arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

هشدار درباره شیوع آنفولانزا در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به اخبار منتشر شده درباره آنفلوآنزا در فضای مجازی و مرگ میر تنی چند از هموطنان‌مان با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی همه چیز را بزرگ و غیرعادی نشان می‌دهند، گفت: ما بررسی کردیم و با توجه به وسعت گرفتاری، ویروس فعلی همان ویروس معمول است و موضوعی غیرعادی نیست.
 
دکتر محمود نبوی  درباره اخبار منتشر شده در زمینه شیوع آنفلوآنزای نوع A در استان کرمان و جانباختن 16 نفر در این استان گفت: موج آنفلوآنزا در فصول آذرماه در کشور ما آغاز می‌شود بنابراین ویروس همان ویروس فصلی است و فعلا موج H1N1 آغاز شده است و احتمالا در ماه‌های آینده موج H3N2 و B هم وارد کشور می‌شود.
 
وی افزود: در چند سال گذشته ما مرتبا ویروس‌های افرادی را که بیماری شدید تنفسی دارند، نمونه‌برداری کرده و ویروس‌های آنها را تعیین می‌کنیم. کشور ما بعد از آمریکا و کانادا رتبه سوم را در کار ویروس‌شناسی از نظر تعدادی که انجام می‌دهد، به خود اختصاص داده است.
 
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه معمولا خاصیت آنفلوآنزا این است که در فصل سرد حدود 5 تا 10 درصد جامعه را درگیر می‌کند، گفت: حدود یک درصد از این افراد ذات‌الریه می‌کنند و ذات‌الریه هم با درمان خوب به طور متوسط هفت درصد مرگ و میر به همراه دارد؛ این آمار در جوانان سه درصد است و در افراد پیر تا 15 درصد هم می‌رسد. بنابراین یکسری از تلفات ناگزیر است.
 
مرگ و میر آنفلوآنزا غیرعادی نیست
نبوی تاکید کرد: با توجه به جمعیت استان کرمان و موجی که شروع شده، این تعداد مرگ و میر غیرعادی نیست و از رقم معمولی بالاتر نبوده است. در این استان 8 مورد مثبت ابتلا به ویروس آنفلوآنزا نوع A تیپ H1N1 مشخص شد که منجر به فوت شده است، البته تعداد فوتی‌ها بیشتر بوده اما دلایل فوت، دلایل دیگری مانند تنگی نفس و نارسایی قلبی هم بوده است.
 
وی همچنین گفت: نامگذاری این آنفلوآنزا به نام خوکی کار درستی نبوده و آنفلوآنزایی که در سال 2009 ایجاد شد، فقط ژن‌های خوک را نداشت بلکه حاوی ژن‌های پرنده و انسان هم بود. بنابراین آنفلوآنزایی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم چیز غیرمعمولی نیست، منتها از آنجایی که ما مراقبت می‌کنیم، تعداد تلفات دقیقا مشخص می‌شود و این غیرعادی نیست. ویروس نیز، ویروسی فصلی است.
 
افراد پرخطر واکسن بزنند؛ موج‌های بعدی آنفلوآنزا در راه است
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: افرادی که مبتلا به ویروس شده‌اند اکثرا کسانی بودند که دچار ضعف ایمنی هم بوده‌اند و این موضوع به ما نشان می‌دهد بیمارانی که دچار ضعف ایمنی هستند، ابتدای فصل سرما باید واکسن تزریق کنند؛ چراکه در صورت ابتلا به آنفلوآنزا ابتلا به مرگ و میر و عوارض آن برای آنها 10 برابر افراد سالم است. بنابراین تاکید می‌کنیم کسانی که ضعف ایمنی دارند مانند بیماران مبتلا به آسم، بیماران سرطانی که شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام می‌دهند، پیوند عضو، دیابتی‌ها و... همین الان هم واکسن تزریق کنند؛ چراکه موج‌های بعدی در راه است و اگر این کار را انجام ندهند، احتمال مرگ و میر در آنها افزایش می‌یابد. در کرمان نیز اکثر فوتی‌ها از همین اشخاص مسن که بیماری‌های مختلف داشتند بوده است.
 
نبوی با بیان اینکه زمانی که یک اپیدمی آغاز می‌شود، افراد باید مراعات اخلاق تنفسی را داشته باشند، گفت: این اخلاق این است که اگر بیمار شدند 2 یا 3 روز اول را در خانه بمانند و اگر ناچار به بیرون آمدن از خانه هستند، در صورت دیگران سرفه نکنند، دست ندهند، با دیگران روبوسی نکنند و سایرین هم فاصله یک متری از افراد سرما خورده را حفظ کنند.
 
وی افزود: بحث دیگر این است که در فصل سرما ویروس آنفلوآنزا تا هشت ساعت روی سطوح می‌ماند؛ بنابراین افراد به صورت مداوم دست‌های خود را با آب و صابون شست‌و‌شو دهند. این اقدامات باعث کاهش ابتلا می‌شود و کسانی که پرخطر هستند نیز واکسن تزریق کنند.
 
موج اول آنفلوآنزا در کرمان و جنوب شرق کشور
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تزریق واکسن در افراد پرخطر یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، گفت: در حال حاضر موج اول آنفلوآنزا در کرمان و جنوب شرقی کشور است و طبعا استان‌های دیگر را نیز در هفته‌های آینده درگیر می‌کند و قطعا کل کشور درگیر خواهد شد، چراکه آنفلوآنزا جهان‌گیر است و در یک جا نمی‌ماند. هر ساله در زمستان در دنیا از جمله کشور ما درگیر این ویروس می‌شوند. عده زیادی کم علامت هستند و ویروس را پخش می‌کنند. اکنون این بیماری از کرمان و زاهدان آغاز شده و قطعا در هفته‌های آینده در سایر استان‌ها نیز پخش می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان