arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

اتفاق باورنکردنی در پرواز تهران - مشهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی هشت روز از اعلام رسمی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می‌گذرد که قیمت مسیرهای پروازی مانند تهران-مشهد به مرز یک میلیون تومان نزدیک شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری دوشنبه هفته قبل از آزادسازی قیمت بلیت 170 مسیر پروازی داخلی خبر داد. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره با بیان این‌که نرخ بلیت مسیرهای تکلیفی آزادسازی نمی‌شود به تسنیم گفته بود: روی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ماه‌ها کار کارشناسی انجام شد و مشورت‌های لازم با بخش‌های مختلف و کارشناسان سازمان هواپیمایی و همچنین انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام شد.

خداکرمی ادامه داد: ماحصل این مشورت‌ها اجرایی شدن ماده قانونی برنامه پنجم توسعه درباره آزادسازی نرخ بلیت شبکه حمل و نقل هوایی کشور بوده است.

خداکرمی تصریح کرد: همچنان که نرخ یک پرواز بین‌المللی سیاحتی یا زیارتی قیمت‌های متنوعی دارد و شرکت‌های هواپیمایی برای یک مسیر بسته به شرایط مختلف نرخ‌های متنوعی را اعلام می‌کنند، ایرلاین‌های ایرانی نیز از این پس می‌توانند نرخ بلیت را با توجه به زمان پرواز، کم‌تقاضا بودن و پرتقاضا بودن و همچنین برند تعیین کنند.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌های داخلی می‌توانند در آزادسازی قیمت‌ها برای یک مسیر پروازی چند نرخ اعلام کنند، بر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر روند آزادسازی قیمت‌ها تاکید کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی را دارد و به طور قطع بر این روند نظارت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت مناسب بازار این اطمینان خاطر را به ما برای اجرای آزادسازی قیمت‌ها داد گفت: با توجه به اینکه کار کارشناسی برای آزادسازی انجام شده و در موقعیت مناسبی هم این کار اجرایی شد انشاءالله مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم با آزادسازی می‌توانند امیدوار باشند سطح خدمات پروازی افزایش یافته و تاخیرات به حداقل برسد اظهار کرد: زمینه‌ساز توسعه صنعت هوایی آزادسازی قیمت‌هاست و با این کار تنوع ارائه خدمات را خواهیم داشت و پس از این مرحله با رقابتی شدن بهبود کیفیت را داریم.

پس از این اظهارات بود که علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران با تاکید بر این‌که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در بدترین زمان ممکن انجام شد به تسنیم گفت: با این کار مشکلی از حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور حل نشده و این قبیل تصمیم‌گیری‌های یک‌طرفه مناسب حال مردم نیست.

وی یادآور شد:با دوستان سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با وضعیت حمل و نقل هوایی صحبت کرده بودیم و قرار بود ابتدا شناورسازی قیمت بلیت هواپیما انجام شود و پس از آسیب‌شناسی در یک زمان مناسب آزادسازی قیمت‌ها اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه باید چالش‌های شناورسازی بلیت هواپیما مورد بررسی قرار می‌گرفت، تصریح کرد: در حالیکه چالش‌های شناورسازی نرخ بلیت هواپیما همچنان پابرجاست سازمان هواپیمایی اقدام به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است. این مسئله مشکلی را از حمل و نقل هوایی کشور حل نمی‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: البته با آزادسازی قیمت‌ها بلیت یک‌سری از مسیرهای پروازی بی‌رویه گران می‌شود.

خسروی با بیان اینکه یکی از مشکلات این بخش عدم فروش بلیت اینترنتی توسط ایرلاین‌های کشور است، گفت: به‌جز 3 ایرلاین بقیه شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند بلیت های خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانند، این شرکت‌ها بلیت های خود را به صورت چارتر در اختیار یک‌سری شرکت‌های زیرپله‌ای قرار می‌دهند و آنها در زمان‌های خاص این بلیت های چارتری را گران‌تر می‌فروشند.

وی افزود: تا زمانی که سیستم جامع فروش اینترنتی بلیت را نداشته باشیم یا اینکه سازمان هواپیمایی کشوری یک نظارت قوی و شدید روی ایرلاین‌ها نداشته باشد، به هیچ عنوان نمی‌توانیم مشکلات بخش حمل و نقل هوایی مسافری کشور از جمله تاخیرات پروازی و خدمات نازل پروازی را حل کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به اظهارات یکی از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در بهترین زمان اجرا شد، گفت: آزادسازی در زمان مناسبی اجرایی نشد چرا که لازمه این کار یعنی تناسب عرضه و تقاضا در کشور هنوز فراهم نشده است.

خسروی تاکید کرد: حمل و نقل هوایی کشور با آزادسازی قیمت‌ها نظم نمی‌گیرد. حال که این کار را انجام داده‌اند باید از آنها پرسید آیا شرکت‌های هواپیمایی خسارات تاخیرات ناشی از پروازها را پرداخت می‌کنند؟

وی اظهار کرد: بعید می‌دانم از این به بعد هم شرکت‌های هواپیمایی داخلی بخواهند تاخیرات پروازی را پرداخت کنند. اصولا تصمیم‌گیری‌های یک‌طرفه مانند آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مناسب حال مردم نیست.

به گزارش تسنیم هنوز چند ساعتی از اعلام سازمان هواپیمایی نگذشته بود که قیمت بلیت مسیر پر ترددی مانند تهران-مشهد به 400 هزار تومان افزایش یافت. در این بین یکی از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری به اولین پس‌لرزه آزادسازی قیمت‌ها واکنش نشان داد و به تسنیم گفت:‌ این قیمت (400 هزار تومان) پس‌لرزه آزادسازی بلیت هواپیما نیست و موارد اینچنینی تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.

جعفرزاده افزود: با وجود ابلاغ آزادسازی قیمت‌ها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هنوز شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های پروازهای داخلی را روی سیستم‌های خود بارگذاری نکرده‌اند که کسی بخواهد مثلا بلیط تهران - مشهد را با قیمت 400 هزار تومان به فروش برساند.

وی بیان کرد: هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی فعال کشور نرخ 400 هزار تومانی را برای هیچ مسیر پروازی داخلی اعلام نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آزادسازی نرخ هواپیما چه زمانی اجرا می‌شود گفت: سازمان هواپیمایی کشوری روند آزادسازی قیمت‌ها را تکلیف کرده است و شرکت‌های هواپیمایی باید بر اساس برند، زمان پرواز و نوع سرویس‌دهی نرخ‌ها را محاسبه و اعلام کنند.

این در حالی بود که نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد در روزهای اخیر سیر صعودی خود را ادامه داد و به مرز نیم میلیون تومان رسیده است. هم‌اکنون قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد-تهران با نرخ کمتر از 840 هزار تومان در دسترس نیست.

نکته جالب توجه اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه است. محمدسعید شرفی با بیان این‌که اکثر شرکت‌های هواپیمایی تاکنون تغییر نرخی در راستای طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نداشته‌اند، گفت:بر اساس پایش کارشناسان سازمان، نرخ همه مسیرهای 170 گانه آزاد شده در حد قیمت‌های قبلی است.

وی افزود: در روزهای اخیر متعاقب ابلاغ دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر پر تردد داخلی به شرکت های هواپیمایی، برخی اخبار منتشره در خصوص افزایش قیمت بلیت در مسیرهای داخلی متاثر از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما صحت ندارد.

وی گفت: از آنجا که طبق معمول در طول سال بلیت‌های زمان اوج پروازها و زمان هایی که حجم متقاضیان سفر هوایی بالاست قبلا به فروش می رسیده است نرخ‌های موضوع اخبار منتشره فعلی در خصوص مسیر تهران-مشهد در اربعین مشمول چنین شرایطی بوده و عمومیت نداشته است.

به گفته وی، بر اساس پایش کارشناسان سازمان، نرخ همه مسیرهای 170 گانه آزاد شده در حد قیمت‌های قبلی بوده و دسترسی متقاضیان به بلیت شرکت‌های هواپیمایی مختلف از طریق سایت شرکت‌ها یا دفاتر خدمات مسافرتی طرف قرارداد آنها به سهولت فراهم است.

اما واقعیت بازار چیز دیگری را بازگو می‌کند، این‌گونه به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری به طور عام و معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل (دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها) بخش حمل‌ونقل هوایی را به حال خود رها کرده‌اند. شاید یکی از دلایل این امر نبود انگیزه خدمت به مردم به واسطه بازنشسته شدن برخی از مدیران این بخش باشد.
منبع: تسنیم
برچسب ها: ارز ، بلیت ، آزادسازی
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۱۹
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
0
32
یک شبه همه چی عوض میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
1
33
اینجا ایران است......
نظرات بینندگان