arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

توافق اولیه اتحادیه اروپا - ترکیه در مورد مدیریت بحران آوارگان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پیش نویس اجلاس اتحادیه اروپا- ترکیه که امروز منتشر شد، اعلام شده است که ترکیه در ازای دریافت پول و از سرگیری مذاکرات متوقف شده الحاق آنکارا به این اتحادیه، در کنترل موج آوارگان کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، در این پیش نویس که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته، آمده است: دو طرف توافق کرده اند همکاری های فعال شان را در مورد مساله مهاجرانی که به حفاظت و کنترل بین المللی نیاز ندارند، افزایش دهند. همچنین دو طرف به توافقاتی در راستای جلوگیری از سفر این مهاجران به ترکیه و اتحادیه اروپا و همچنین بازگرداندن فوری مهاجران به کشورهای اصلی خود رسیده اند.

در ازای این توافق، ترکیه حدود سه میلیارد یورو کمک اولیه برای رسیدگی به مهاجران در داخل ترکیه دریافت می کند. در این پیش نویس آمده است که این مقدار کمک مالی بستگی به تحولات آتی دارد.

همچنین قرار شد که اتحادیه اروپا در ماه دسامبر بخش بعدی مذاکرات با ترکیه در مورد الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را آغاز کند.

در ادامه این پیش نویس آمده است: هدف دیگر اتحادیه اروپا، لغو نیاز به ویزا برای شهروندان ترکیه ای مسافر اتحادیه اروپا در اکتبر 2016 و در صورتی است که آنکارا انتظارات اتحادیه اروپا را تحت نقشه راه مورد توافق همه، برآورده کند.

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود که مقامات اتحادیه اروپا و ترکیه تلاش کرده اند اختلافات خود را برای امضای توافقی برطرف کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تا حد زیادی پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره کمک سه میلیارد یورویی برای مدیریت دو میلیون و 300 هزار نفر از آوارگان سوری در ترکیه را ظرف بیش از دو سال پذیرفته است. این مذاکرات همچنین جان تازه ای به مذاکرات درباره عضویت ترکیه و لغو روادید برای ترک ها خواهد بخشید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان