arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

هشدار مقیمی به داوطلبان انتخابات؛ از فضای مجازی به صورت قانونمند و اخلاق‌مدار استفاده کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی گردش قدرت و تغییر مدیریت‌ها بر اساس آرایی است که از صندوق‌ها به دست می‌آید.

مهمترین‌ بخش‌ سخنان محمدحسین مقیمی در همایش آموزشی، توجیهی و منطقه‌ای اعضای ستاد انتخابات که با حضور اعضای ستاد انتخابات کشور، فرمانداران و بخشداران استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد امروز (سه‌شنبه) در اهواز برگزار شد، که ایسنا آن را منتشر کرده به این شرح است:

** نظام ما یک نظام مردم‌سالار است و تفاوت آن با نظام‌های دموکرات دیگر دنیا در همین اسلامی بودن آن است. در بسیاری از کشورها انتخابات انجام می‌شود ولی در کشور ما این انتخابات با حضور مردم برگزار می‌شود و اسلامیت نظام، به رای مردم مشروعیت می‌دهد.

** امروز در دنیا این‌گونه مطرح می‌شود که در ایران مردم کاره‌ای نیستند و تنها عده‌ای تصمیم می‌گیرند. این را کسانی می‌گویند که با نظام جمهوری اسلامی دشمنی دارند. آنها این موضوع را مطرح می‌کنند که در ایران، حکومت مردمی نیست و حکومتی خاص برقرار است و همیشه ایران را زیر سوال می‌برند ولی وقتی انتخاباتی در ایران برگزار می‌شود، تا ماه‌ها حرف‌های آنان به حاشیه می‌رود.

** در شرایط فعلی که منطقه ما اسیر کج‌فهمی‌ها است و تبلیغات منفی توسط داعش و وهابیون انجام می‌شود؛ باید در انتخابات حضور گسترده‌ای داشته باشیم تا پاسخ دندان‌شکنی به آنان بدهیم.

** باید مردم احساس کنند که ما به عنوان مجریان انتخابات بی‌طرف هستیم و آن زمان است که به پای صندوق‌های رای می‌آیند. توصیه وزیر کشور به تمام دست‌اندرکاران انتخابات این است که در تمامی مراحل انتخابات به بی‌طرفی خود توجه داشته باشیم و به آن عمل کنیم. بر اساس قانون، هیات‌های اجرایی نباید برای فردی تبلیغ یا علیه آن تبلیغ منفی داشته باشند.

** باید تلاش کنیم که در انتخابات، مسائل امنیتی و سیاسی نشوند و در حد مسائل اجتماعی آنها را حل کنیم تا شادابی برای مردم ملموس باشد. البته اگر هر اتفاقی بیافتد از طریق شورای تامین استان، موضوع حل خواهد شد.

** باید از اسناد مربوط به انتخابات حراست و نگهداری کرد تا اگر بعدا به آنها نیاز شد، در دسترس باشند. شناسایی تخلفات و جرایم انتخاباتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و بایدها و نبایدها را مشخص کنیم.

** باید جو منطقه از اکنون تا زمان برگزاری انتخابات خوب باشد و التهاب و درگیری در آن به حداقل برسد. تدبیر، لازمه افزایش نشاط سیاسی و اجتماعی است که در این راستا باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا نشاط اجتماعی ایجاد شده و مردم به پای صندوق‌های رای بیایند.

** اگر کسی خلاف عمل کرد، باید به صورت صریح با آن برخورد کنیم و به فرد خاطی تذکر دهیم؛ این برخورد موجب می‌شود که افرادمان را حفظ کنیم و نگذاریم تخلفات جزئی، به تخلفات بزرگ‌تر تبدیل شوند.

**در برخی انتخابات‌ها، صندوق ابطال‌شده داشته‌ایم که این برای جمهوری اسلامی خوب نیست و هزینه اقتصادی و همچنین هزینه معنوی در بر دارد. هزینه معنوی این موضوع، قابل جبران نیست پس باید دقت شود که هیچ صندوق یا حوزه انتخابی باطل نشود که در این جهت، نیاز است به موقع اقدام کنیم و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شود.

** اگر افرادی رد صلاحیت شدند برای این‌که دلیل را بدانند باید به مراجع بالاتر هدایت شوند و اگر احساس کردیم حقی ضایع شده است بدون ایجاد حاشیه کمک کنیم تا فرد پیگیر حقش باشد.

** باید از قبل بر روی چالش‌های قومی و قبیله‌ای فکر کنیم و با صحبت و گفت‌وگو نگذاریم که موارد سیاسی و امنیتی شوند. همچنین اطلاع‌رسانی به مردم نیز باید به موقع صورت گیرد.

** باید به تمام کارهای اجرایی شفافیت دهیم تا مردم بین خودشان و ما حائلی نبینند. در انتخاب هیات‌های اجرایی نیز از افراد خوب، شجاع، خوش‌نام و متدین استفاده کنیم.

**توجه شود که داوطلبان از فضای مجازی به صورت قانون‌مند و اخلاق‌مدار استفاده کنند و مردم نیز به اطلاعیه‌هایی که از طریق صدا و سیما پخش می‌شود، توجه کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان