی هم وقتی سرشماری صورت می گیرد ما خانوار شماری می کنیم و به اینگونه افراد که تنها زندگی می کنند خانوارهای تک نفره می گوییم چراکه اساس مفهوم خانواده با ازدواج زن و مرد صورت می گیرد.


شهروند در ادامه با انتشار گزارش های متعدد و مفصل به موضوع افزایش زندگی مجردی و خانواده های تک نفره و همچنین پیامدهای رواج این شیوه ی زندگی در جامعه پرداخت.

انتهای پیام /
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان