arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴
علاءالدین بروجردی:

عضویت ناظر ایران در دستور کار مجمع پیمان امنیت جمعی قرار گرفت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب عضویت ناظر ایران در مجمع رئیسان پارلمانی پیمان امنیت جمعی، با توجه به تجربیات تهران در امور ضد تروریستی، دستاوردهای همگرایی های منطقه ای با فدراسیون روسیه و همچنین همکاری های ایران و کشورهای آسیای میانه، در دستور کار این مجمع قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»،«علاءالدین بروجردی» در حاشیه نشست مجمع رئیسان پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی در سن پترزبورگ روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از ارائه تجربیات ایران در نشست های عمومی و همچنین نتایج مذاکرات با «سرگئی نارشکین» رئیس دومای روسیه و ریاست پیمان امنیت جمعی، این خواسته مطرح شد که عضویت ناظر جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گیرد و هیات ایرانی نیز با آن موافقت کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: با توجه به تاکید رئیس دومای روسیه در مذاکره با هیات ایرانی مبنی بر اهمیت نقش تهران در امور منطقه ای، روابط خوب با مسکو و بهره گیری متقابل از تجربیات ضد تروریستی و توسعه ای، موضوع عضویت ناظر ایران در اولویت بررسی دستور کار پیمان امنیت جمعی است تا در نشست آینده، هیات ایرانی در این سطح شرکت کند.


بروجردی ادامه داد: با توجه به اهمیت این پیمان در روابط منطقه ای و تاثیر بسیار زیاد کارکرد آن بر روابط دو جانبه و چند جانبه، عضویت ناظر جمهوری اسلامی سبب افزایش سطح همکاری های پارلمانی و تقویت همکاری ها در حوزه ای دیگر بین کشورهای عضو و همچنین دیگر اعضای ناظر خواهد شد.


وی اضافه کرد: هدف از دعوت جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه نشست سن پترزبورگ نیز استفاده از حدود چهار دهه تجربیات جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف از جمله پارلمانی، ضد تروریستی و همچنین آگاهی بی واسطه از دیدگاه های تهران در مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی بود که پس از ارائه، موضوع عضویت ناظر پیمان امنیت جمعی با تاکید از سوی طرف مقابل مطرح شد.


بروجردی در باره دیدارهای انجام شده هیات ایرانی در نشست سن پترزبورگ نیز گفت: در مذاکره با رئیس دومای روسیه، رئیسان مجالس افغانستان، تاجیکستان و رئیس مجلس ملی پاکستان، راهکارهای مبارزه با تروریسم در منطقه، گسترش همکاری ها و همچنین تامین نیاز کشورها به توسعه و ثبات مورد بررسی قرار گرفت.


وی افزود: پاکستان با توجه به نگرانی های گسترده از پدیده تروریسم، علاقه زیادی به استفاده از تجربیات ایران و گسترش همکاری های ضد تروریستی دارد و هم اکنون در این حوزه در سطح وزارت کشور و اطلاعات روابط داریم و تعامل کمیته های مشترک امنیتی و مرزی نیز جریان دارد، ولی با توجه به شرایط خاص پاکستان در امور داخلی، فعالیت گروه های مسلح و تشکیلات خاص، اقتدار دولت مرکزی در برخی ایالت ها کمتر است. 


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: خطر پدیده تروریسم در پاکستان بسیار جدی و بزرگ است و با توجه به پیامدهای آن در ایجاد مشکلات داخلی، اسلام آباد بسیار علاقه مند است از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بهره بگیرد. 


بروجردی همچنین در باره افغانستان گفت که شرایط کنونی هم ایجاب می کند با همکاری دو و چند جانبه، برای کاهش مخاطرات و فعالیت های گروه های تروریستی و مسلح در این کشور همکاری های گسترده تری انجام شود.


رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین با شکست خورده خواندن اقدامات غربی ها به ویژه آمریکا در افغانستان پس از سال ها مداخله نظامی، گفت: با وجود امضای پیمان امنیتی میان واشنگتن و کابل، اوضاع امنیتی افغانستان بهتر نشد، بلکه افزون بر جنوب، مناطق شمالی که شاهد آرامش و ثبات بود، اکنون دچار مشکل شده است و غرب هم نتوانسته یا نخواسته هیچ کمکی در این زمینه بکند.


وی ادامه داد: با توجه به راهبرد همیشگی آمریکا برای تامین منافع منطقه ای خود بدون توجه به مصالح کشورها، این دیدگاه همیشه وجود دارد که واشنگتن با دامن زدن به نا امنی ها و گسترش آن به مناطق و کشورهای امن، در صدد افزایش فروش تسلیحات و نفوذ خود می باشد و کمکی برای رفع مشکلات نمی کند.


بروجردی گفت: آمریکا با این راهبرد، در پی استقرار منطقه ای و ایجاد پایگاه است، ولی کشورهای منطقه باید با ساختار سازی برای همگرایی های بیشتر و هم افزایی، نقش و نفوذ قدرت های بیرون از منطقه را کاهش دهند. 


وی با اشاره به وجود خطرات تروریستی در کشورهایی مانند ترکیه بر اثر گسترش تروریسم، گفت: بررسی شرایط کشورهای منطقه نشان می دهد، آمریکا خود به عامل اصلی ایجاد ناامنی و فرصت سازی برای فعالیت تروریست ها تبدیل شده و کشورهای با ثبات زیادی را به بحران کشیده است که مردم افغانستان، عراق، سوریه و لیبی امروز در حال تجربه نتیجه مداخله نظامی واشنگتن و همپیمانانش هستند.


بروجردی ادامه داد: اکنون ایران برای کنترل این وضعیت و با توجه به شرایط چند کشور پیرامون خود، به صورت دو و چند جانبه همکاری های ضد تروریستی و توافق های مختلفی را اجرا می کند تا با تبادل اطلاعات، همکاری و هماهنگی، ضمن افزایش ضریب امنیت و مقابله با تروریسم، توان حل مسائل توسط خود کشورهای منطقه افزایش یابد.


وی افزود: از سوی دیگر، افزون بر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، آسیای میانه و قفقاز نیز به دلیل برخورداری از موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک، منابع غنی زیرزمینی، ساختار چند فرهنگی و تنوع قومی و مذهبی در معرض جدی چنین تهدیدهای امنیتی قرار دارند که برنامه ریزی مشترک گسترده تر منطقه ای می تواند مانع بروز مشکلات در آینده شود. 


به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس پنجشنبه (پریروز) در نشست پیمان امنیت جمعی، با اعلام مواضع ایران برای مبارزه با تروریسم در نشستی که به ریاست رئیس دومای روسیه برگزار شد، گفت: تقسیم تروریست ها به خوب و بد و استفاده از گروه های تروریستی برای اهداف راهبردی، روزی از کنترل و مدیریت طراحان آن خارج خواهد شد و به تهدید امنیتی برای خود آن ها تبدیل می شود. 


بروجردی با تشریح روند اقدام های آمریکا به بهانه پاسخ به واقعه 11 سپتامبر و برقراری نظام نوین مورد نظر کاخ سفید از راه اشغال عراق و افغانستان با پیامدهای ویران کننده، افزود: اقدام های واشنگتن در منطقه، نه تنها منجر به افزایش سطح امنیت کشورها نشد بلکه شکل گیری و بروز نوعی بی نظمی نوین و انتشار ویروس تروریسم به سایر کشورها و مناطق مختلف جهان، به ویژه خاورمیانه و شمال آفریقا را در پی داشت. 


نشست دو روزه مجمع رئیسان پارلمان کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی با عضویت روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان و رئیسان لویی جرگه افغانستان، مجلس ملی پاکستان و نماینده پارلمان صربستان به عنوان اعضای ناظر و هیات پارلمانی ایران به عنوان میهمان ویژه دیروز (جمعه) پایان یافت. 


در این نشست که نارشکین رئیس دومای روسیه برای سه سال دیگر به عنوان رئیس انتخاب شد، چندین دستور کار مجمع پارلمانی بررسی و توسط اعضا مورد تایید قرار گرفت. 


سازمان امنیت جمعی، یکی از سازمان های فعال نظامی و چندمنظوره در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه به منظور ارتقای ظرفیت ها و متحد ماندن کشورهای عضو سابق به تشکیل چنین سازمانی اقدام کرد. 


یکی از اهداف عمده این سازمان محدود کردن زمینۀ گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ روسیه است. 

انتهای پیام /
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان