arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

اطاعت: شکاف اصولگرایان، لاریجانی را به اصلاح‌طلبان نزدیک کرد

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر در مورد نتیجه انتخابات فقط فضای اجتماعی را ببینیم دست بر‌تر با اصلاح‌طلبان است اگر فضای اجتماعی و سیاسی را با هم ببنیم مجلس آینده باید ترکیبی از عقلای دو جناح باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش «انتخاب»، جواد اطاعت در مورد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عنوان کرد: فکر می‌کنم جریان اصلاح‌طلب در فراز ونشیبی که این سال‌ها با آن مواجه بوده به یک بلوغ سیاسی خوبی رسیده‌است و ما باید تشکیل این شورا را به فال نیک بگیریم.

وی افزود: الان تقریبا همه احزاب و شخصیت‌های سیاسی جریان اصلاح‌طلب در این شورا حضور دارند اگر سه حوزه اجتماعی، احزاب و حوزه سیاسی را در نظر بگیریم٬ در حوزه اجتماعی وضعیت اصلاح‌طلبان بسیار خوب است و از اقبال عمومی برخوردارند در حوزه احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز ما با اقدام صورت گرفته در جهت تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قاعدتا وحدت و انسجام خوبی را در جریان اصلاحات شاهد خواهیم بود. امیدواریم در عرصه سیاسی هم مشکلات اصلاح‌طلبان به حداقل ممکن کاهش پیدا کند و با نگاه وسیعی که شورای نگهبان نسبت به اصلاح‌طلبان خواهد داشت شاهد انتخابات پرشوری باشیم.

اصلاح‌طلبان نیازی ندارند با اصولگرایان ائتلاف کنند

این استاد دانشگاه در خصوص ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان گفت: در نظام‌های اکثریتی بحث ائتلاف با نظام‌های تناسبی با یکدیگر فرق می‌کند در این نظام‌ها هر حزب با توجه به پایگاه اجتماعی خود رای می‌آورد و در پارلمان حضور پیدا می‌کند در کشور ما که نظام اکثریتی است و سیستم برنده - بازنده است ائتلاف‌ها باید از قبل شکل بگیرد، اما آنچه که برای کشور ما در شرایط فعلی مفید است، این است که اصولگرایان نیازی به ائتلاف با اصلاح‌طلبان ندارند و اصلاح‌طلبان نیز نیازی ندارند که با اصولگرایان ائتلاف کنند.

وی با بیان اینکه اصلا طرح ائتلاف میان این دو جریان موضوعیت ندارد، تصریح کرد: در انتخابات دو جناح سیاسی با یکدیگر رقابت می‌کنند یک جناح اصولگراست که رهبران آن لاریجانی، ابوترابی‌فرد، باهنر، ناطق نوری و امثال آن‌ها هستند در طرف دیگر جناح اصلاح‌طلب است که در راس آن سید محمد خاتمی قرار دارد و در حال حاضر در قالب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فعالیت می‌کنند. در اینجا تعارضی میان لاریجانی و عارف به وجود نمی‌آید چون آن‌ها از دو جناح متفاوت هستند و هر کس برای جناح خود فعالیت می‌کند.

اطلاعت ادامه داد: شخصا ترجیح می‌دهم حامیان دولت اگر می‌خواهند در انتخابات فعال باشند با اصلاح‌طلبان با یکدیگر فعالیت کنند و قبل از انتخابات با یکدیگر به ائتلاف رسیده و کاندیداهای مشترکی را معرفی کنند. البته راه دیگری هم وجود دارد که وقتی لیست‌ها نهایی شد اعتدالگرایان می‌توانند از بین لیست‌ها افرادی را برای خود انتخاب کنند این روند به نفع حامیان دولت است٬ اما اگر قرار باشد آنها تجربه رایحه خوش خدمت را تکرار کنند، به ضررشان خواهد بود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: حضور جریان‌های حامی دولت از جمله اعتدال و توسعه در جلسات شورای عالی اصلاح‌طللبان بسیار خوب است و بهتر است حزب اعتدال و توسعه در کنار اصلاح‌طلبان قرار گیرند اما اگر این اتفاق هم نیفتاد توصیه من به آن‌ها این است که لیست جدید ندهند.

برجام شکاف اصولگرایان را افزایش داد

اطاعت با اشاره به اینکه قاعدتا جریان ریشه‌دار اصولگرایی در این میان دست بر‌تر را خواهد داشت که‌‌ همان جریان ناطق و لاریجانی خواهد بود، عنوان کرد: الان به ویژه در بحث برجام شکاف میان پایداری با جریان اصیل اصولگرایی که لاریجانی در راس آن است به قدری عمیق شده است که در حال حاضر شخصیتی مانند لاریجانی به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است تا اصولگرایان.

وی در مورد حضور جریان احمدی‌نژاد در انتخابات و بحث امام‌شناسی جریان احمدی‌نژاد گفت: در یک کشور آزاد هر کسی می‌تواند هر شعاری بدهد و هر ادعایی داشته باشد انشاله که همه آن‌ها طرفدار امام هستند و می‌خواهند نگاه امام را توسعه دهند منعی در این رابطه وجود ندارد اما احمدی‌نژاد به عنوان یک جریان سیاسی نمی‌تواند در انتخابات حضور پیدا کند یعنی شرایط اجتماعی و بسترهای لازم برای احمدی‌نژاد و اطرافیان او فراهم نیست.

اطاعت خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی حوزه‌های انتخابیه جریان حامی احمدی‌نژاد افرادی را داشته باشند که در آنجا از پایگاه اجتماعی خوبی برخوردار باشند، احتمالا روی این افراد برای انتخابات تمرکز خواهند کرد این افراد بیشتر در حوزه انتخابیه تک‌نفره می‌توانند مطرح باشند.

دست برتر اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس

وی در خصوص پیش‌بینی خود از نتیجه انتخابات گفت: اگر در مورد نتیجه انتخابات فقط فضای اجتماعی را ببینیم دست بر‌تر با اصلاح‌طلبان است اگر فضای اجتماعی و سیاسی را با هم ببنیم مجلس آینده باید ترکیبی از عقلای دو جناح باشد.

نامزد انتخابات مجلس می‌شوم

اطلاعت با بیان اینکه خود من با توصیه برخی از دوستان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس اقدامات اولیه را انجام داده‌ام، گفت: در همین راستا از مسئولیت خود در ریاست دانشکده برای حضور در انتخابات استعفا دادم و تا آخر این ماه در مورد حضور در انتخابات مجلس تصمیم نهایی خود را خواهم گرفت در صورت حضور از حوزه انتخابیه تهران وارد خواهم شد. در صورت کاندیداتوری هم در قالب جریان اصلاحات فعالیت خواهم کرد.

این استاد دانشگاه در مورد نقش خاتمی در انتخابات مجلس آینده گفت: سیدمحمد خاتمی رهبر جریان اصلاحات است که حوزه‌های مختلفی ذیل رهبری وی در جریان اصلاحات فعال می‌شود بخشی از این حوزه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است اما کلا آقای خاتمی نقش رهبری و هدایت عالیه اصلاح‌طلبان را دارد.

اطلاعت با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان و حضور سیدحسن خمینی در آن عنوان کرد: ما امیدواریم که سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان حضور پیدا کند درست است که مجلس خبرگان درگیر مسائل روز کشور نیست اما مجلس بسیار با اهمیتی است و بزرگان کشور باید به گونه‌ای تمهید کنند که ترکیب مجلس خبرگان از کسانی باشد که پایگاه بسیار خوب اجتماعی برخوردارند تا اگر روزی قرار باشد مجلس خبرگان تصمیمی بگیرد همه به آن تمکین کنند.

حضور سیدحسن خمینی اعتبار مجلس خبرگان را افزایش می‌دهد

وی افزود: اعتبار این مجلس بسیار مهم است و اعتبار اصلی آن به پایگاه اجتماعی اعضای آن باز می‌گردد حضور چهره‌هایی مانند سیدحسن خمینی که از اقبال عمومی بسیار بالایی برخوردار است می‌تواند به اعتبار و وزن مجلس خبرگان بیافزاید همه جناح‌های سیاسی باید استقبال کند کسانی که نزد مردم آبرو، عزت و احترامی دارند در انتخابات خبرگان حضور پیدا کنند.

اطلاعت تاکید کرد: در مورد مجلس خبرگان وظیفه سامان‌دهی انتخابات با روحانیون جریان اصلاحات است یکی از مواردی که می‌تواند در این مورد نقش بسیاری ایفا کند مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم است احزاب سیاسی بیشتر به بحث انتخابات مجلس می‌پردازند و روحانیون اصلاح‌طلب انتخابات خبرگان را تدبیر می‌کنند حضور چهره‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی، حسن روحانی و سید حسن خمینی می‌تواند وزن و کفه اصلاح‌طلبان را در مجلس خبرگان بالا ببرد و امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

اطاعت در مورد استعلام از مراجع چهارگانه عنوان کرد: بحث مراجع چهارگانه در قانون وجود دارد و موضوع معتمدان محلی به هیات‌های اجرایی مربوط می‌شود وقتی در قانون در مورد حسن و سوء شهرت کاندیدا‌ها صحبت می‌شود، معتمدان محلی باید در این رابطه نظر بدهند بهترین کسانی که در این رابطه صلاحیت دارند خود هیات‌های اجرایی هستند که معتمدان محلی مردم هستند اخیرا برخی نهاد‌ها هم به هیات‌های اجرایی اضافه شدند بنابراین بحث معتمدان محلی در هیات‌های اجرایی دیده شده است و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی در مورد سوءاستفاده برخی از واژه نفوذ تاکید کرد: گاهی یک بحث را به عنوان شعار سیاسی مطرح می‌کنیم و این ایرادی ندارد٬ اما گاهی ممکن است یک جناح دیگری را با عناوینی متهم کند این اتفاق در گذشته هم اتفاق افتاده است و به دوره‌های اخیر محدود نمی‌شود مهم این است که نهادهای حاکمیتی این شعار‌ها را جدی نگیرند و با استناد به این شعار‌ها عده‌ای را رد صلاحیت نکنند.

اطلاعت افزود: اگر به گذشته برگردیم در انتخابات مجلس سوم هم جناحی، جناح دیگر را اسلام آمریکایی می‌دانست و جناح خود را اسلام اصیل معرفی می‌کرد، عده‌ای خود را طرفداران محرومان و مستضعفان می‌دانستنند و صحبت‌های حضرت امام در این مورد را علیه رقیب خود به کار می‌بردند اما در آن دوره کسی را به استناد این حرف‌ها رد صلاحیت نمی‌کردند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: الان هم یک جناح دیگری را به نفوذی بودن متهم می‌کند ما نمی‌توانیم دهان افراد را ببندیم مهم این است که نهادهای رسمی کشور نباید تحت تاثیر این شعار‌ها افرادی را با این عنوان رد صلاحیت کرده و حقوق آن‌ها را تضییع کنند در فضای سیاسی بحث‌هایی همچون متهم کردن وزیر امور خارجه به فردی نفوذی طبیعی است حتی در کشورهای توسعه یافته نیز این بحث‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان