arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

AP: آمریکا و دیگر اعضای 1+5 خواستار مختومه شدن پرونده 'پی ام دی' ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری آسوشیتد پرس اعلام کرد بر اساس اسناد محرمانه ای که به دست این رسانه رسیده است، آمریکا که زمانی بشدت از فعالیت های ادعایی ایران در زمینه سلاحهای هسته ای انتقاد می کرد به همراه دیگر کشورهای 1+5 از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد خواست تا پرونده پیگیری این ادعاها را ببندد.

این خبرگزاری آمریکایی گزارش داد: این درخواست (بسته شدن پرونده 'پی ام دی' یا همان ابعاد احتمالی نظامی) در پیش نویس محرمانه قطعنامه ای که برای نشست هفته آینده 35 کشور عضو شورای حکام آژانس آماده شده و در اختیار تمام اعضا می باشد، درج شده است.

'اگرچه لحن درخواست پایان دادن تحقیقات، بی طرفانه است، دیپلماتهای غربی آشنا با پیش نویس این سند می گویند که برخی از بیانیه های اجلاس شورای حکام از آنچه که آمریکا و متحدانش تلاشهای ایران برای ساخت سلاحهای هسته ای می خوانند، انتقاد خواهند کرد.'

این دیپلماتها می گویند که ادبیات قطعنامه باید برای ایرانیان قابل قبول و بی طرفانه می بود تا بتوان در اوایل سال آینده میلادی برجام را اجرا نمود.

ادامه این پیش نویس سه صفحه ای در مورد نقش آژانس در نظارت بر تعهدات ایران در برجام بوده و بیان می دارد که شورای حکام نظارت بر اجرای برجام را جایگزین فشار در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان