arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

مرکز آمار: ایرانیان 13ساعت از روز را صرف مراقبت از خود می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرکز آمار ایران اعلام کرد: افراد 15 ساله و بیشتر در کشور، در یک شبانه روز به طور متوسط 13 ساعت و 24 دقیقه به فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی اختصاص می دهند.

به گزارش ایرنا از نتایج طرح آمارگیری گذران وقت نقاط شهری (بهار1394) منتشر شده از سوی مرکز آمار، براساس طبقه بندی فعالیت های گذران وقت، نگهداری و مراقبت شخصی، طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود.

این فعالیت ها مربوط به مراقبت های شخصی افراد شامل مراقبت های بهداشتی، درمانی و آرایشی، فعالیت های معنوی نظیر فرایض دینی و فعالیت های مذهبی، نظافت و استحمام، تفکر و برنامه ریزی، خوردن و خوابیدن و استراحت و مواردی از این دست است.

همچنین بررسی الگوی گذران وقت افراد 15 ساله و بیشتر در این فصل نشان می دهد که بعد از فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی به طور متوسط بیشترین و کمترین زمان صرف شده در شبانه روز به ترتیب مربوط به فعالیت های خانه داری برابر با سه ساعت و 12 دقیقه و فعالیت های داوطلبانه و خیریه برابر 2 دقیقه بوده است.

براساس این آمار، مردان بعد از نگهداری و مراقبت شخصی بیشترین زمان شبانه روز را به کار و فعالیت های شغلی (چهار ساعت و 58 دقیقه) و زنان به فعالیت خانه داری (پنج ساعت و 16 دقیقه) اختصاص داده اند.

براساس نتایج به دست آمده، افراد شاغل 15 ساله و بیشتر به طور متوسط هفت ساعت و 23 دقیقه از یک شبانه روز را به کار و فعالیت های شغلی خود اختصاص داده اند. این در حالی است که مردان شاغل به طور متوسط هفت ساعت و 43 دقیقه و زنان شاغل پنج ساعت و 42 دقیقه از شبانه روز را به کار و فعالیت های شغلی خود پرداخته اند.

مقایسه نتایج یادشده با اطلاعات متناظر در بهار سال 1388 نشان می دهد که امسال افراد شاغل نسبت به دوره قبل زمان بیشتری را به کار و فعالیت شغلی اختصاص داده اند.

الگوی گذران وقت افراد 15ساله و بیشتر به تفکیک روزهای تعطیل و غیر تعطیل گویای آن است که افراد در روزهای تعطیل به طور متوسط یک ساعت و 49 دقیقه و در روزهای غیر تعطیل سه ساعت و سه دقیقه به کار و فعالیت های شغلی پرداخته اند.

تاکید بر این نکته ضروری است که شاخص یاد شده عمومی و مربوط به کل افراد 15 ساله و بیشتر شاغل و غیر شاغل است و تمام گروه های غیر فعال اعم از محصل، خانه دار، دارای درآمد بدون کار را شامل می شود. به همین دلیل ساعات اختصاص یافته این گروه برای کار و فعالیت شغلی در 24 ساعت شبانه روز با افراد شاغل که در بالا اشاره شد متفاوت است.

بررسی فعالیت های گذران وقت جوانان 24-15 ساله گویای آن است که این گروه از جوانان در یک شبانه روز به طور متوسط سه ساعت و 33 دقیقه به انجام فعالیت های آموزشی و 2 ساعت و هشت دقیقه را به استفاده از رسانه های جمعی اختصاص داده اند.

همچنین بررسی فعالیت های آموزشی افراد باسواد براساس سطوح تحصیلی، نشان می دهد افراد دارای تحصیلات لیسانس با صرف زمان یکساعت و 54 دقیقه بیشتر از سایر گروه های تحصیلی به فعالیت های آموزشی و فراگیری پرداخته اند. همچنین افراد با تحصیلات دکترای تخصصی به طور متوسط 32 دقیقه و افراد بیسواد یکساعت و 21 دقیقه در یک شبانه روز را به فعالیت های مشارکت اجتماعی اختصاص داده اند.

یافته های طرح نشان می دهد که هر فرد 15 ساله و بیشتر به طور متوسط در یک شبانه روز 16 دقیقه به انجام فعالیت های ورزشی و 18 دقیقه به فعالیت های تفریحی، فرهنگی پرداخته است. این فعالیت ها برای مردان به ترتیب 20 و 25 دقیقه و برای زنان به ترتیب 12 و 13 دقیقه است.

به گزارش ایرنا، ساعاتی که فرد در یک شبانه روز به فعالیت های مختلف تخصیص می دهد، گذران وقت در یک شبانه روز محسوب می شود.

چکیده نتایج طرح یاشده به زودی از طریق درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir در دسترس عموم قرار می گیرد.
نظرات بینندگان