arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴

«دیپلمات» منتشر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سومین شماره ماهنامه دیپلمات منتشر شد.

در شماره جاری گفت و گوی مفصلی با علی اکبر صالحی وزیر خارجه سابق و رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی انجام دادیم. وی در این گفت و گوی 3 ساعته به بیان ناگفته هایی در خصوص 2 سال مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در دوره احمدی نژاد و چگونگی شروع و انجام آن و همچنین ترکیب تیم ایرانی و تیم آمریکا پرداخت و از جمله به مخالفت های سعید جلیلی با مذاکرات محرمانه با آمریکا اشاره کرد.

اما پرونده اصلی این شماره به موضوع ورود روسیه به صحنه سوریه و تحولات شام اختصاص دارد. در این پرونده که در بخش زیر ذره بین مجله کار شده است، با مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه گفت و گویی ترتیب داده شده است. سنایی در این گفت و گو به تقسیم کار ایران و روسیه در سوریه اشاره می کند. همچنین اساتیدی چون گراهام آلیسون رئیس مرکز بلفر دانشگاه هاروارد، آندری سایگانف، عباس ملکی، احمد نقیب زاده، ابراهیم متقی، لینا خطیب، پل سالم، پیام محسنی، جهانگیر کرمی، عباس مصلی نژاد، عبدالرسول دیوسالار و .. در این پرونده قلم زدند.

در بخش قدرت نرم مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور در یادداشت مفصلی برای دیپلمات به سناریوهای اقتصاد ایران پس از برجام و راهکارهای بهبود آن پرداخته است. همچنین حمید قنبری دبیر کمیته برجام در بانک مرکزی طی یادداشتی رژیم های تصمیم گیری داخلی اروپا و آمریکا در مورد لغو تحریم ها را بررسی کرده است. همچنین گفت و گویی با عبد الرسول دری اصفهانی مشاور اقتصادی تیم مذاکره کننده هسته ای در خصوص لغو تحریم ها انجام شده است. محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران و مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران نیز در یادداشت هایی به وضعیت بازار پس از تحریم ها پرداخته اند.

در بخش دیگر زیر ذره بین به موضوع حملات تروریستی فرانسه پرداخته شده و اساتیدی چون احمد نقیب زاده، علیرضا میریوسفی، عبدالرضا فرجی راد و پیروز ایزدی به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته اند.

در بخشی دیگر موضوع پیروزی حزب اعتدال و توسعه در ترکیه مورد بررسی قرار گرفته است و کارشناسانی چون قدیر گلکاریان، علی کالیراد، سالار سیف الدینی و اسد الله اطهری به تاثیر این انتخابات بر آینده سیاست خارجی ترکیه پرداخته اند.

در این شماره همچنین به بهانه 74 سالگی رابرت کوهن تئوریسین لیبرال روابط بین الملل برای اولین بار پس از 30 سال محمد حسین باقی فصل چهارم کتاب «پس از هژمونی» وی را به فارسی برگرداند.

در بخش جدل نیز دیپلمات این پرسش را از حسین ملائک و حسن بهشتی پور پرسیده است که با توجه به حضور نظامی روسیه و غرب در منطقه آیا می توان سیاست نه شرقی نه غربی را بازخوانی کرد؟

در بخش بایگانی نیز به موضوع دخالت نظامی محمد رضا شاه در نبرد ظفار پرداخته شده و فریدون مجلسی نماینده وقت وزارت خارجه در دفتر نخست وزیری در یادداشتی این موضوع را تشریح کرده است. اساتیدی چون حمید احمدی، داوود هرمیداس باوند و علی ططری مدیر مرکز اسناد مجلس به زوایای دیگر این موضوع پرداخته اند.

در مکتبخانه نیز ساموئل هانتینگتون و آرای وی را مورد نقد و بررسی قرار دادیم و اساتیدی چون استنلی هافمن استاد هاروارد، جری مولر استاد کلمبیا، جین کرک پاتریک سفیر سابق آمریکا به همراه فرشید جعفری و دیااکو حسینی در این رابطه قلم زدند.

سومین شماره ماهنامه دیپلمات در 132 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان از فردا سه شنبه روی دکه های مطبوعاتی توزیع می شود.

نظرات بینندگان