arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴

نشنال اینترست: آمانو می‌داند که اگر گزارش PMD منفی باشد ایران توافق را اجرا نمی‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری نشنال اینترست در گزارشی نوشت که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند که اگر گزارش وی درباره «PMD» بگوید که ایران اقداماتی در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای انجام داده، تهران از اجرای توافق جامع هسته‌ای امتناع می‌کند.

پایگاه خبری نشنال اینترست در گزارشی درباره گزارشی که قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر کند نوشت: یوکیا آمانو میداند که در گزارش خود بگوید که ایران اقداماتی در زمینه ساخت سلاح هسته ای انجام داده است، تهران از اجرای توافق جامع هسته‌ای امتناع خواهد کرد.

این پایگاه آمریکایی گزارش کرد، آژانس بین‌الملل انرژی اتمی (IAEA) و کشورهای عضو آن، تصمیمات مهمی را در روزهای آینده درباره اتهاماتی مبنی بر آنکه ایران در گذشته بر روی سلاح‌های هسته‌ای کار می‌کرده، اتخاذ می‌کنند.

بر اساس این گزارش، اقدامات آژانس و کشورهای عضو، تعیین می کند که آیا برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) اجرا شده و اینکه چگونگی اجرای توافق هسته‌ای توسط ایران را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

در وهله اول، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نتایج شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته یا همان (PMD) را گزارش می‌کند و سپس در ۱۵ دسامبر سال جاری میلادی (۲۴ آذرماه)، شورای حکام که نمایندگی کشورهای عضو آژانس را برعهده دارد، به یافته‌های آمانو پاسخ خواهد داد.

نشنال اینترسنت ادامه داد، بر روی سندی که قرار است ارائه شود، آژانس و کشورهای عضو باید درباره چگونگی پیشروی خود درباره این موضوع، شسته و روفته باشند. آژانس یک آژانس فنی است و کار آن ارائه نتایجی است که تمامی حقایق مربوطه را در برگیرد.

این پایگاه آمریکایی با اشاره به گزارشی که آمانو قرار است درباره «PMD» منتشر کند، گزارش کرد، آمانو می‌داند که اگر به شورای حکام بگوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راضی و خرسند است که ایران کارهایی را انجام داده که شبیه به تلاش برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای بوده است، آن هنگام، ایران احتمالاً حاضر به اجرای بخشی یا تمام توافق نخواهد بود.

این گزارش ادامه داد، آمانو همچنین می‌داند که علاوه بر کشورهای پرنفوذی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام مذاکره کردند، تقریباً تمامی دیگر کشورهای عضو آژانس به شدت از توافق با ایران حمایت می‌کنند. آنها نمی‌خواهند که مدیرکل آژانس یک ارزیابی منفی ارائه دهد که قبل از اجرای توافق، به شکست توافق منتهی شود.

این گزارش ادامه داد، از طرف دیگر، اگر آمانو بازتاب صحیحی از آنچه دیگر اعضای آژانس خواستار شنیدن آن هستند، ارائه دهد، اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت خدشه‌درا خواهد شد بنابراین گزارش آژانس احتمالاً بی‌نتیجه خواهد بود.

نشنال اینترست تأکید کرد، احتمالاً‌ در گزارش آژانس نقاط خاکستری وجود داشته باشد که بازتابی از نقص فنی در راستی‌آزمایی، نبود همکاری کامل ایران و ادامه اختلافات حل نشده آژانس و ایران درباره حقایقی که در موارد خاص وجود دارد از جمله نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای ایران در سایت نظامی پارچین، خواهد بود.

طبق این گزارش، برجام ایران را ملزم به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌کند اما ایران ملزم نیست تصویر کاملی از فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته به ارائه دهد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان