arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

اصلاح طلبان و اصولگرایان همچنان در پی سرلیست

اظهارنظرشخصیت های سیاسی تشکلها و جریانات اصولگرا ، اصلاح طلب و اعتدالگرا نشان از آن دارد که سیاسیون از همه جناح ها هنوز به جمع بندی نهایی برای ارائه لیست انتخاباتی نرسیده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»، در حالی که کمتر از سه ماه به آغاز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده ، اعلام برخی از اسامی نامزدهای انتخاباتی به عنوان تشکل ها و جریانات سیاسی تنها در حد گمانه زنی است .

اگرچه تنور انتخابات در شهرستانها وروستاهای کشور را برخی افراد که تمایل به حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند گرم نگه داشته اند ولی در کلان شهرهایی همچون تهران هنوز آنچنان نمود چندانی نداشته و تنها در محافل خصوصی محدود بحث و تبادل نظر صورت می گیرد .
شاید یکی از علائم تاخیر در جمع بندی نهایی تشکلها برای ارائه لیست های انتخاباتی را بتوان حضور برخی شخصیت های شاخص و تاثیر گذار همچون محمد رضا عارف ، به عنوان شاخص در طیف اصلاح طلبان ، علی لاریجانی در طیف اصولگرایان و علی اکبر ناطق نوری عنوان کرد که جریانات سیاسی تلاش دارند تا با جمع بندی نظر اعضای گروه به نتیجه نهایی برسند .

محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اعلام خبر برگزاری جلسه مشورتی 8 نفره اصول گرایان درباره انتخابات مجلس دهم، گفته بود که برای هماهنگی میان اصول گرایان جلسات مشورتی متعددی تاکنون برگزار شده و علی القاعده برگزار خواهد شد و این جلسه نیز یکی از جلسات مشورتی بوده که پیرامون موضوع انتخابات مجلس آتی برگزار شده است.

به گفته وی در حال حاضر نه شورای هماهنگی اصول گرایان به طور کامل شکل گرفته و نه فهرست انتخاباتی تهیه شده است.

این درحالی است که گفته شده اصولگرایان زیر چتر جامعتین فعالیت خواهند کرد و شورای فقها متشکل از آیات عظام مصباح یزدی ، یزدی و موحدی کرمانی مورد استقبال کامل سه تشکل مؤتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران است.

از سوی دیگر سید کمال سجادی ، سخنگوی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری نیز اظهارداشت که تلاش های بسیاری از طرف جامعه روحانیت مبارز، جبهه پیروان خط امام و رهبری و دیگر اصولگرایان، احزاب، تشکل ها و شخصیت های اصولگرا صورت گرفته که شورای هماهنگی اصولگرایان چتری باشد تا حداکثر اصولگرایان را دربرگیرد و به نتایجی رسیده که مسئولیت اعلام چگونگی و دعوت آن بر عهده جامعه روحانیت مبارز است.

وی اضافه کرد: هیاتی در روحانیت مبارز تشکیل شده که کار دعوت را انجام می دهد و در آینده خیلی نزدیک و تا کمتر از یک هفته آینده اعلام می شود.

حسین کنعانی مقدم ، دبیر کل حزب سبز نیز در زمینه شکل گیری یک ائتلاف سیاسی از سوی جریان اصولگرا گفت: نشست ها و گفت و گوهای بسیاری در خصوص اعلام نامزدها از سوی طیف اصولگرا شکل می گیرد اما هنوز هیچ مکانیزمی برای این که بتوانند یک ائتلاف سیاسی را شکل دهند وجود ندارد؛ این که چه کسانی در کادر رهبری این ائتلاف خواهند بود و چه سازمان و ساز و کاری این کار را انجام خواهد داد در حد گمانه زنی است.

به گفته وی اگر بناست بخشی از جریان اصولگرایی مدعی العموم اصولگرایان باشند و بنشینند به نام اصولگرایان تصمیم بگیرند و دیگران تابع آنها باشند عملا وحدت و 'همه با هم بودن' نیست و 'همه با من بودن' است.

اما با توجه به صداهایی که از جبهه اصلاح طلبان به گوش می رسد نیز به نظر می رسد هنوز به جمع بندی نهایی برای ارائه لیست نرسیده اند .

غلامحسین کرباسچی ،دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه احزاب اصلاح طلب در کنار یکدیگر و با هماهنگی کامل برنامه هایشان را پیش خواهند برد، گفت: حزب کارگزاران از سایر احزاب اصلاح طلب جدا نیست و قرار است ما نیز برای پیشبرد برنامه های انتخابا تی مان با مجموعه احزاب و تشکلهای دیگر اصلاح طلب در هماهنگی کامل باشیم و ان شاءالله تحت یک ائتلاف به انتخابات مجلس دهم وارد شویم.

به گفته وی وجود احزاب و فعال بودن آنها در عرصه سیاست داخلی کشور یکی از الزامات دموکراتیک بودن حکومت است و در حال حاضر نیز فضا نسبت به گذشته برای فعالیت احزاب بهتر شده است، اما لازم است تا تلاش بیشتری صورت گیرد تا فاصله خود را با حالت ایده آل کمتر سازیم.

احمد شریف، سخنگوی جبهه اصلاح طلبان، با انتقاد از عدم جامعیت شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفته که قرار بود در این شورا تمام گروه ها و احزاب اصلاح طلب مشارکت داشته باشند اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

به گفته وی انتظار می رود شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان از افراد منتسب به اصلاح طلبان دعوت کند اما در این شورا از برخی دوستان در حزب اعتدال و توسعه دعوت شده است.

با نگاهی به اظهارنظرهای سیاسیون طیف های اصولگرا و اصلاح طلب می توان دریافت به رقم فرصت زمان کمی که به انتخابات باقی مانده است جریانات سیاسی به دلیل برخی اختلاف نظرها هنوز به جمع بندی درستی نرسیده اند.

شاید عمده دلایل برخی اختلاف نظرها درطیف اصولگرایی که به مانع رسیدن به نتیجه نهایی شده حضور طیفی از اصولگرایان به تیم دولت نهم ودهم باشد .

از طرفی به نظر می رسد در طیف اصلاح طلبان نیز برخی اختلاف نظر ها در خصوص جلسات شورای عالی سیاست گذاری مانع از دستیابی به نتیجه نهایی شده باشد .

در هر صورت به رغم تمامی اختلاف نظرها میان احزاب و تشکل های سیاسی آنچه که باید از همه مهمتر باشد تلاش برای حضور حداکثری و مشارکت هر چه بیشتر مردم در پای صندوق های آراء است که این می تواند باعث ثبات و امنیت کشور در فضای فعلی شود .

انتهای پیام /
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان