arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

کره جنوبی هم به مشکل جمعیت خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاهش قابل توجه نرخ رشد جمعیت در کره جنوبی به عنوان یکی از چهار قدرت برتر قاره کهن آسیا، مقامات سئول را نسبت به آینده کشور شدیدا نگران کرده است.

اخبار رسانه های کره ای حاکی از آن است که سیاست های دولتی برای اعمال انواع روش ها جهت ترغیب جوانان به ازدواج و افزایش روند رو به کاهش زادوولد در این کشور به کلی با شکست مواجه شده است.

ناکامی مقامات کره ای در این زمینه باعث شده تا دولت به منظور رهایی از مشکل پیش آمده دست به دامن برخی نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت این کشور شود تا بلکه جوانان این کشور به امر ازدواج ترغیب شوند.

«هونگ یو جین» مدیرعامل یکی از مراکز اجتماعی در سئول می گوید که ترس از آینده و نگرانی از تامین خانواده، یکی از دلایل اصلی رویگردانی جوانان به امر ازدواج است.

وی در گفت وگو با شبکه خبر آسیا، تفاوت نسل ها و عدم برقراری ارتباط مناسب میان نسل قدیم و جدید را یکی از مسائل مشکل ساز در این زمینه می داند.

بر اساس نتایج جدیدترین بررسی ها، سن ازدواج طی سال های اخیر در کره جنوبی که هم اکنون 50 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد، به طرز قابل توجهی افزایش یافته و به 35 سال رسیده است.

سن ازدواج در سال 1990 در این کشور 25 سال بود.

به نوشته رسانه های کره ای، افزایش سن ازدواج به هیچ وجه خبر خوبی برای مقامات این کشور نیست چرا که این موضوع نشان دهنده شکست کامل دولت در برنامه ای است که برای آن بودجه ای معادل 70 میلیارد دلار اختصاص داده است.

در همین حال بسیاری از جوانان کره ای که به دلیل اشتغال در مراکز مختلف از وقت کافی برای نگهداری از فرزندانشان برخوردار نیستند، عدم وجود مراکز مناسب برای رفع این مشکل را از جمله دلایل تاخیر بیش از حد در تولد نخستین فرزندشان عنوان می کنند.

با اینکه دولت سئول با فراهم کردن برخی امکانات از جمله تامین واحدهای مسکونی ویژه زوج های جوان، تلاش های گسترده ای را برای ترغیب جوانان به امر ازدواج داشته اما ظاهر این برنامه ها کارساز نبوده است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک جهانی که دو سال قبل منتشر شد، کره جنوبی پس از هنگ کنگ و ماکائو سومین کشور دارای کمترین میزان زادوولد در دنیا بوده است.

به باور بسیاری از کارشناسان جمعیتی کره جنوبی، در صورت تداوم روند فعلی و عدم توفیق دولت سئول در ترغیب مردم این کشور به رشد جمعیت، این کشور شاهد سقوط رشد جمعیتی بیشتر خواهد بود به گونه ای که تا سال 2050 این رقم به کمتر از یک درصد خواهد رسید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان