arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

قائم مقام وزیر کشور: دولت به دنبال پیروز کردن هیچ جناحی در انتخابات نیست

معاون پارلمانی و قائم مقام وزیر کشور گفت: در انتخابات هفتم اسفند 94 با احزاب و جریان های سیاسی به صورت یکسان برخورد خواهیم کرد و مجریان انتخابات دین خود را برای دنیای خود و دیگران نمی دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»، اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس یکشنبه به نقل از حسینعلی امیری در همایش منطقه ای آموزشی و توجیهی دست اندرکاران ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران استان های فارس و بوشهر افزود: با تهیه و تنظیم ساز و کارهای قانونی، شرایط برگزاری انتخابات آزاد و سالم در هفتم اسفند 94 را به مردم نوید می دهیم .

وی گفت: رئیس جمهوری تاکید فراوانی بر لزوم قانون گرایی در اداره کشور به ویژه در امر انتخابات دارد، از این رو هر کار غیرقانونی از نظر دولت مردود است و هیچ یکی از مجریان نباید از بی طرفی خارج شوند.

وی اظهار کرد: همانگونه که دکتر روحانی تصریح کرده است، دولت به دنبال پیروز کردن هیچ جناحی در انتخابات نیست.

سخنگوی وزارت کشور با بیان این که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یکی از اصول مورد توجه این وزارتخانه در برگزاری انتخابات است، گفت: بر این اساس، فعال کردن همه جریان های سیاسی، احزاب و گروه ها، ساماندهی هیات های اجرایی قوی، متدین، بی طرف و خوشنام و همچنین تزریق دائمی این حس که هیات های اجرایی امانت دار مردم هستند، مورد توجه وزارت کشور قرار دارد.

امیری با بیان این که نباید اجازه اعمال خلاف قانون را به هیچ کس بدهیم و با قاطعیت و تدبیر جلوی تخلفات را خواهیم گرفت، بیان کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که کلید واژه این دور از انتخابات، قانون باشد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای اختیارات بسیار وسیعی است و باید تلاش کنیم مجلسی در طراز نظام اسلامی شکل گیرد.

معاون پارلمانی و قائم مقام وزیر کشور همچنین یادآور شد: مجلس شورای اسلامی نظارت اطلاعی، تاسیسی، استصوابی، تقنینی و مالی بر دولت دارد و در همه حوزه ها، اجازه قانون گذاری و نظارت دارد.

وی با بیان این که بر اساس اصل 56 قانون اساسی اداره امور بر عهده مردم قرار گرفته و تمام امور کشور با رای آنان شکل می گیرد، افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به هیچ مقامی اجازه انحلال مجلس شورای اسلامی را نداده است و این مسئله، به خواست امام راحل (ره) بود.

معاون پارلمانی و قائم مقام وزیر کشور با اشاره به این که چهار گونه نظام ریاستی، نیمه ریاستی- نیمه پارلمانی، پارلمانی و هیات مدیره ای در دنیا وجود دارد، ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران منطبق بر هیچ کدام از این مدل ها نیست؛ زیرا اختیارات فراوانی به پارلمانی داده است.

امیری اظهار کرد: هرگاه مجلس از نمایندگان فرهیخته، دانشمند و نخبگان شکل گرفته است کار اداره دولت و کشور به خوبی پیش رفته است و در غیر این صورت با مشکل روبرو شده ایم.

سخنگوی وزارت کشور با بیان این که مجلس حق نظارت و قانون گذاری در همه امور را دارد و وجود حتی یک نماینده نامطلوب در مجلس شورای اسلامی، برای کشور دردسر ساز است، افزود: مجریان انتخابات باید بدانند سرنوشت کشور در ابعاد مختلف به دست آن ها سپرده شده است.

وی بر آشنایی کامل مجریان انتخابات با قوانین و آئین نامه های انتخابات و حدود وظایف و اختیارات مجریان و ناظران تاکید کرد و ادامه داد: ما امانت دار مردم هستیم و باید به قانون و آئین نامه مسلط باشیم تا بتوانیم به خوبی وظایف خود را انجام دهیم.

معاون پارلمانی و قائم مقام وزیر کشور تعیین قانون به عنوان تنها مرجع برای بررسی اختلاف نظرها را یکی از محورهای مورد توجه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات برشمرد و افزود: در معارف اسلامی آبروی مومن از کعبه بالاتر است و ما باید مراقب حیثیت و آبروی مردم به ویژه در بررسی و تائید صلاحیت ها باشیم و اجازه ندهیم کسی بر اثر قصور و تقصیر ما رد صلاحیت شود؛ بر این اساس هماهنگی با مراجع چهارگانه به منظور صیانت از حقوق مردم باید در مراحل ابتدایی برگزار انتخابات مورد توجه مجریان قرار داشته باشد.

امیری با تاکید بر اصل تفکیک اجرا با نظارت بر انتخابات، تصریح کرد: تعامل ضابطه مند میان مجریان انتخابات با گروه های نظارت و همکاری و احترام متقابل با ناظران شورای نگهبان می تواند تبعات مثبت بسیار زیادی به دنبال داشته باشد؛ زیرا به تجربه ثابت شده است که اعتماد میان هیأت های اجرایی و نظارت باعث می شود کار انتخابات به خوبی پیش رود.

سخنگوی وزارت کشور با بیان این که آموزش نفرات برگزار کننده انتخابات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: کار برگزاری انتخابات امری بسیار حساس و پیچیده است و این فرایند هرگز به عقب بر نمی گردد؛ بنابراین باید بسیار مراقب باشیم تا حقوق مردم تضییع نشود.

وی اظهار کرد: سیاست ما در برگزاری انتخابات بر اساس تاکید وزیر کشور، حفظ آرامش جامعه است و در جریان برگزاری انتخابات به هیچ وجه نباید آرامش کشور به هم بخورد.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند 94 برگزار می شود.

انتهای پیام /
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان