arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

موگرینی: حادثه سقوط جنگنده روسیه نباید بر اقدام ها در مورد سوریه تاثیر منفی بگذارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اجازه دادن به اینکه حادثه سقوط جنگنده روسیه توسط ترکیه به صورت منفی بر روند حل و فصل مساله سوریه تاثیر بگذارد، اشتباه وحشتناکی است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «فدریکا موگرینی» گفت که وی با دیپلمات های روسیه و ترکیه برای اطمینان از اینکه این حادثه بر چشم انداز سیاسی در مورد سوریه تاثیر نگذارد، مذاکره خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: بگذارید آشکارا بر این موضوع تاکید کنم. اگر اجازه بدهیم حادثه سقوط جنگنده روسیه توسط ترکیه تاثیر منفی بر روند اقدامات برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه بگذارد، این اشتباه بسیار بزرگی است.

موگرینی یادآورشد که نباید بگذاریم این حادثه تاثیر منفی بر اقدام های دیپلماتیک در مورد سوریه بگذارد.

به دنبال سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه و بروز تنش در روابط دو کشور، وزارت دفاع روسیه تاکید کرده بود که جنگنده سوخوی هرگز وارد حریم هوایی ترکیه نشده و زمانی به این جنگنده روسیه حمله شد که در حال انجام مانور قانونی بر فراز آسمان سوریه بود.
به دنبال سرنگونی این جنگنده روس توسط ترکیه، مقام های ارشد روسیه به شدت از این اقدام ترکیه انتقاد کرده اند.

پیشتر رییس جمهوری روسیه با تکرار هشدارهای خود به ترکیه برای ساقط کردن جنگنده این کشور در خاک سوریه، خواستار عذرخواهی آنکارا برای انجام این اقدام شده بود.
پوتین نیز در مراسم دریافت استوارنامه های 15 سفیر کشورهای مختلف در کاخ کرملین گفت: از مقام های بلندپایه ترکیه هیچ توضیح قانع کننده و یا پیشنهاد جبران خسارت و یا وعده مجازات مقصران را نمی شنویم.

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد: اکنون این تصور پیش آمده که حکومت ترکیه، عامدانه روابط مسکو و آنکارا را به بن بست کشانده که تاسف بار می باشد و این رفتار مغایر منطق و معیارهای بین المللی است.

«دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه نیز اقدام ترکیه را «جنایت» خواند و گفت: مسکو با پاسخ های نظامی و سیاسی لازم در برابر ساقط کردن هواپیمای خود اقدام خواهد کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان