arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴
ادامه مناظره در صحن پارلمان انگلیس درباره حضور نظامی گسترده‌تر لندن در سوریه

کامرون: «داعش» نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ کوربین: حملات هوایی به کشتار مردم بی‌گناه خواهد انجامید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست‌وزیر انگلیس در صحن پارلمان این کشور با هدف کسب مجوز حضور نظامی انگلیس در سوریه مدعی شد لندن با این اقدام می‌تواند تهدیدات علیه انگلیس را کاهش دهد. اما رهبر حزب کارگر انگلیس که مخالف این اقدام است، می‌گوید: حملات هوایی گسترده‌تر به کشتار بیشتر مردم بی‌گناه خواهد انجامید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس که در تلاش است تا رأی پارلمان این کشور در خصوص مجوز اقدام نظامی در سوریه را بدست‌ آورد، هم‌اکنون در حال سخنرانی در صحن پارلمان است.

انتظار می‌رود مباحثات صحن پارلمان انگلیس در خصوص رأی گیری درباره مجوز پارلمان برای انجام حملات هوایی این کشور در سوریه حدود 10 ساعت به طول انجامد.

کامرون در اظهاراتش در صحن مجلس انگلیس اعلام کرد: ما با تهدید بنیادین و اساسی از سوی داعش مواجه هستیم. ما آماده‌ایم و توانمندی داریم تا این تهدید علیه کشور خودمان را کاهش دهیم.

وی برای توجیه نیت دولت این کشور برای ورود نظامی به خاورمیانه افزود: حملات هوایی انگلیس به عراق کمک می‌کند تا بتواند مناطقی که تحت اشغال داعش درآمده است را بازپس گیرند.

نخست‌وزیر انگلیس ادامه داد: انگلیس هم در فهرست هدفهای داعش قرار دارد. در یکسال گذشته داعش تلاش کرده ما را هدف قرار بدهد.

کامرون افزود: 800 نفر از مردم انگلیس تلاش کردهاند تا به داعش بپیوندند و بازگردند و پس از آن، مردم ما را بکشند. وقتی مسئله خطرات اقدام علیه داعش وجود دارد خطرات انفعال در قبال داعش بسیار خطرناک تر و بزرگتر است.

وی در ادامه گفت: رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه اعتقاد دارند که جنگنده‌های انگلیس می‌توانند تفاوت چشمگیری در سوریه ایجاد کنند.

نخست وزیر انگلیس همچنین تأکید کرد: ما نمی توانیم منتظر گذار سیاسی در سوریه بمانیم تا آنهایی روی کار بیایند که با ما همپیمان شوند. هم اکنون با تهدید داعش روبرو هستیم و باید وارد عمل شویم.

کامرون در ادامه اظهاراتش از همه خواست که به جای استفاده از عبارت «دولت اسلامی عراق و شام» از واژه «داعش» برای خطاب قرار دادن این گروه تروریستی استفاده کنند و گفت که این گروه تروریستی نه دولت است و نه اسلامی.

این مقام ارشد انگلیس تأکید کرد: داعش در مقایسه با روزهای اولیه آغاز فعالیت خود، تاکتیک هایش را تغییر داده است. ما هم‌اکنون باید وارد عمل شویم و داعش را تضعیف و در نهایت از بین ببریم.

نخست‌وزیر انگلیس با اعلام اینکه «اختلاف‌ها با روسیه درباره سوریه در حال کم شدن است» همچنین گفت: تا زمانیکه داعش وجود داشته باشد تهدیدها علیه ما وجود دارد زیرا این گروه تمامی تلاش خود را برای ترویج افراط‌گرایی ادامه می‌دهند.

وی با اعلام اینکه «لندن به دنبال اعزام نظامیان انگلیسی به سوریه نیست» گفت: هدف قرار دادن داعش هیچ لطمه‌ای به پروسه سیاسی سوریه و مذاکرات میان دولت سوریه و معارضان وارد نخواهد کرد. حملات هوایی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس علیه مواضع داعش برای حفظ امنیت مردم انگلیس، ضروری است.

 مباحثات در صحن پارلمان انگلیس همچنان ادامه دارد. هم اکنون نوبت به «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر رسیده که مخالف عملیات هوایی انگلیس در سوریه است.

وی در ابتدای اظهارات خود با تأکید براینکه «طرح‌های نخست‌وزیر انگلیس، هیچ استراتژی مشخص، هیچ ائتلاف منسجم و هیچ برنامه مناسبی برای مقابله با داعش و شکست آنها ندارد»، گفت: نخست وزیر انگلیس بدون در نظر گرفتن مخالفت مردم انگلیس به دنبال کسب تأیید پارلمان برای آغاز حملات هوایی در سوریه است.

رهبر حزب کارگر انگلیس ادامه داد:‌ من از عملیات هوایی انگلیس در سوریه حمایت نمی کنم. نمایندگان پارلمان باید افکار عمومی مردم را در رأی خود در نظر داشته باشند.

کوربین همچنین تأکید کرد: ما باید بفهمیم نفتی که داعش به ترکیه و دیگر کشورها می‌فروشد، توسط چه کسانی خریداری شده و چه کسانی این نفت را تأمین می کنند. باید مشخص شود که چه کسی در این تجارت‌ها مشارکت دارد.

این سیاستمدار انگلیسی افزود: هر تصمیمی برای گسترش حملات هوایی برای هدف قرار دادن نیروهای داعش در سوریه به ناچار به مرگ و کشتار هزاران انسان بی‌گناه خواهد انجامید.

وی در ادامه با هشدار درباره «شتاب برنامه‌ریزی نشده برای جنگ» گفت: نخست‌وزیر انگلیس هنوز ارزیابی جدی از عملیات هوایی در سوریه و میزان تلفات غیرنظامی در این عملیات ارائه نکرده است. بدون تردید بمباران بیشتر در سوریه به تلفات غیرنظامی بیشتری خواهد انجامید و باعث آوره شدن تعداد بیشتری از مردم سوریه خواهد شد.

رأی گیری در پارلمان انگلیس درباره اقدام نظامی گسترده‌تر و ورود بیشتر لندن به تحولات نظامی در سوریه امشب ساعت 10 به وقت لندن برگزار خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شبکه «بی بی سی»، از 640 نفر عضو پارلمان انگلیس که انتظار می‌رود رأی خود را امشب اعلام کنند، 362 نفر موافق این اقدام هستند، در حالی 175 نفر دیگر مخالف حضور نظامی گسترده‌تر لندن در سوریه هستند. از مابقی این افراد 19 نفر احتمال دارد به حمایت از دولت بپردازند، و سه نفر دیگر نیز احتمالا به جمع مخالفان اضافه شود. 80 نفر دیگر نیز هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند.

بنا بر این گزارش، اکثر 330 نفر عضو محافظه کار پارلمان انگلیس احتمالا به نفع اقدام نظامی دولت در سوریه رأی خواهند داد در حالی که حدود 90 عضو حزب کارگر، حزب لیبرال دموکرات و اعضای اتحادیه کارگران دموکرات نیز به سمت موافقت با این طرح تمایل دارند.
نظرات بینندگان