arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴

شناسایی سطوح پایین هورمون زنانه با حسگر جدید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تیمی از محققان دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون یک حسگر جدید طراحی کرده‌اند که می‌تواند سطوح پایین هورمون زنانه استروژن را در نوشیدنی‌ها شناسایی کند.

این حسگر یک سیگنال الکترونیکی را در زمان حضور استروژن در یک مایع ارسال می‌کند و بزودی می‌تواند سطوح این هورمون را در مایعات بدن مانند بزاق آشکار کرده یا آبراه‌ها را به دنبال آلودگی‌های استروژنی که می‌تواند برای انسان و محیط زیست خطرناک باشند، آزمایش کند.

استروژن یکی از هورمون‌های اصلی بدن است که سیستم تولیدمثل زنان را تنظیم می‌کند.

می‌توان این هورمون را برای پیگیری باروری انسان مورد بررسی قرار داد یا گاهی اوقات آن را برای افزایش چرخه تولیدمثل به گاوها و گوسفندان تزریق کرد.

این حسگر دارای طراحی ساده بوده و خوانش‌های فوری ارائه می‌کند.

می‌توان این حسگر را که از نیروی بسیار کمی برخلاف سایر روش‌ها استفاده می‌کند، در یک سیستم ارزیابی الکترونیک ادغام کرد. دستگاه مذکور از قطعات کوچکی از دی‌ان‌ای موسوم به آپتامرها برای اتصال به مولکول‌های استروژن استفاده می‌کند.

آپتامرها از طریق فرآیندی شبیه به انتخاب طبیعی شکل می‌گیرند. از میان جمعیت گسترده توالی‌های نوکلئوتیدی دی‌ان‌ای یا آران‌ای، آن‌هایی که اتصال بهتری با مولکول هدف پیدا می‌کنند بطور انتخابی قوی‌تر شده و این فرآیند طی چند نسل تکرار می‌شود.

محققان قصد دارند دستگاه خود را در یک شرایط پیچیده‌تر مانند یک مایع زیستی واقعی مثل ادرار که ترکیبات حل نشده بسیاری دارد، آزمایش کنند.

این تحقیق در مجله Vacuum Science and Technology B منتشر شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان