arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴

پوتین: خداوند با زایل کردن عقل حاکمان ترکیه آنها را تنبیه می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رئیس جمهور روسیه در ادامه انتقادات خود از حاکمان ترکیه بواسطه سرنگون کردن جنگنده روسی عنوان داشت که واقعا غیر از خداوند کسی نمی داند چرا آنکارا دست به این کار زده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «ولادیمیر پوتین» در نطق سالانه خود در پارلمان روسیه با بیان این مطلب گفت: آنکارا با تروریست های حاضر در عراق و سوریه روابط تجاری دارد و ما تحریم های بیشتری را علیه ترکیه اعمال خواهیم کرد.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت: هنوز نمی توانم درک کنم چرا ترکیه جنگنده روسیه را سرنگون کرد. ما پیش از این واقعه آماده بودیم تا در زمینه موارد مهم و حساس با آنکارا همکاری کنیم و حتی این همکاری ها را بسیار بیشتر از سایر متحدان ترکیه انجام دهیم اما فقط خدا می داند که چرا آنکارا دست به این کار زد. به نظر می رسد خداوند تصمیم به تنبیه حاکمان ترکیه از طریق زایل کردن عقل آنها گرفته است.

پوتین در ادامه دشمنی با مردم ترکیه را رد کرد و گفت ما دوستان زیادی در ترکیه داریم و مسکو از دست عده ای خاص در آنکارا ناراحت است و نه مردم ترکیه.

این وضعیت در حالی است که احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه گفته است که اتهامات روسیه در خصوص تجارت نفتی ترکیه با گروه داعش یادآور دروغ‌های ماشین تبلیغاتی دوران اتحاد جماهیر شوروی است.

مقامات وزارت دفاع روسیه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و خانواده‌اش را متهم کردند که درصادرات و انتقال غیرقانونی نفت گروهداعش در مناطق تحت کنترل این گروه در سوریه نقش مستقیم داشته‌اند.

به گزارش رویترز، احمد داود اوغلو در یک کنفرانس خبری پیش از سفر به آذربایجان در خصوص اتهامات روسیه علیه دولت ترکیه، گفته است: «در دوران جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی یک ماشین تبلیغاتی داشت و هر روز دروغی تازه مطرح می‌کرد. ابتدا انها خودشان این دروغ‌ها را باور می‌کردند، سپس از همه انتظار داشتند که این دروغ‌ها را باور کنند. این‌ها به عنوان دروغ‌های پراودا یاد می‌شود»

اشاره احمد داود اوغلو به پراودا، ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی بین سال‌های پس انقلاب در روسیه تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ است. نخست وزیر ترکیه اضافه کرده است: «این یک سنت قدیمی بود، اما دو باره سر براورده است. هیج کس برای دروغ‌ها به شیوه ماشین تبلیغات دوران شوروی ارزشی قائل نیست.»

دیدار بی نتیجه وزیران خارجه روسیه و ترکیه

علاوه بر این اظهار نظرها، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار کرد. این اولین دیدار در بالاترین سطح بین مقامات دو کشور بعد ازسرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه است. اختلافات هنوز حل نشده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه بعد از دیدار با همتای روس خود، در حاشیه نشست کنفرانس امنیت و همکاری اروپا دربلگراد گفت که هر دو با شفافیت مسائل را در میان گذاشته‌اند، ولی از هم اکنون نمی‌توان گفت با یک دیدار مسائل حل خواهد شد.

چاووش اوغلو تصریح کرد که اختلاف نظرها ادامه دارد. او اما در عین حال ابراز امیدواری کرد که با گذشتن از جو احساسی موجود، عقل سلیم حاکم شود.

لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پس از دیدار با چاووش‌اوغلو گفت که این دیدار به اصرار وزیر خارجه ترکیه انجام گرفت و چاووش‌اوغلو حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت.

لاوروف پس از دیدار خود با همتای ترک خود در جمع خبرنگاران گفت: «وزیرخارجه ترکیه بر مواضعی تأکید کرد که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده بودند و ما هم نظرات خود را در این دیدار بیان کردیم.»

نشست وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا روز پنجشنبه (۱۲ آذر/ ۳ دسامبر) در بلگراد، پایتخت صربستان آغازشد. در این نشست نمایندگان ۵۷ کشور عضو این سازمان از جمله وزرای خارجه آمریکا و روسیه شرکت دارند.

نظرات بینندگان