arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

مجلس انقلابی مدرس ها می خواهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تأمل در مفاهیم «مجلس تراز انقلاب اسلامی» نشان می دهد که کشور نیاز به مجلسی دارد که علاوه بر داشتن وظایف و کارکردهای یک پارلمان مطابق با استانداردهای عمومی الگوهای دموکراتیک، باید واجد یک سری مختصات و ویژگی هایی از جنس و ماهیت انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش «انتخاب»، حضرت امام(ره) می فرمودند: «شهید مدرس مجاهدی عظیم الشأن و متعهدی برومند و عالم بزرگواری که در دوران اختناق رضاخانی می زیست. زمانی که قلم ها شکسته و زبان ها بسته و گلوها فشرده بود، او از اظهار حق و ابطال باطل دریغ نمی کرد.»

رهبر معظم انقلاب: «امروز ما مدیون همه آن انسان های بزرگ ازجمله شیخ فضل الله و بهبهانی و مدرس تا شهدای  انقلاب در سی سال اخیر و شهدای مجلس شورای اسلامی  می باشیم.»
مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی دارای جایگاه بس رفیعی می باشد. به خصوص این که مجلس طبق فرمایش حضرت امام، در راس امور می باشد. از سویی دیگر دشمنان انقلاب اسلامی برای  نفوذ در بدنه کشور و انقلاب اسلامی نقشه های فراوانی را در سر خود می پرورانند که یکی از منافذ نفوذ را ورود به مجلس شورای اسلامی و مرکز قانون گذاری می دانند.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23 تیر سال 1372 با تصویب ماده واحده ای، روز 10 آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد. آیت الله سید حسن مدرس، یکی از مردان بزرگ و کم نظیر تاریخ ایران است. شهید مدرس ضمن توجه به حوزه های علوم اسلامی، ازآن جاکه سیاست را برای خدمت به اسلام و زنده کردن عدالت اسلامی و ارزش های آن می دانست، براساس وظیفه دینی، وارد مبارزه و فعالیت های طاقت فرسای سیاسی شد. آن بزرگوار، هنگام افطار، در 26 رمضان 1357هجری برابر دهم آذرماه 1316 به  دست مأموران رضاخان به شهادت رسید.
از آنجایی که در اواخر سال، با دو رویداد بزرگ به  نام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان مواجه هستیم، شهید مدرس، چهره تابناک این مقطع از تاریخ می تواند زندگی پربار و منش سیاسی- الهی اش الگوی خوبی  برای همگان و به ویژه سیاستمداران و سیاستگذارانی باشد که می خواهند وارد عرصه انتخابات شوند.

* مروری کوتاه بر مواضع و رفتار شهید مدرس
آیت الله مدرس، در دوره دوم قانون گذاری، از طرف مراجع نجف به عنوان یکی از مراجع طراز اول انتخاب و وارد مجلس شورای ملّی شد. ورورد این عالم سیاستمدار، تأثیر بزرگی در عرصه سیاسی دوران خفقان رضاشاهی  به جا گذاشت. ازجمله رخدادهای این دوره، تحمیل اولتیماتوم روسیه مبنی بر اخراج مورگان شوستر آمریکایی از ایران بود که استقلال میهن را به هیچ می گرفت و (شهید) مدرس، شدیداً با پذیرش آن مخالفت کرد. بررسی برخی از مواضع شهید مدرس می تواند الگویی برای کسانی باشد که می خواهند در عرصه های مختلف سیاست و خدمت در کشور فعال باشند.
روحیه مقاومت و سازش ناپذیری: اولین ویژگی بارزی که از این عالم مجاهد و والامقام در خلال حیات سیاسی اش به گونه ای برجسته به یادگار مانده، روح بزرگ مقاومت و سازش ناپذیری او در برابر قدرت های شیطانی و پایمردی در مقابل استبداد و استعمار است. مخالفت شهید مدرس با قرارداد 1919 و ایستادگی او در برابر کودتاچیان و دشمنی او با دولت و حکومت رضاخان، همگی در راستای مبارزه با نفوذ بیگانگان در ایران بود.
عدم  ترس و محافظه کاری: مدرس، مانند همه مجتهدین و علمای با تقوا و مبارز اسلامی، در تمام زندگی اش، هرگز به دنیا و زندگی و مادیات و مقام، به عنوان ارزش و هدف نگاه نکرد؛ لذا در سراسر زندگی مبارزاتی آن مرد بزرگ، ذره ای  ضعف و ترس و محافظه کاری مشاهده نمی شود. شهید مدرس در اوضاع و احوال زمان خود تصور می کرد از طریق مجلس بتواند کشور را به عزت و عظمت و استقلال برساند، ملت را بیدار کند و از سلطه بیگانه برهاند؛ از همین رو، با تمام توان وارد میدان شد و از جان خود گذشت.
تیزبینی و قدرت تشخیص توطئه ها: یکی دیگر از ویژگی های آن شهید بزرگوار، تیزبینی و هوش سیاسی و قدرت تشخیص توطئه هاست. او قبل از آن که خطرهای عمده ای برای مملکت رخ دهد، از روی نشانه ها، زودتر از همه متوجه خطر می شد و به خواب هایی که بیگانگان برای ایران و ملّت ایران می دیدند، پی می برد. مخالفت مدرس با طرح فریبنده جمهوری خواهی رضاخان، یکی از بارزترین این نمونه هاست.
نفوذ کلام: شهید مدرس، چه در زمانی که اکثریت مجلس با او بودند و از او الهام می گرفتند و چه زمانی که در مجلس، با یاران صمیمی اش در اقلیت بود، یک مطلب برای او همواره صادق بود و آن این که، در همه زمان ها، نظرات و دیدگاه های مدرس در مجلس تعیین کننده بود. نفوذ کلامش فوق العاده بود. وقتی در مجلس مطلبی را عنوان می کرد، استیضاحی را مطرح می نمود، درباره مسائل مهم روز نطق می کرد، دوست و دشمن، همه را مجذوب خود می کرد؛ تا آنجا که اگر بر اثر شلوغی صحن مجلس، برخی نمایندگان کلام او را نمی شنیدند، بعداً از هم جویا می شدند که مدرس چه گفت؟
اتحاد دین و سیاست: سخن معروف مدرس: «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست» نشان از آن دارد که طرح جدّی یکی بودن دین و سیاست، زیرساخت مجموعه آراء و اندیشه های مدرسِ شهید را تشکیل می داد. ایشان برخلاف نوگراها که به تقلید کورکورانه از غرب، دین و سیاست را جدا می شمردند، می فرمود: «فکر می کردم چرا ممالک اسلامی رو به ضعف نهاده و ممالک غیراسلامی رو به  ترقّی؟ چندین روز فکر کردم و بالاخره فهمیدم که ممالک اسلامی، سیاست و دیانت را از هم جدا کرده اند. ولی ممالک دیگر، سیاستشان عین دیانتشان یا جزو آن است.»
شجاعت مدرس: دوست و دشمن، به شجاعت مدرس معترف بودند. رضاشاه، قلدری بود که قدرتمند و ضعیف، رجال مملکتی و مردم عوام از او می ترسیدند و بی رحمی او زبانزد خاص و عام بود، با این حال، مدرس بدون هیچ  ترس و واهمه ای در برابر او می ایستاد.
زهد و قناعت: یکی دیگر از ویژگی های برجسته آیت الله مدرس، وابستگی و دل بستگی نداشتن به مادیات بود؛ وی  بارها گفته بود: «علت این که می توانم به راحتی و بی رو دربایستی حرفم را با رجال کشوری و لشکری بزنم، عدم دل بستگی به امور مادی است.
سیاستمدار هوشمند و زیرک: مدرس، شخصیتی بسیار هوشمند و زیرک بود و اطرافیان و رجال مملکتی را به خوبی  می شناخت. کوچک ترین حرکتی که از کسی می دید یا سخنی می شنید، به عمق اندیشه وی پی می برد. او از مخالفان سرسخت قرارداد وثوق الدوله با انگلیس بود. وقتی جمله اول قرارداد را برایش خواندند، او به روشنی به اصل قرارداد پی برد.

* شاخصه های مجلس انقلابی
تأمل در مفاهیم «مجلس  تراز انقلاب اسلامی» نشان می دهد که کشور نیاز به مجلسی دارد که علاوه بر داشتن وظایف و کارکردهای یک پارلمان مطابق با استانداردهای عمومی الگوهای دموکراتیک، باید واجد یک سری مختصات و ویژگی هایی از جنس و ماهیت انقلاب اسلامی هم باشدکه عبارتند از:
1- عصاره ملت و انقلاب: مجلس  تراز انقلاب اسلامی برآیند و معدلی از خصایص منحصربه فرد ملت ایران و انقلاب اسلامی است. بدون تردید، چنین مجلسی باید واجد تمام ویژگی های مکتبی، اسلامی، ولایی و مردمی انقلاب اسلامی باشد تا شایسته اطلاق مجلس  تراز انقلاب گردد.
2- حامل و عامل گفتمان حضرت امام(ره): مجلس  تراز انقلاب، بدون توجه به آرمان ها و گفتمان امام خمینی  شکل نمی گیرد، اما گفتمان امام، مفصل بندی خاص خود را دارد، به عبارت دیگر، دارای مبانی، شاخص ها و عناصری است که آن را از گفتمان های رقیب متمایز می کند. یکی از مبانی و شاخص های اصلی اندیشه امام خمینی(ره) که در واقع قلب و مرکز گفتمان حضرت امام(ره) است، اسلام ناب محمدی(ص) می باشد.
3- پایگاه مستحکم دفاع از اسلام و انقلاب: مجلس  تراز انقلاب اسلامی، پایگاه مستحکم انقلاب و اسلام در برابر تهدیدات فزاینده، متنوع و پیچیده استکبار جهانی در شرایط فعلی است
4- مانع و رادع انحراف: افراد یا جریان هایی که معمولاً در پی تغییر هویت انقلاب ها هستند، با پرچم رسمی و تابلوی  مشخص جلو نمی آیند، بلکه حرکت آن ها پنهان و غیرآشکار است، بنابراین وجود شاخص در انقلاب ها به منظور جلوگیری از هرگونه انحراف، بسیار ضروری است. مهم ترین و اصلی ترین شاخص، امام و خط امام است که در رفتار، گفتار و وصیت نامه امام بزرگوار(ره) تجلی یافته است که به برخی از اصول اساسی خط و گفتمان امام در بند دوم اشاره شد. مجلس  تراز انقلاب اسلامی، مرزبندی شفافی با مخالفان، معاندان و دشمنان انقلاب و نظام ولایی  در شرایط جنگ نرم دارد. از این رو، برخورد با غیرخودی ها و وحدت با خودی ها در نمایندگان چنین مجلسی  موج می زند.
5- استکبارستیز: مجلس  تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که استکبارستیزی را به عنوان اصل ثابت سیاست های  نظام باور داشته و مرعوب تهدیدات نظام سلطه نمی شود. بر همین اساس است که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری از چنین مجلسی، ایستادگی و پایداری در مقابل افزون خواهی های قدرت های جهانی است .
6- بازوی کارآمد نظام و رهبری: مجلس  تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که بازوی کارآمد نظام و رهبری برای حل مسائل اساسی کشور است. مجلس کارآمد اولاً نیازهای واقعی مردم را در سطح ملی می شناسد و به اصطلاح دردآشنای مردم است، ثانیاً قوانینی در راستای گره گشایی از این مشکلات و نیازها تصویب می کند.
7- وابسته نبودن به کانون های قدرت و ثروت: به طور طبیعی جریانات سیاسی و کسانی که به هرترتیبی برای رأی آوردن یک کاندیدا سرمایه گذاری مالی می کنند، چشمداشت هایی دارند. خطری که انتخابات را در کشور اسلامی بی هویت می سازد این است که کاندیداها از ارزش های اخلاقی فاصله بگیرند و نماینده مجلس، وام دار کانون های قدرت و ثروت شود.
8- بصیر و دشمن شناس: مجلس در تراز انقلاب نه تنها باید از بصیرت لازم برای تشخیص دوستان و دشمنان انقلاب در هر برهه ای برخوردار باشد، بلکه باید موضع روشنی هم در قبال آن ها اتخاذ کند.
9- دارای مرزبندی شفاف: مجلس  تراز انقلاب اسلامی، مرزبندی شفاف تری با مخالفان، معاندان و دشمنان انقلاب و نظام ولایی در وضعیت جنگ نرم دارد. بنابراین، افرادی که در جریان فتنه 88 نفرت خود را از سران فتنه علنی نکردند و فکر می کنند با پوشش میانه روی می توانند با هر دو طرف همکاری داشته باشند، شرایط کاندیدای اصلح را ندارند.
مسلماً به این فهرست می توان موارد دیگری از ویژگی ها و شاخص های مجلس  تراز انقلاب اسلامی را افزود. انتخابات دهم اگر به شکل گرفتن چنین مجلسی بینجامد، می تواند به نمایش الگوی موفق «مردم سالاری دینی» تبدیل شود و موجبات اقتدار، همبستگی ملی و اعتماد مردم به نظام را فراهم آورد. بدون تردید، با شکل گیری مجلس  تراز انقلاب، در شرایطی که «بیداری اسلامی» منجر به فروپاشی نظام های مرتجع و وابسته شده و جهان اسلام نیازمند کمک و انتقال تجربه موفق ایران اسلامی است، جمهوری اسلامی به عنوان کارآمد و الهام بخش «نمونه مردم سالاری  اسلامی» می تواند در سطح منطقه ظهور و بروز مؤثرتری داشته باشد.
به راستی اگر نمایندگان ملّت باور کنند که مجلس «خانه خلق و عصاره فضایل ملّت» است، چه زود خواهد رسید روزی که ایران گلستان شود و عرصه های مختلف کشور به اوج عزت و افتخار برسد.

انتهای پیام/


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان