arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴
عضو کمیسیون امنیت‌ملی :

"PMD" مفتوح بماند ایران اجرای تعهدات را متوقف می‌کند

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین المللی گفت:"PMD" مفتوح بماند ایران اجرای تعهدات را متوقف می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»، سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مسئله مختومه شدن پرونده PMD ایران در آژانس بین‌المللی، اظهار داشت: یکی از موضوعات مورد مناقشه ما و آژانس بین‌المللی اتمی و 1+5 موضوع PMD بود. مطابق همه اسناد، شواهد و حتی اجازه بازدیدهایی که از پارچین داده شد، مشخص می‌شود که این ادعای پوچ و بی‌اساسی بوده است.

وی افزود: در جریان مذاکرات، مطابق توافقی که بین ایران و آژانس صورت گرفت، قرار شد مسئله PMD خاتمه پیدا کند. این موضوع مورد تایید آمانو هم قرار گرفت، به طوری که وقتی وی در کمیسیون برجام حضور پیدا کرد، به صراحت اعلام کرد که ما سعی می‌کنیم تا ‌دو ماه آینده PMD را مختومه اعلام کنیم.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در بیانات مسئولان دستگاه دیپلماسی و مدیران ارشد تیم مذاکره‌کننده نیز این موضوع یعنی مختومه شدن PMD بارها اعلام شده، از جمله آقای عراقچی که چندین بار هم در کمیسیون امنیت‌ملی هم در کمیسیون برجام  و هم  در رسانه ملی اعلام کرد که ما توافق کردیم PMD مختومه شود.

 این نماینده مجلس تصریح کرد: در موارد 9 گانه ابلاغیه رهبری نیز این موضوع صراحتا ذکر شده که PMD باید مختومه اعلام شود تا اجرای تعهدات طرفین به ویژه ایران عملی شود.

نقوی حسینی با اشاره به اظهارات اخیر آمانو خاطرنشان کرد: اظهارات اخیر آمانو و گزارش مقدماتی که از بررسی PMD ارائه کرد نشان از این دارد که گویا 1+5 و آژانس به دنبال عهدشکنی و دبه درآوردن است.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد، برخلاف همه مواضعی که اعلام شده، همچنان آژانس در پی آن است که از جملات دو پهلو استفاده کند و تغییری در گزارش خود نسبت به گزارشات قبل از توافق و مذاکرات ایجاد نکند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: رویه آژانس نشان ‌می‌دهد گویا اصلا برجامی و مذاکراتی صورت نگرفته و توافقی وجود ندارد و می‌‌خواهند مثل گذشته با گزارشات چند پهلو و جملات مبهم و همچنان پرونده PMD ایران را  مفتوح نگه دارند. چنین امری با روح مذاکرات و با روح برجام با اعلام نظر آمانو و تیم مذاکره‌کننده ما مغایرت دارد و مغایر موارد 9 گانه ابلاغیه رهبری است.

این نماینده مجلس در پایان

گفت: در چنین شرایطی اگر آژانس بخواهد در گزارش روز 24 نیز چنین گزارشی را ارائه کند تا PMD در همچنان مفتوح نگه دارد و  از این جملات دو پهلو استفاده کند، قطعا جمهوری اسلامی‌ ایران آن را به عنوان  عهدشکنی و دبه در آوردن به حساب می‌آورد و به اعتقاد بنده جمهوری اسلامی ایران باید به طور کلی انجام تعهدات را متوقف کند، زیرا در غیر این صورت در آینده هم شاهد چنین عهدشکنی‌هایی از سوی آژانس خواهیم بود.

انتهای پیام/


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان