arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴

ترکیه چگونه از تروریست‌ها حمایت می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گفته منابع روس بلال اردوغان دلال نفتی داعش در بازار سیاه است و به این شبکه تروریستی کمک می‌کند که نفت خود به ویژه نفتی که در سوریه استخراح می‌کند را به فروش برساند.
 موفق الربیعی، مشاور سابق امنیت ملی عراق و یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق از چگونگی فروش نفت داعش توسط ترکیه پرده برداشت و گفت شیوه فروش نفت که توسط ترکیه انجام می شود یکی از منابع اصلی تامین مالی داعش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سوری دام پرس به نقل از سایت روسیه الیوم، الربیعی با انتشار بیانیه ای که توسط دفتر رسانه ای اش منتشر شده است، اعلام کرد؛ ترکیه از راه های مختلف از داعش حمایت می کند. یک راه این است که داعش به کمک تسهیلاتی که دولت ترکیه برای آن فراهم می کند نفت عراق و سوریه را در بازار سیاه ترکیه به بیش از نصف قیمت بازار یعنی در حدود 20 دلار در هر بشکه به فروش می رساند. راه دیگر تسهیلات ویژه ای است که ترکیه برای داعش فراهم می کند تا بتواند به سادگی سرباز جدید جذب کند. به این ترتیب که فضایی امن برای داعش برای سربازگیری از میان مهاجران خارجی و عرب در داخل خاک ترکیه به وجود می آورد. رهبران داعش در شهرهای ترکیه به ویژه استانبول دفاتری دایر کرده اند و در آن مکان ها دیدارهایی را با افراد داوطلب انجام می دهند و با کمک دولت ترکیه و سازمان امنیت این کشور نیروهای جدید را از مرز ترکیه با عراق به موصل و از مرز ترکیه با سوریه به رقه منتقل می کنند.

الربیعی همچنین گفت: «شمار عناصری که برای پیوستن به داعش از ترکیه به عراق می آیند در ماه به صدها نفر می رسد که این رقم در مقایسه با گذشته کاهش یافته است برای این که در گذشته تعداد آنها به هزاران نفر می رسید.»

او سازمان امنیت ترکیه را متهم کرد که نسبت به عبور و مرور عناصر داعش از ترکیه به شمال عراق و سوریه اهمال و کوتاهی می کند و یادآور شد: «افراد داعش که در عملیات نظامی در عراق، در جنگ دایر در مناطق شمال و غرب و در سوریه زخمی می شوند به خاک ترکیه انتقال می یابند و در بیمارستان های این کشور درمان می شوند.»

ربیعی به دولت ترکیه هشدار داد و گفت: «آنکارا باید توجه بیشتری به مرزهایش کند و فشارهای بیشتری به گروه های تروریستی داعش وارد کند و اجازه ندهد که خاک آن را به مرتعی گسترده برای خود تبدیل کنند و تصور کنند که در آن با هیچ مشکلی مواجه نمی شوند. ترکیه باید درک کند که استمرار این وضعیت در آخر به ضرر خودش تمام خواهد شد چرا که همیشه کشورهای حامی تروریسم در نهایت از آن ضربه سختی خورده اند.»

در همین رابطه پایگاه خبری آسیا نیوز گزارش داد خانواده اردوغان به ویژه پسر او ارتباطات تنگاتنگی با داعش دارند. منابع روسی تصاویری را منتشر کرده اند که نشان می دهد بلال رجب طیب اردوغان، پسر اردوغان در دیدارهای مختلف در کنار افرادی از داعش نشسته و با آنها جلسه داشته است. به گفته این منابع بلال اردوغان دلال نفتی داعش در بازار سیاه است و به این شبکه تروریستی کمک می کند که نفت خود به ویژه نفتی که در سوریه استخراح می کند را به فروش برساند.

برخی از کارشناسان می گویند حمله جنگنده های اف – 16 ترکیه به جنگنده سوخو – 24 روسیه در حقیقت تلاشی از سوی ترکیه بود که جلوی بمباران حامل های نفتی داعش به ترکیه توسط روسیه را بگیرد، چرا که روسیه به اطلاعاتی دست یافته بود که نشان می داد داعش از چه راه هایی نفت خود را به طرف های ترکی می رساند و قصد بمباران آنها را داشت.

منابع آگاه همچنین به نقل از منابع ترکی گفتند که سمیه اردوغان، دختر رئیس جمهوری ترکیه بر تجهیز و آماده سازی بیمارستان های نزدیک به مرز سوریه برای درمان زخمی های شبکه تروریستی داعش نظارت مستقیم دارد.
نظرات بینندگان