arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴

ولایتی:دست تروریسم ازسوریه بایدکوتاه شود/ امیدواریم تنش بین روسیه و ترکیه کاهش یابد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
« علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل تاکید کرد که امیدواریم مردم لبنان در اسرع وقت رئیس جمهور جدید خود را انتخاب کنند و مشکلات این کشور برطرف شود.

ولایتی که در راس هیاتی در لبنان به سر می برد در گفت وگوی با خبرنگاران خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران در انتخاب رئیس جمهوری لبنان دخالتی نمی کند و این یک مسئله داخلی است.

وی در ابتدای این گفت وگو با تبریک سالگرد استقلال و روز ملی لبنان ، با ملت این کشور و خانواده هایی که عزیزانشان را در انفجارهای تروریستی انتحاری اخیر در منطقه برج البراجنه ضاحیه جنوبی بیروت از دست داده اند، ابراز همدردی کرد.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان این که « از گفت وگوهای ملی لبنان و تلاش های صورت گرفته برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور حمایت می کنیم»، تصریح کرد: آرزوی ما همواره سروسامان گرفتن مسائل مربوط به حکومت لبنان ، انتخاب رئیس جمهور و رفع مشکلاتی است که به طور طبیعی در منطقه است.

ولایتی در پاسخ به سئوالی در باره هدف از سفرش به لبنان گفت: ایران و لبنان دو کشوری هستند که رابطه دوستانه با هم دارند و روابط نزدیک آنها اقتضا می کند که مسئولان دو کشور و کسانی که به روابط دو کشورعلاقه مند هستند از نزدیک روابط دو جانبه و تحولات منطقه را پیگیری کنند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این سئوال ، امروز از طرحی صحبت می شود که بر ریاست جمهوری سلیمان فرنجیه رئیس حزب جریان المرده متمرکز است ، آیا ایران پیشنهادی در این زمینه دارد؟ تاکید کرد: انتخاب رئیس جمهور لبنان برعهده مردم لبنان است و طرف های خارجی نباید مداخله کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست نزدیک دولت و مردم لبنان آرزو دارد هرچه زودتر این مشکل برطرف شود و لبنانی ها بتوانند رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.
ولایتی اظهارداشت: هر نوع همفکری و مساعدتی که جمهوری اسلامی ایران بتواند، انجام دهد تا این مشکل به دست خود مردم لبنان حل شود و در این زمینه از هرگونه تلاش دریغ نخواهد کرد.

** ایران از دولت بشار اسد حمایت کرده و خواهد کرد
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره سوریه نیز اظهارداشت:پیروزی هایی که اخیرا در مناطق مختلف از جمله ریف جنوبی حلب به دست آمده کاملا بشارت دهنده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران در دو نوبت گفت وگوهای سیاسی برای حل بحران سوریه ( نشست های وین ) شرکت کرده و شرط آن در گفت وگوها این بوده است که از دولت آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت کرده و خواهد کرد.

مشاور مقام معظم رهبری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت سوریه بوده و امیدوار است دست تروریست ها از این کشور کوتاه شود.

** امیدواریم تنش بین روسیه و ترکیه کاهش یابد
در پاسخ به سئوالی در باره تنش ایجاد شده بین روسیه و ترکیه بعدازسرنگون شدن جنگنده روسیه در آسمان سوریه توسط ترکیه ، گفت: جمهوری اسلامی ایران از دو طرف که از همسایگان ما هستند، درخواست دارد که تلاش کنند این تنش به وجود آمده بین دو طرف کاهش پیدا کند.
با بیان این که « امیدواریم دیگر نظیر چنین اتفاقاتی بین دو طرف پیش نیاید»، خاطرنشان کرد: منطقه ما به قدر کافی دچار مشکلات است و نباید به این مشکلات اضافه شود.

اما این بدان معنا نیست که روسیه نباید به کار قانونی خودش در مبارزه علیه تروریسم در سوریه ادامه ندهد. دولت قانونی سوریه از دولت روسیه درخواست کرده تا در اقداماتی که ارتش سوریه در برابر تروریست ها انجام می دهد، مشارکت کند.

به کمک هایی که جمهوری اسلامی ایران به سوریه در مباره با تروریسم ارائه می کند، اشاره کرد و گفت که روسیه هم به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارد و با قوت به کار خودش در مبارزه علیه تروریسم ادامه می دهد.

همکاری سه کشور ایران ، سوریه و روسیه در مبارزه علیه تروریسم یک همکاری کاملا قانونی ، شرافتمندانه و رو به افزایش است و قرائنی را شاهد هستیم که پیروزی دولت و مردم سوریه در مقابل تروریست ها نزدیک است.

** روابط تهران و مسکو استراتژیک است
خبرنگاری سئوال کرد: شما در باره دیدار اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در تهران گفتند که این دیدار مهمترین دیدار بعد از انقلاب اسلامی بوده است، علت چیست؟

ولایتی در پاسخ گفت: این دیدار در حقیقت نقطه عطفی در روابط ایران و روسیه بود و حتی مسئولان روس اعلام کردند روابط تهران و مسکو استراتژیک است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جمهوری اسلامی ایران هم به روابط با روسیه به عنوان یک رابطه بلند مدت، ثابت، همه جانبه و رو به رشد نگاه می کند.
وی با بیان این که ایران و روسیه دارای منافع مشترک در مناسبات دوجانبه و منطقه ای و بین المللی هستند، اظهارداشت: ملاقات دو ساعته کاری خارج از تشریفات بین آقای پوتین و مقام معظم رهبری از یک سو و ملاقات بین آقای پوتین و آقای روحانی از سوی دیگر و گفت وگوهایی که در باره همکاری های بلند مدت صورت گرفت، همگی حکایت از یک تحول جدید در روابط بین ایران به عنوان قدرت اول منطقه و روسیه به عنوان قدرت تاثیرگذار منطقه و یک ابرقدرت نظامی و تاثیرگذار در صحنه بین الملل دارد.

مشاور مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: این دیدار کاری ابتکاری ، گسترده و همه جانبه در تاریخ روابط فی مابین تهران و مسکو تاکنون سابقه نداشته و با توجه به تاثیری که این گفت وگوها در پیشرفت روابط دو جانبه و همکاری های دو طرف در زمینه ایجاد آرامش و رفع مشکلات منطقه خواهد داشت، بنده نظیری برای آن نمی شناسم.

به گزارش ایرنا ،مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل ظهر دوشنبه در راس هیاتی از طریق دمشق وارد بیروت پایتخت لبنان شد.

حسن امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دکتر ولایتی را در این سفر همراهی می کند.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی و هیات همراه از سوی محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان مورد استقبال قرار گرفت.

دکتر ولایتی قبل از لبنان در دمشق با بشار اسد رییس جمهور و ولید المعلم معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه سوریه به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دمشق با بیان این که « جنگ علیه تروریسم در سوریه برای این کشور و منطقه سرنوشت ساز است» ،تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به حمایت از دولت و ملت سوریه در مبارزه با تروریسم تکفیری ادامه می دهد.
ولایتی در نخستن دیدار خود در بیروت با تمام سلام نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان