arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

زائران کربلا مراقب این بیماری‌ها باشند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه، اظهار کرد: دو گروه بیماری‌های عمده منتقله از طریق آب و غذای آلوده و عفونت‌های تنفسی در عراق وجود دارد که زائران باید مراقب آنها باشند.

دکتر حسین بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که دو گروه بیماری‌های منتقله از طریق آب و غذای آلوده و نیز بیماری‌های تنفسی می‌توانند تهدید کننده سلامت زائرین کربلا در سفر به عراق باشند، گفت: به همین جهت توصیه‌ ما عمدتا در جهت پیشگیری از این دو گروه بیماری است که شاخص‌ترین آنها وبا و آنفلوآنزا است.

بیگلری در خصوص پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق آب و غذای آلوده اظهار کرد: نکته مهم در جهت پیشگیری از بروز این بیماری‌ها اطمینان حاصل کردن از سلامت آب و غذای مصرفی است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: زائرین کربلا باید در طول سفر تا حد امکان از آب معدنی استفاه کرده و یا در غیر این صورت حتما آب را جوشانده و سپس مصرف کنند.

بیگلری اظهار کرد: هم‌چنین زائرین باید به طور جد از خرید مواد غذایی از دست‌فروشان خودداری کنند و در صورت خرید میوه و سبزی حتما قبل از مصرف مراحل ضد عفونی و گندزدایی را انجام دهند.

این مسئول بر شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون در طول سفر تاکید کرد و افزود: افراد حتما باید قبل از مصرف هر ماده خوراکی دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

بیگلری اظهار کرد: در صورت عدم دسترسی به آب و صابون می‌توان به طور موقت از پدهای الکلی جهت تمیز کردن دست‌ها استفاده کرد و به محض دسترسی به آب باید دست‌ها را با آب و صابون شست.

وی در خصوص این دسته از بیماری‌ها هشدار داد، افراد به محض مشاهده علائم اسهال حاد آبکی حتما موضوع را به اطلاع مدیر یا پزشک کاروان برسانند و از مصرف خودسرانه دارو به طور جد خودداری کنند.

بیگلری در خصوص راهکاری مراقبتی پیشگیری از عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا نیز سرفه و تب بالا را از جمله مهم‌ترین علایم این دسته از بیماری‌ها عنوان و تاکید کرد: زائرین باید به طور جد از روبوسی و دست دادن با افرادی که این علائم را دارند خودداری کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه توصیه کرد: زائران هم‌چنین به هنگام حضور در تجمع‌های عمومی حتما از ماسک استفاده کنند.

بیگلری با اشاره به توزیع بروشورهای بهداشتی در طول مسیر کاروان زائران، گفت: هم‌چنین در پایانه‌های مرزی نیز وزارت بهداشت اقدام به توزیع بروشورهای بهداشتی کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی در این مراکز به زائرین داده می‌شود تا آنها بتوانند سفر سلامت و بی‌خطری را به کربلا داشته باشند.
نظرات بینندگان