arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

بلژیک پیشنهاد داد: تاسیس سازمان سیا اروپایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بلژیک پس از حملات پاریس خواستار تاسیس یک آژانس اطلاعاتی اروپایی همانند سیا برای مقابله با تهدیدات افراطگرایان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شارل میشل، نخست وزیر بلژیک در گفت‌وگو با رادیوی فرانسوی آر.تی. ال گفت: ما باید به سرعت یک آژانس اطلاعاتی اروپایی به عنوان سازمان "سیا"ی اروپا تاسیس کنیم تا این سازمان بتواند اطلاعاتی درباره رادیکالیستهای مشکوک، جمع آوری کرده و از نیات متخاصم آنها پرده برداری کند.

این درخواست وی پس از حملات پاریس مطرح شد که این حملات نشان داد که تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری آن میان چند سازمان اطلاعاتی در اروپا ناموفق بوده است.

میشل هشدار داد که یکی از مشکلات بزرگ سرویسهای امنیتی این است که اطلاعات مورد نظر را نه در سراسر اروپا بلکه تنها میان چند کشور در میان می‌گذارند.

وی ادامه داد: اگر سرویسهای اطلاعاتی قادر باشند که بدون هیچ خطایی اطلاعات مورد نیاز را به اشتراک بگذارند در این صورت دیگر حمله دیگری در اروپا رخ نمی‌دهد اما سیستمی برای تنظیم تبادل اطلاعات وجود ندارد.

هم چنین دیمیتریس آوراموپولوس، کمیسیونر مهاجرت اروپا نیز روز جمعه تشکیل یک آژانس اطلاعاتی در سراسر اروپا را پیشنهاد داد اما میشل در این باره اعلام کرد که برای پذیرش تاسیس این سازمان راه دشواری در پیش است.

در همین حال با وجود حملات پاریس که منجر به کشته شدن 130 نفر شد، وزیر کشور فرانسه تردید خود را درباره تاسیس چنین سازمانی اعلام کرد.

آلمان نیز درباره تشکیل سازمان سیا اروپا مردد است. وزیر کشور آلمان اعلام کرد: ما نباید انرژی خود را برای تاسیس یک آژانس اطلاعاتی در اروپا صرف کنیم. بلکه به جای آن باید بر توسعه تبادل اطلاعات از طریق سازمانهای موجود متمرکز شویم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان