arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

"زرین‌غار" خدابنده نیازمند توجه مسئولان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 غارها یکی از جاذبه‌های طبیعی برای جذب گردشگر بوده و با ایجاد زمینه اشتغال پایدار می‌تواند یکی از منابع درآمدزایی برای اهالی هر منطقه‌ای باشد. وجود زرین‌غار در بخش بزینه‌رود خدابنده نیز یکی از همین فرصت‌ها است، ولی هنوز امکان بازدید عمومی از این غار وجود ندارد و این مسئله نیازمند پیگیری مسئولان امر است.

غار آهکی زرین غار، یکی از زیباترین غارهای کشف شده استان زنجان است که در ضلع غربی جاده ترانزیت زنجان همدان و در 35 کیلومتری شهرستان خدابنده مشرف به شهر زرین‌رود بین روستاهای داش‌بلاغ و آق‌بلاق و در طول محور غارهای علیصدر و کتله‌خور قرار گرفته است. این غار در اسفندماه سال 1384 بعد از زلزله منطقه توسط مردم روستا، شناسایی و به کارشناسان منطقه گزارش شد.

این غار دارای یک ورودی بوده که ارتفاع این ورودی 1850 متر از سطح دریا است، ولی ارتفاع درونی آن در نقاط مختلف متفاوت است. برخی از قسمت‌ها تنگ و تاریک می‌شود که باید به حالت سینه‌خیز از آن عبور کرد. قسمت‌های ورودی این غار کاملا خشک است و بعد از رسیدن به قسمت‌های پایین‌تر با چشمه‌هایی مواجه می‌شویم که این چشمه‌ها رابط بین طبقه فوقانی و تحتانی غار است و قدمت این غار هنوز مشخص نیست.

حسن‌رضا بیگدلو، عضو شورای اسلامی شهر قیدار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این غار در صورت بهره‌برداری می‌تواند به‌ یکی از جاذبه‌های توریستی و گردشگری استان زنجان تبدیل شود، اظهار کرد: هنوز این غار برای بازدید عموم مورد استفاده قرار ندارد.

وی تصریح کرد: موقعیت خوب جغرافیایی این غار و فاصله کمتر از 500 متری آن با جاده ترانزیت خدابنده - همدان، می‌تواند یکی از فرصت‌های خوب این غار برای حضور و جذب گردشگران به این منطقه باشد.

به گزارش ایسنا، زرین‌رود مرکز بخش بزینه رود شهرستان خدابنده است. این بخش از شمال به بخش مرکزی خدابنده و از جنوب به بخش شیرین‌سو همدان و از شرق به شهرستان رزن و از غرب به بخش افشار خدابنده منتهی می‌شود.
نظرات بینندگان