arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴

کشف ژنی که آلزایمر را ۱۷ سال عقب می‌اندازد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تیمی از دانشمندان استرالیایی، کلمبیایی، آمریکایی و آلمانی با بررسی جمعیت کلمبیایی‌هایی که بطور ژنتیکی مستعد ابتلای زودهنگام به آلزایمر هستند، توانستند ژنی را کشف کنند که شروع این بیماری را تا 17 سال به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، در شهر یارامول، 5000 نفر در معرض خطر بالای ابتلا به آلزایمر قرار دارند. بیماری نیمی از آن‌ها در سن 45 سالگی و سایرین در سن 65 سالگی تشخیص داده می‌شود. برخی از این افراد در سن 32 سالگی علائم اولیه بیماری را مشاهده می‌کنند، از این رو محققان به بررسی تفاوت‌های ژنتیکی این جمعیت که باعث حفظ برخی، از ابتلای زودهنگام به آلزایمر شده بود، پرداختند.

آن‌ها دریافتند که جهش ژنی موسوم به APOE از شروع زودهنگام بیماری جلوگیری می‌کند و بطور میانگین این ژن می‌تواند تا 17 سال بیماری را به عقب براند. APOE از شکل‌گیری پلاک در مغز جلوگیری کرده و دانشمندان معتقدند که جهش آن، این فعالیت را ارتقا بخشیده است.

این یافته‌ها می‌تواند به دانشمندان در توسعه درمان‌های جدید به منظور به تاخیر انداختن آغاز بیماری کمک کند.

در حال حاضر 850 هزار نفر در بریتانیا از زوال مغزی رنج می‌برند که آلزایمر رایج‌ترین آن‌هاست. این بیماری حداقل 60 هزار نفر را سالانه به کام مرگ می‌فرستد.

نزدیک به 99 درصد کارآزمایی‌های دارویی برای آلزایمر با شکست روبرو شده است، از این رو بجای شناسایی درمانی برای بیماری در زمان آغاز آن، محققان امیدوارند بتوانند راههایی را برای جلوگیری از شکل‌گیری آن پیدا کنند.

ژنی که باعث شروع زودهنگام آلزایمر در جمعیت کلمبیایی شده، E280A نام دارد و پژوهش‌های اخیر نشان داده که توسط یک فاتح اسپانیایی در اوایل قرن 17 میلادی معرفی شده است.

فاتحانی که برای تصرف آمریکای جنوبی وارد این منطقه شده بودند، اوایل قرن شانزدهم شروع به تصرف کلمبیا کردند.

در کل محققان توانستند 9 ژن را که در آلزایمر دخیل هستند، جدا کنند که برخی از آن‌ها تا 17 سال شروع بیماری را به تاخیر می‌اندازد.

نتایج این تحقیق در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.
نظرات بینندگان