arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

جهانگیری: طرف های غربی با سرعت به توافقات برجام عمل کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: طرف های غربی و اتحادیه اروپا به سرعت به توافقات برجام عمل کرده و شورای حکام آژانس انرژی اتمی نیز در جلسه آتی خود پرونده هسته ای ایران را مختومه اعلام کنند.

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در دیدار با ویکتور اوربان با اشاره به سابقه روابط و علاقمندیهای مشترک ایران و مجارستان ، سیاست خارجی بوداپست در توسعه همکاری ها با شرق را ارزشمند ارزیابی کرد و اظهار داشت : با توجه به موقعیت ویژه و ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران ، کشور ما می تواند پل ارتباطی مجارستان در منطقه آسیای میانه ، قفقاز و خاورمیانه باشد.

وی آمادگی کشورمان برای استقبال از سرمایه گذاران مجاری در بخشهای مختلف اقتصادی را خاطرنشان ساخت و با اشاره به امضاء چندین سند همکاری در جریان این مذاکرات ، گفت : این سفر می تواند نقطه عطفی در مناسبات فیمابین باشد و زمینه ساز ارتقاء همکاری میان بخش های خصوصی دو کشور را مهیا کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به توانمندی های ایران در حوزه نفت و گاز ،  ادامه داد : جمهوری اسلامی ایران قادر است به یکی از اصلی ترین تامین کنندگان انرژی مورد نیاز اتحادیه اروپا تبدیل شود و مجارستان می تواند در دوران پسا تحریم در بخش های مختلف نظیر ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت ایران در ساخت پالایشگاه یا مجتمع های پتروشیمی همکاری مناسبی داشته باشد.

جهانگیری با اعلام استقبال از شرکت های مجارستانی برای کمک به حل مسایلی نظیر مقابله با محدودیت های منابع آبی و آلودگی های زیست محیطی در کلان شهرهای ایران، از توسعه مناسبات فیمابین در زمینه مسایل فرهنگی و آموزشی بویژه علوم پزشکی ابراز خرسندی کرد.

وی سپس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طرف های غربی و اتحادیه اروپا به سرعت به توافقات برجام عمل کرده و شورای حکام آژانس انرژی اتمی نیز در جلسه آتی خود پرونده هسته ای ایران را مختومه اعلام کنند، گفت : با مرتفع شدن تحریم ها زمینه لازم برای اجرای توافقات پیش روی دو کشور فراهم خواهد شد.

جهانگیری بر ضرورت برگزاری مجدد کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری توافقات انجام شده تاکید کرد و گفت که موضوعات مطرح شده در این سفر می تواند نخستین دستور کار نشست مشترک دو کشور باشد.

معاون اول رییس جمهور همچنین به حوادث اخیر و اوضاع منطقه خاورمیانه اشاره و تاکید کرد: ایران از ابتدای شکل گیری گروه های تروریستی خطرناک نظیر داعش اخطار داده بود که حمایت های مالی و تشکیلاتی برخی کشورهای منطقه از این گروه ها امنیت منطقه و جهان را به مخاطره خواهد انداخت.

دکتر جهانگیری افزود: ما برای حفاظت از ملت و کشور خود و نیز کمک به ملت های دیگر بطور جدی با گروه های تروریستی مقابله کردیم و معتقدیم مقابله با تروریسم در منطقه نیازمند کمک  جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه حل بحران در سوریه و یمن که مردم بی دفاع آن در معرض بمباران ها گسترده قرار گرفته اند، تنها با مذاکره و گفت و گو ممکن است، گفت : تهران آمادگی دارد با همه کشورهایی که بطور جدی علاقمند به حل و فصل این بحران ها هستند، همکاری  کند.

نخست وزیر مجارستان نیز در این دیدار با اشاره به حضور بیش از نیمی از کابینه کشورش در تهران ، بر افزایش سطح همکاری های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد و گفت : مجارستان آماده است تا در بخش های انرژی، آبرسانی، اقتصادی بر پایه علوم ، کشاورزی و آموزش های تخصصی همکاری های گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی توانمندی شرکت های کشورش در حوزه های اعلام شده را تشریح کرد و گفت : سیاست خارجی ما توسعه مناسبات دوستانه بر اساس علاقمندی و زمینه های مشترک است و ما از حضور صدها دانشجوی ایرانی در دانشگاه های کشورمان خرسند و خواهان افزایش سطح همکاری های فیمابین در عرصه های آموزشی و تحقیقاتی هستیم.

ویکتور اوربان سپس با اشاره به فعالیت گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه، گفت : جمهوری اسلامی ایران یکی از ستون های ثابت و اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه است و بدون حضور ایران نمی توان برای بحران های منطقه راه حل پیدا کرد.

وی با اشاره به برخی سیاست های اشتباه  اتحادیه اروپا در منطقه ، نسبت به رفع سریع تر تحریم های ایران ابراز امیدواری و تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران باید برای حل و فصل مسایل منطقه با تمام قدرت حضور و نقش محوری  داشته باشد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان