arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

قطعنامه انهدام تسلیحات هسته‌ای تصویب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود حمایت نکردن ایالات متحده و دیگر قدرت‌های هسته‌ای جهان، پیش‌نویس قطع‌نامه انهدام تسلیحات هسته‌ای و ترغیب مردم به دیدار از هیروشیما و ناکازاکی با حمایت ژاپن به طور رسمی در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از روزنامه ژاپن تایمز، این قطع‌نامه که با اکثریت آرا در روز دوشنبه به تصویب رسید به دنبال تصویب پیشنهاد غیرالزام‌آور کمیته اولیه مجمع سازمان ملل درباره خلع سلاح هسته‌ای و مسائل امنیتی در ماه گذشته مطرح شد.

ژاپن در 22 سال پیاپی قطع‌نامه‌هایی را درباره موضوعات مشابه معرفی کرده است که همه آن‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده‌اند. با این حال این اولین‌بار بود که ژاپن دعوت برای دیدار از شهرهای ناکازاکی و هیروشیما که در حمله هسته‌ای ویران شدند را در قطع‌نامه خود گنجانده است.

قطع‌نامه امسال ژاپن که نگرانی عمیق درباره پیامدهای فاجعه‌آمیز انسانی هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای را ابراز می‌کند و از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا در جهت جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای فعالیت کنند، با حمایت 166 کشور و رای ممتنع 16 کشور و نیز سه رای مخالف روبه‌رو شد. هیچ یک از پنج قدرت هسته‌ای جهان - بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده – از این سند حمایت نکردند.

بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده که در سال گذشته از طرح‌های ژاپن حمایت کرده بودند، به این قطع‌نامه رای ممتنع دادند؛ چین، روسیه و کره شمالی نیز علیه این قطع‌نامه رای دادند.

این قطع‌نامه با اشاره به این که سال 2015 هفتادمین سالگرد حملات اتمی به هیروشیما و ناکازاکی است، از هر تلاشی برای افزایش آگاهی نسبت به تاثیر انسانی استفاد از تسلیحات هسته‌ای از طریق بازدید رهبران و مردم از این شهرهای ویران شده در حمله هسته‌ای و شنیدن شهادت بازماندگان حمله بمب اتمی حمایت می‌کند.

این قطع‌نامه به شدت انجام آزمایش‌های هسته‌ای انجام شده از سوی کره شمالی و پرتاب موشک‌های بالستیک را محکوم می‌کند و نگرانی جدی درباره فعالیت‌های ادامه‌دار هسته‌ای این کشور را ابراز می‌کند.

برچسب ها: هسته ای ، برجام ، تسلیحات
نظرات بینندگان